• چهارشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۰:۳۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 99021006977
  • منبع : نمایندگی مازندران

سوداگری در عرضه ژل ضدعفونی این بار در تنکابن

سوداگری در عرضه ژل ضدعفونی این بار در تنکابن
عکس دریافتی است

ایسنا/مازندران شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا در کشور گرچه سبب ضرر و زیان به بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی و صنوف مختلف بازار شد اما اندک سودجویان و سوداگرانی نیز بودند که از این آب گل آلود ماهی خویش را صید کرده و از آشفته بازار موجود حداکثر استفاده را بردند.

عناوینی نظیر گرانفروشی و احتکار الکل و مواد بهداشتی، توزیع غیرقانونی مواد ضدعفونی کننده، فروش محصولات غیرمجاز بهداشتی، فروش مواد ترکیبی و بدون نام و برچسبِ معتبر تحت عناوین الکل و مواد ضدعفونی کننده و بسیاری موارد دیگر، تنها بخش کوچکی از این سودجویی‌ها و منفعت طلبیِ شماری از دلالان و سوداگرانی بود که بارها در رسانه‌ها از آنان نام برده شد؛ سوداگرانی که علاوه بر ضرر و ضربه به اقتصاد کشور، باعث به خطر افتادن جان هزاران انسان و هموطن خود نیز شدند.

در تازه‌ترین نمونۀ این موارد در شهرستان تنکابن وقتی برای تهیه ژل ضدعفونی به یکی از داروخانه‌ها مراجعه کردیم نوعی "ژل بی‌حسی" با تغییر و نصب یک برچسب ساده با عنوان "ژل ضدعفونی کننده" تحویل گرفتیم. 

این درحالیست که پیش از این تخلفاتی از این دست در تعویض جعبه به کرات تکرار شده بود اما این بار گویا تخلف بسیار عجیب‌تر شده است.

امّا آنچه بیش از هر چیز در این موردِ خاص ، مهّم و شایستۀ تأمل و پیگیری است، فارغ از حقّ و حقوقِ قانونی صاحب این برند و سایر برندها، آن است که  نهاد یا ارگان و حتّی دستگاه نظارتی در شهرستان تنکابن با متخلّفان و سوداگرانِ اینچنینی برخورد کنند و سزای بازی آنان با جان شهروندان را با اجرای قانون پرداخت کنند. ضمن آنکه این سئوال مطرح است که آیا صرف انجام و ابلاغِ یک جریمۀ ریالی هرچند قابل توجّه، می‌تواند مجازات متناسب و عادلانه‌ای با این موارد باشد؟ 

رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان تنکابن با اذعان بر وقوع تخلفاتی از این دست گفت: بسیاری از این شکایت‌ها به واحد نظارت و بازرسی اتاق بازرگانی شهرستان ارجاع شده و مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است.

محمدرضا خوشبخت در گفت‌وگو با ایسنا به مواردی نظیر تعویض جعبه‌دارو اشاره کرد و افزود: شکایت‌هایی در این باره گزارش شد اما با ارجاع به شبکه بهداشت تنکابن اعلام شد که برای چنین رویکردهایی دستورالعملی از سازمان علوم پزشکی وجود داشته و تعویض جعبه توجیه دارد.

وی درباره وقوع این تخلف خاص نیز تصریح کرد: چنین تخلفاتی نیز در بازار وجود داشته و مردم و افراد دغدغه‌مند و شریف باید با اعلام گزارش به اداره بازرسی و تعزیرات چنین مواردی را گزارش کنند چراکه بررسی تک تک همه واحدهای صنفی و بازرگانی و خدماتی توسط بازرسی مقدور نیست.

رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان تنکابن با اشاره به تخلفات مکرر در مورد فروش الکل طبی و مواد ضدعفونی کننده خاطرنشان کرد: سودجویی افراد در فروش الکل‌های تقلبی و اضافه کردن آب به اتانول بارها گزارش و به شبکه بهداشت ارجاع شد اما اینکه آیا برای جلوگیری از تکرار چنین تخلفاتی اقدام شده یا نه و آیا بوسیله الکل‌سنج میزان خلوص الکل‌های مصرفی مورد ارزیابی قرار گرفته که آیا ۷۰ درصد بوده یا خیر، باید گفت متاسفانه در این زمینه کوتاهی‌هایی صورت گرفته است.

خوشبخت با تاکید بر اینکه بارها به شبکه بهداشت برای فروش الکل تذکر داده شد تا با الکل‌سنج صحت و سقم فروش الکل را ارزیابی کند، اظهار کرد: نامه نگاری‌های متعددی در این باره با شبکه بهداشت انجام شده است.

وی با یادآوری اینکه تخلفات در این زمینه بسیار است، تاکید کرد: مگر تعزیرات و اداره بازرسی چقدر توان داشته و می‌تواند چند نفر را جریمه کند بنابراین با گسترش تخلف لزوم ورود سایر دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های نظارتی ضروری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha