• چهارشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99021007282
  • خبرنگار : 50108

رئیس شورای شهر مشهد:

تعجب می‌کنم چرا حاشیه‌های کمربند جنوبی مشهد ادامه دارد؟

تعجب می‌کنم چرا حاشیه‌های کمربند جنوبی مشهد ادامه دارد؟

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شورای شهر مشهد گفت: اگر اجرای کمربند جنوبی اتفاق نامناسبی است چرا در این ۱۰ سال جلوی آن گرفته نشده است؟ 

محمدرضا حیدری امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، درخصوص کمربندجنوبی مشهد، اظهار کرد: ۱۰ سال از مطالعات کمربند جنوبی می‌گذرد. فاز یک کمربند جنوبی از بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شهید برونسی است که انجام شده است. تمامی اسناد بالا دستی در فاز دو و سه آن درست است. در شورای دوم، سوم و چهارم برای این پروژه اعتبار گذاشته شده است و ۲۰۰ میلیاردتومان در آن زمان هزینه شده است.  اگر اجرای کمربند جنوبی اتفاق نامناسبی است چرا در این ۱۰ سال جلوی آن گرفته نشده است؟ 

وی افزود: در سال ۹۵ به دلیل انفجارهایی که در آن منطقه صورت گرفته، مقام قضایی ورود پیدا کرده و این پروژه را متوقف کرده است. هر نوع دخالت در طبیعت حتما آثار زیانباری دارد. اگر لازم باشد تخریبی انجام شود چندبرابر آن جبران خواهد شد. شهرداری سه لاین فضای سبز در بزرگراه کمربند جنوبی پیش‌بینی کرده است. شهرداری قرار است با کمترین میزان خاکبرداری، فضای سبز و پارکینگ ایجاد کنند. تعجب می‌کنم که الان که این پروژه به این سمت رفته است چرا حاشیه‌ها ادامه دارد؟ 

 رئیس شورای شهر مشهد عنوان کرد: تصرف این اراضی یک دغدغه محیط زیستی است. معتقدیم نمایندگان و تشکل‌ها به این موضوع باید توجه کنند و حساسیت نشان بدهند. در حال حاضر ۳۵۰۰هکتار از کمربند سبز درخت‌کاری شده است. اگر  ۸۰۰هکتاری هم که در اختیار نهادهای خاص است، در اختیار کمربند سبز قرار بگیرد ما تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی این اراضی را زیر کشت درختکاری خواهیم برد. شهرداری این آمادگی را دارد که تمامی ۸۰۰ هکتار را در سال ۱۴۰۰ زیر کشت درختان ببرد.

حیدری در ادامه در خصوص عدم بکارگیری زنان در مدیریت شهری مشهد اظهار کرد: در این زمینه انتقاد به شهرداری وارد است، این موضوع مطالبه جدی شوراست و باید سهم مشخصی برای مدیریت بانوان داشته باشند.

وی ادامه داد: در گذشته هم به دلیلی اینکه این ظرفیت در اختیار بانوان قرار نگرفته مدیرانی که این ریسک را بپذیرند کم بوده است. شهردار از بانوان زیادی برای کار دعوت کردند اما خانم‌ها به دلیل نقش‌های دیگر، این مسوولیت را نپذیرفته‌اند.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: موانعی در سطح شهر مشهد در این زمینه داریم و با انتصاب خانم‌ها مخالفت‌‎هایی صورت می‌گیرد. شهردار با این موانع مواجه است، شهردار باید هرچه سریعتر در این خصوص تصمیم بگیرد.

وی تصریح کرد: در شهر مشهد، با وجود مدیران خانم مخالفت می‌شود و حساسیت‌هایی وجود دارد، شهردار در خصوص انتصاب معاون زن در شهرداری مشهد موانعی دارد، برگرفته از قانون اساسی و آموزه های دینی ما باید شهردار تصمیم بگیرد و معاون زن برای شهرداری انتخاب کند. انتصاب مدیر خانم چه در شهرداری‌ها چه در بخش‌های دیگر باید صورت گیرد و شهرداری باید از افراد پرتلاش خود استفاده کند.

حیدری گفت: نگاه بین‌المللی بر مشهد بر کسی پوشیده نیست، مشهد آبرو و نگین شهرهای اسلامی است، زائرین و مجاورین که از کشورهای دیگر به اینجا می‌آیند باید با شهری مواجه شوند که آبروی کشور اسلامی ایران باشد. باید تلاش کنیم که به این نقطه برسیم.

وی ادامه داد: موانع و مشکلات ساختاری زیادی در کار وجود دارد. مسلما یک دوره چهارساله نمی‌تواند تمامی این مشکلات را حل کند، اما در راستای وعده‌هایی که به مردم داده‌ایم تلاش می کنیم. در تمامی تلاش‌هایی که در این سه سال انجام دادیم، با برخی از مشکلات در شهر و کشور مواجه شدیم که در این مدت در برخی از آمارها آن را ارائه کردیم.

رئیس شورای شهر مشهد بیان کرد: در اهداف خود در بخشی از عنوان برنامه‌ها در این مدت سه سال به آن نرسیدیم که نمی‌توانیم نام آن را نرسیدن بگذاریم، در مابقی عمر این شورا ما تمرکز خود را بر روی حوزه‌های می‌گذاریم، در این ۱۶ ماه باقی مانده ضعف‌ها را برطرف خواهیم کرد.

وی  تصریح کرد: در حوزه معماری و شهرسازی، درست است که تلاش‌هایی شده اما در باقی‌مانده دوره شورا باید به آنها پرداخته شود، کوتاه کردن فرآیندهای اخذ پروانه‌های ساختمانی، نمای شهری و... از این موارد است که امیدواریم در این زمان باقی مانده به آن بپردازیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «بافت فرسوده و ناکارآمد شهری از موضوعات دیگر است»، عنوان کرد: با وجود اینکه کمیسیون ویژه در این خصوص در نظر گرفتیم، اما موانع ساختاری و تعامل دستگاه‌ها وجود داشت. در حال حاضر به نقطه خوبی رسیده است اما نیاز است در مدت باقی مانده از عمر شورای پنجم بیشتر به آن بپردازیم.

حیدری در خصوص زباله و پسماند، تاکید کرد: تفکیک زباله از مبدا، تمرکز جدی ما بوده در حال حاضر در نقطه خوبی هستیم اما باید بیشتر به آن توجه شود.  شهر بدون گرسنه و شهر بدون معتادمتجاهر از اهداف و رویکردهای ما بوده است که جزء آن دسته از اهدافی است که به آن نرسیدیم و باید در ادامه کار به آن بپردازیم.

وی با بیان اینکه «در حوزه فرهنگ و ادبیات تلاش‌هایی برای تشکیل خانه ادبیات کردیم اما با مشکل مواجه شدیم»، گفت: افزایش سهم درآمدهای پایدار در درآمدهای نقدی شهرداری، از دیگر موضوعاتی است که باید به آن بپردازیم. در این حوزه‌ها تلاش‌هایی صورت گرفته است اما قرار است در باقی مانده عمر شورای پنجم بر روی آن تمرکز جدی و ویژه  داشته باشیم.

تشکیل ۲۰ پرونده درخصوص ارتباط ناسالم در شهرداری 

 رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: تاکنون ۲۰ پرونده در این زمینه تشکیل شده است که براساس کارشناسی‌هایی که صورت گرفته است برخی از این پرونده‌ها جنبه کلی دارد. ما در این خصوص نیاز داریم، شهروندانی که مراجعه می‌کنند اطلاعات دقیق و روشنی بدهند تا عوامل نظارتی و کنترلی ما ورود پیدا کرده تا نقش عامل روابط ناسالم را پیدا کنند.

حیدری افزود: از ۲۰ پرونده تشکیل شده، ارتباط ناسالم در پنج پرونده محرز شده است. این پرونده‌ها فرآیند طولانی دارد؛ چراکه باید با حفظ آبرو و اعتبار افراد و حفظ اطلاعات و داده‌ها به تحقیقات بپردازیم. در جلسه این هفته کمیسیون مربوطه، در خصوص این ۵ پرونده تصمیم‌گیری می‌شود. پس تاکنون هنوز مورد مشخصی در این زمینه نداریم. مردم نگران نباشند، ما این پرونده‌ها را پیگیری می‌کنیم و تمامی موارد حفاظتی را رعایت می‌کنیم. هنوز فرهنگ این مسأله جانیفتاده است و مردم حاضر نیستند در این بخش به طور جدی پای کار بیایند. میزان مراجعه به دبیرخانه کم است. این موضوع را می‌توان به دوگونه تفسیر کرد؛ یک اینکه میزان خطاها کم است و دو اینکه هنوز مردم به طور جدی وارد این فضاها نشده‌اند.

امیر شهلا تبرئه شده است

 وی در خصوص پرونده امیر شهلا، عضو شورای شهر مشهد عنوان کرد: دوسال از تشکیل پرونده آقای شهلا در حوزه قضایی می‌گذرد. آقای شهلا و سایر اعضاء این پرونده در بخشی از اتهامات اصلی این پرونده که براساس آن بازداشت شده بودند، تبرئه شدند. برخی از اتهامات ایشان به دادگاه تجدید نظر رفت. ایشان مستنداتی را به ما ارائه کردند، مبنی بر اینکه دادگاه تجدید نظر تشکیل شده و در آن دادگاه تبرئه شدند اما هنوز حکم ابلاغ نشده است. ما تنها زمانی می‌توانیم به این مستندات عمل کنیم که حتما به طور رسمی در اختیار ما قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: با پیگیری‌ای  که از دستگاه قضایی کردیم، خواهش کردیم با توجه به ادعای ایشان و مستنداتی که به ما ارائه کردند و دوقاضی محترم این پرونده که ایشان را تبرئه کردند، هرچه زودتر وضعیت را تعیین تکلیف کنند، تا هرچه زودتر بتوانیم از وجود ایشان در مجموعه شورای شهر استفاده کنیم. باتوجه به رویکردهایی که بعد از حضور جناب رئیسی در قوه قضاییه شکل گرفت، امیدواریم در حوزه دستگاه قضایی این موضوع هرچه سریع‌تر رفع شود و ما نتیحه لازم را داشته باشیم تا در این ارتباط به وظیفه خود عمل کنیم.

حیدری در خصوص آسیب‌دیدگان اقتصادی کرونا، بیان کرد: بخشی از آسیب‌دیدگان کرونا، اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند که توسط شهرداری و سایر نهادها خدمات لازم در این بخش ارائه می‌شود. ما همچنان نیاز به یک پایگاه که داده اطلاعات قابل اطمینان و مورد نیاز که افراد نیازمند را اولویت‌بندی کرده باشد، داریم. کارهای تکراری و موازی صورت می‌گیرد. ایجاد چنین پایگاهی در قالب طرح دو فوریت در شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسید تا رسیدن به آن نیاز به زمان دارد.

ضرر ۲۰ میلیارد تومانی قطارشهری و اتوبوسرانی مشهد 

وی در خصوص محدودیت فعالیت ناوگان اتوبوسرانی مشهد، عنوان کرد: ما از کلان‌شهرهایی بودیم که برای حفظ سلامت مردم حمل‌ونقل عمومی را متوقف کردیم. تا پایان اردیبهشت قطارشهری و ناوگان اتوبوسرانی مشهد در این مدت تعطیلی ۲۰ میلیاردتومان متضرر شده است. اعضاء شورای شهر به طور جد اعتقاد دارند که سلامت شهروندان اهمیت دارد. محدودیت فعالیت ناوگان تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد. بعد از این زمان با توجه به شرایط بیمارستان، وضعیت شهر و... می‌سنجیم اگر شرایط به سمتی باشد که محدودیت از فعالیت ناوگان برداشته شود ما نیز به سمت فعالیت بدون محدودیت ناوگان خواهیم رفت. ما در سال ۴۰۰ میلیاردتومان یارانه برای قطارشهری و ناوگان اتوبوسرانی می‌دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «متولی نیازهای فرهنگی شهر، تنها شهرداری نیست»، تاکید کرد: ما تنها در بخش فرهنگ‌سراهای شهر که در حوزه فرهنگ و آموزش فرهنگ شهروندی است، ماموریت داریم. فرهنگ‌سرا ها برای مخاطبانی که در طول سال داشته‌اند، سامانه‌ای تعریف کردند و در حال حاضر در قالب آموزش، برنامه‌های دینی و مذهبی و... ارتباط دارند و نیازهای فرهنگی خود را به نوعی تامین می‌کنند.

حیدری در خصوص پرسش رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا از شهردار در جلسه گذشته صحن علنی شورای شهر مشهد در مورد ضرورت ارسال طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه شهر مشهد تصریح کرد: طرح تفصیلی موضوع بین‌بخشی است. باید صاحب‌نظران در حوزه معماری و شهرسازی در خصوص طرح جامع سوم مشهد که  ۱۰ سال به طول انجامیده است، بحث کنند. دلایل ساختاری و فرآیندی در این طرح وجود داشت که متاسفانه به اینجا کشیده شده است. دوستان ما در شورای چهارم حدود ۱۵۰ ایراد به این طرح داشتند به همین خاطر طرح جامع را به مجموعه خود ابلاغ نکردند.

وی مطرح کرد:  پنجمین دوره شورای شهر مشهد اعلام کرد، مشروط بر اینکه متولیان این حوزه بر تهیه طرح تفصیلی به ما کمک کنند تا مشکلات طرح جامع برطرف شود، حاضر هستیم طرح جامع را ابلاغ کنیم. ما در عمل مشکلاتی بین مشاوران و نهادهایی که در این امر نقش داشتند، داشتیم. یکی از طرح‌های تفصیلی جنوب غرب به شورا آمد. طبق وظایفی که در قانون شوراها وجود دارد، شورا موظف است طرح‌های تفصیلی را تایید کند تا شهردار به کمیسیون ماده ۵ بفرستد. موضوع تحقق‌پذیری و عملیاتی بودن طرح تفصیلی بسیار مهم است. ما براساس تحقق‌پذیری، هزینه و ایراداتی که این طرح داشت آن را برگرداندیم که مشاوران این طرح، آن را اصلاح کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه « نهادی میان شهرداری و مسکن و شهرسازی مشترک است که نام آن نهاد مطالعات است»، ادامه داد: سوال آقای مهدی‌نیا مربوط به این بود که نهاد مطالعات، مدیر و سرپرستی ندارد که این اطلاعات را از مشاوران بگیرد. تذکر آقای مهدی‌نیا بر این بود که آقای شهردار سریع‌تر وضعیت مدیریت این سمت را مشخص کنند تا کارهای طرح تفصیلی انجام شود.

حیدری با اشاره به اینکه «یکی از موضوعات لیست امید، تقویت سمن‌ها و شرکای اقتصادی و اجتماعی بوده است»، گفت: سمن‌های غیردولتی پایه‌های اصلی مشارکت در شهر هستند. تاکنون ارتباط خوبی با سمن‌ها و شرکای اجتماعی و اقتصادی و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری برقرار است. در بحران کرونا به وضوح شاهد بودیم که سهم سمن‌ها در مشارکت شهر بالاست.

وی با بیان اینکه «شهرداری مشهد اخیرا طرحی را با عنوان سرای محله به شورا آورده است»، افزود: تشکیل سرای محله در سراسر شهر مشهد تنها برای تقویت سمن‌های غیردولتی است. اداره این سراهای محله با آن‌هاست و شهرداری دخالتی نخواهد داشت. سمن‌ها به تناسب کار خود، در محله فعالیت می‌کنند که در کنار آن‌ها خیریه و دیگر شرکای اجتماعی و اقتصادی غیردولتی نیز هستند. اعتباراتی که در سال ۹۹ برای کمک به سمن‌ها قرار دادیم، کمک خوبی است. ما بیشتر نقش تسهیلگری را برای سمن‌ها قائل هستیم. از تبدیل سمن‌ها به پیمان‌کاران شهری پرهیز داریم.


هنوز نمی‌توان انتظاری از حوزه فرهنگی شهرداری داشت

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به پرسشی در مورد معاونت فرهنگی شهرداری گفت: اینکه معاون فرهنگی را من انتخاب کرده باشم، صحت ندارد. آقای شهردار انتخاب کننده منصوبین هستند. ایشان بعد از انتخاب با اعضاء شورا  نیز مشورت می‌کنند تا آنها نیز نظرات خود را ارائه کنند.

حیدری با بیان اینکه «ما متولی اصلی فرهنگ در شهر نیستیم»، خاطرنشان کرد: ما به حوزه  فرهنگ شهروندی توجه داریم. در برخی اختلافات و نظرهای فرهنگی که در شهر وجود دارد، متاسفانه هنوز به گفتمان مشترک نرسیدیم. هنوز نمی‌توان انتظاری از حوزه فرهنگی شهرداری داشت. موانعی که در شهر مشهد وجود دارد که برخی از آن‌ها درست است. بالاخره ما در کنار مرقد شریف امام رضا(ع) هستیم که در شهری با چنین ویژگی طبیعتا انتظارها تحقق پیدا نمی‌کند، اما تلاش لازم در این زمینه صورت گرفته است.

باید دولت و مجلس نگاه ویژه‌ای به مشهد داشته باشند

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «ما اعتقاد داریم که به مشهد به عنوان یک کلان‌شهری ملی و بین‌المللی باید توجه شود»، گفت: سالانه ۲۷ میلیون مسافر به مشهد می‌آید که تقریبا هر سه سال یک‌بار کل جمعیت ایران به مشهد می‌آیند. طبیعتا باید دولت و مجلس نگاه ویژه‌ای به مشهد داشته باشد اما متاسفانه نداشته‌اند. ما هیچ ردیف اعتباری جدا و خاصی در خصوص شهر مشهد نداریم. اعتباری برای شهرهای زیارتی بود که در سال ۹۹ در اعتبارات بودجه برای آن چیزی پیش‌بینی نشده است. واقعیت این است که ما برای خدمت‌رسانی به زائران علی‌بن موسی الرضا(ع) و گردشگران از عوارض مردم مشهد استفاده می‌کنیم. خدمت رسانی به زائران برای ما افتخار است اما هزینه‌هایی که در این حوزه  به مجموعه مدیریت شهری، تحمیل می‌شود از هیچ‌کجا تامین نمی‌شود.

حیدری با بیان اینکه «ما از درآمدهای شهر برای خدمت‌رسانی هزینه می‌کنیم»، افزود: انتظار داشته و داریم که دولت و مجلس به ما کمک کنند. این انتظار به‌جایی است اما متاسفانه اتفاقی نیفتاده است. مشهد هم مانند دیگر کلان‌شهرها در حال حاضر ۳۴۰۰ میلیاردتومان تعهداتی که دولت در قبال مصوبات مجلس شورای اسلامی نسبت به مشهد در ۱۰ سال گذشته داشته است، احصا کرده و به دولت فرستاده است. آنچه که سال گذشته در خصوص ۱۴۰۰ میلیاردتومان اتفاق افتاده است، بیشتر کار مدیریتی، اجرایی، تعاملی و جدی با شهرداری و مدیران عالی استان بوده است.    

وی با اشاره به اینکه  «همه نسبت به مشهد مسئولیت دارند»، خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر مشهد بعد از ۱۴ سال در اختیار جریان اصلاح‌طلبان قرار گرفت. طبیعی است که مطالبات انباشته‌ای وجود دارد. این مطالبات جنبه‌های رویکردی، جهت‌گیری‌ها و مبانی گفتمانی است که مردم به آن روی آورده و رای دادند. طبیعتا مردم انتظار دارند  که رویکردها، جهت‌گیری‌ها و مبانی گفتمانی در شورا و مدیریت شهری دیده شود. ما به عنوان منتخبان تلاش می‌کنیم که مطالبات را پاسخ دهیم. 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: ما به هیچ وجه در فضای شورا وارد چالش‌های سیاسی و تقابل‌های سیاسی با مجموعه‌های مدیریت شهری در شهر نشدیم. ما این امر را برای توسعه شهر سم می‌دانیم. براساس گفتمانی که به آن اعتقاد داریم، با همه  گفتمان کرده و تعامل داریم. تلاش می‌کنیم برنامه‌های خود را عملی کنیم که این برنامه‌ها در تقابل با برنامه‌های کلان کشور نیست. همه ما معتقد هستیم که مشهد شهر مذهبی است و باید همه جوانب آن را در نظر داشته باشیم. با همه این چارچوب‌ها باید ملاحظات انجام شود لذا مطالبات درستی درخواست می‌شود. 

وی ادامه داد: تعاملی که در بین شهرداری و شورای شهر با سازمان‌ها و نهادها شکل گرفته است، براساس گفتمان و پرهیز از تقابل‌های سیاسی است. ما تعامل خوبی با آقای رئیسی ریاست پیشین تولیت آستان قدس و آقای مروی رئیس فعلی تولیت داریم. در خصوص طرح بافت پیرامونی حرم مطهر، شهرداری،آستان قدس رضوی، استانداری و... در کنار یکدیگر قرار گرفتند و اعلام کردند این طرح نیاز به اصلاح دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص حمل‌ونقل و ترافیک اطراف حرم، بیان کرد: حمل‌ونقل و ترافیک اطراف حرم شرایط ویژه‌ای دارد. در مناسبت‌های ایام دهه آخرصفر، آغاز سال نو، ولادت امام رضا و... حجم دلدادگانی که به سمت حرم می‌آیند با هیچ نوع تدبیری و برنامه‌ای کارساز نیست. این تنها نظر شهرداری نیست و همه بیان می‌کنند. شهرداری و مدیریت شهری در این خصوص بی‌توجه نبوده است. طرحی را سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری به شورا آورد که محدودیت تردد  در اطراف ایجاد و عوارض دریافت کند. در شرایط اقتصادی موجود ما چنین طرحی را مصلحت ندانستیم.

حیدری با اشاره به اینکه « این طرح مشکلاتی در مبحث اجرا داشت»، تصریح کرد: ما بنا نداریم در اطراف حرم مطهر پارکنیگ بسازیم. ساخت پارکنیگ در اطراف حرم، به معنای ایجاد تقاضای سفر است. شهرداری و آستان قدس طرحی را جمع‌بندی کرده‌اند که در آن قرار است در محورهای اساسی نزدیک به حرم مطهر پارکینگ‌هایی ایجاد کنیم که شهروندان وسیله نقلیه خود را در آن‌جا پارک کرده و از آنجا به حرم امام رضا بروند. هر طرح دیگر در اطراف حرم محکوم به شکست است. در سال گذشته، کلنگ سه ایستگاه قطار شهری زده شد که بخش عظیمی از مشکلات زائران را حل خواهد کرد. انشاء الله این سه ایستگاه قطارشهری را در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ تحویل خواهیم داد.

 وی در خصوص نقدهایی که به رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد می‌شود، اظهار کرد: براساس آیین‌نامه‌ای که در هرسال داریم، اعضاء شورای شهر می‌توانند تقاضای خود را نسبت به عضو بودن در دو یا سه کمیسیون ابلاغ ‌کنند. برای کمیسیون فرهنگی همین فرآیند شکل گرفت. اعضا به عضوهای تقاضا کرده رای داده و کمیسیون شکل می‌گیرد. اعضاء کمسیون فرهنگی در اولین جلسه، رئیس کمیسیون را انتخاب کردند. این فرآیند کاملا طبیعی و قانونی است. ما در فضایی هستیم که مطالبات از ما  خیلی زیاد است.

به تمام کمیسیون‌های شورا انتقاد وارد است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه « انتقادات نه تنها به کمیسیون فرهنگی، زیارت و گردشگری بلکه به تمام کمیسیون‌های شورا وجود دارد»، گفت: باتوجه به حساسیت‌هایی که در این کمیسیون وجود دارد، انتظارات زیاد است. پیشنهاد می‌دهم که نشستی برگزار شود  و نقدها مطرح شود. کمیسیون فرهنگی مسئولیتی نسبت به رسانه‌های استان ندارد. این کمیسیون از ظرفیت‌های رسانه‌ای که دارد، انسجامی برقرار می‌کند و با هم‌افزایی در ارتباط با مجموعه شهر، سیاست‌گذاری می‌کند. نباید از کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر نقش اجرایی داشته باشید.

حیدری با بیان اینکه «کل بودجه اعتبارات فرهنگی در سال ۹۹ ، تنها ۲۲۰ میلیارد تومان است»، افزود: بخشی از آن برای عمران و بخشی پرسنلی است. نهایتا ۷۰ یا ۸۰ میلیارد تومان در بخش فرهنگی باقی می‌ماند. 

وی در خصوص مصوبه شورا مبنی بر تغییر ساختمان شهرآرا، خاطرنشان کرد : ساختمان حوزه معاونت فرهنگی در محل سابق سازمان اتوبوسرانی در چهارراه دکترا در حال آماده‎‌سازی است. انشاء الله ظرف چند ماه آینده این گشایش حاصل می‌شود. 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه « در شهر، نظام شورایی است»، بیان کرد: در نظام شورایی، مبنای عمل رای اکثریت است. در دیدگاه‌ها و نظرات اعضا می‌تواند تفاوت‌هایی  وجود داشته باشد که در مجموع با نظر دیگر اعضاء شورا مورد استقبال قرار نگیرد.  اینکه تفسیر شود که برخی اعضاء شورای شهر تاثیرگذار هستند یا برخی تاثیرگذار نیستند، درست نیست. کمیسیون‌ها کار تخصصی می‌کنند اما مجموعه شورا تصمیم می‌گیرد. مبنا رای اکثریت است. 

حیدری در خصوص تست کرونای اعضاء شورا شهر مشهد و اینکه نوروزی، رییس کمیسیون اقتصادی شورا بعد از چندین روز و کمی دیر متوجه مثبت بودن تست خود شده، عنوان کرد: شورای شهر مرکز مراجعه مردم است. دغدغه‌های جدی در این ارتباط وجود داشت. ظرفیت گرفتن تست برای همه مردم ایجاد شده است. ما اگر در شرایط مطلوب می‌توانستیم به جای قرنطینه، از همه مردم شهر تست کرونا می‌گرفتیم بهتر از وضعیت فعلی موفق‌تر بودیم. باتوجه به ظرفیت جهاددانشگاهی از آن‌ها خواستیم تا از تمامی اعضاء شورا، پرسنل، نیروی خدماتی، راننده‌ها و... تست کرونا گرفته شد. تست ۹ نفر مثبت اعلام شد. ۷ نفر از پرسنل و ۲ نفر عضو شورای شهر بودند. ما قرار دادی نسبت به این قضیه با جهاد دانشگاهی نداشتیم.  براساس حساسیتی که وجود داشت، از جهاد خواسته بودم که نتایج را به من به شکل پیامکی اعلام کننند. من از طریق لیستی که از آزمایشگاه گرفته بودم، متوجه تست مثبت آقای نوروزی نشده بودم.

خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی شهرداری از کرونا

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، با اشاره به اینکه «براساس آخرین برآوردی که انجام شده است، ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت از بحران کرونا دیده‌ایم»، گفت: همچنین ۶۵۰ میلیاردتومان منابع ما کاهش پیدا کرده است. این میزان برآورد تا پایان اردیبهشت ماه است. ۳۵۰ میلیاردتومان نیز به ما تحمیل شده است. فراتر از این میزان، اگر هزینه بود به حوزه عمرانی اولویت‌دار داده می‌شود. خوشبینانه این است که کرونا تا پایان اردیبهشت از مشهد جمع شود. ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه‌های جاری است که باید آنها را بپردازیم. ما تعریف کرده‌ایم که اگر شهرداری بیش از این درآمد داشت، در طرح‌های عمرانی براساس اولویت هزینه خواهیم کرد. به میزان منابعی که داشته باشیم می‌توانیم پروژه‌ها را فعال کنیم. در تلاش هستیم که در سطح کلان و ملی ۳۴۰۰ میلیارد بدهی دولت به شهرداری را دریافت کنیم. اگر نتوانیم این بدهی را دریافت کنیم ما ناچاریم که پروژه‌های عمرانی را محدود کنیم و به سمت بودجه انقباضی برویم  که آثار زیان باری برای ما خواهد داشت. 

وی در خصوص عوارض ساختمانی، اظهار کرد: لایحه عوارض ساختمانی را حدود یک سال است که شهرداری ارائه کرده و در شورا این لایحه معطل کار کارشناسی است. ۱۵۴ بلوک در سطح شهر به لحاظ معبر و موقعیت‌هایی که داشتند، همگن شدند. ما در عوارض ساختمانی افزایش نداریم بلکه اصلاح قیمت داریم. در برخی مناطق افزایش، برخی کاهش و برخی ثابت است. در سال ۹۹ ، سهم پروانه نسبت به آپارتمان در فروش، ۴.۷ درصد است. سهم پروانه در ساخت، متغیر ضعیفی است. سهم پروانه اندک است. اینجا تنها ممری است که شهرداری از طریق  آن می‌تواند شهر را اداره کند. باتوجه به افزایش قیمت‌ها سهم شهرداری ناچیز است. عملا ما سعی کردیم که تعادل بخشی را ایجاد کنیم. 

حیدری در خصوص مصوبه زائرسراهای ارزان قیمت در دوره‌های گذشته شورا، بیان کرد: در شورای گذشته براساس طرحی، زمین‌هایی برای ساخت زائرسرا اختصاص دادند و پروانه ساخت برای آن‌ها انجام شد. متاسفانه تعداد اندکی از این مجموعه‌ها فعال شده‌اند. مشکل از سمت هیأت امنای انجمن زائرسراهاست که نتوانستند کار را شروع کنند . برخی از این زائرسرها فراتر از مجوز ساخت و ساز کردند و اکثر این پروژه‌ها متوقف شده است. 

وی در خصوص المان‌های ورودی شهرها، خاطرنشان کرد: در محور قوچان در سه راه فردوسی قرار است المان مناسبی با رویکرد فردوسی، در ورودی شهر داشته باشیم. مشاور در حال کار است که امیدواریم این پروژه را برساند. 

حیدری درخصوص سوال رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورا از شهردار درمورد پیوست‌های زیست محیطی پروژه‌های شهرداری بیان کرد: شورا در بخش نظارتی  خود آیین‌نامه‌ها و فرآیندهایی دارد که باید طی شود. موضوعات ابتدا به صورت تذکر و بعد سوال از شهردار پرسیده می‌شود. شهردار ابتدا سوال را به صورت مکتوب پاسخ می‌دهد و طبق ماده ۶۸ آیین‌نامه، در صحن علنی مطرح می‌شود. در آن جلسه آقای حاجیان شهری اعلام کردند که قانع نشدند و تعدادی از اعضاء شورا که در تفسیر ماده ۶۸، که اگر نماینده قانع نشود چه باید کرد؟ اعتراض و تفسیرهای مختلفی داشتند. اگر فرد قانع نشد باید به مراحل بعدی بروند.  براساس آخرین آیین‌نامه‌ مصوب شورا که اصلاح شده است، اگر عضوی قانع نشد، شورا باید نظر بدهد. در این باب اختلاف صورت می‌گیرد و جلسه عملا از حدنصاب خارج می‌شود و به جلسه بعدی موکول می‌شود.  پس از آن جلسه در صحبتی که بنده با آقای حاجیان شهری داشتم، در این خصوص صحبت کردم. ایشان گفتند من تنها می‌خواهم آیین‌نامه مصوب اجرا شود. شهرداری باید تکلیف خود را  انجام دهد. آیین‌نامه پیوست زیست محیطی در شورای چهارم به تصویب رسیده است. متاسفانه در این زمینه، شورا دقت لازم را نداشته است؛ چراکه شورا بودجه‌های پروژه‌ها را تنظیم می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در این زمینه غفلت در حوزه شورا در خصوص این مصوبه شکل گرفته. شهرداری نیز تکلیف خود را انجام نداده است. آقای حاجیان شهری در صحن علنی مطرح کردند که مشروط به اینکه پیوست زیست‌محیطی اجرا شود، اقناع می‌شوم. پروژه‌هایی که در گذشته اجرا شده است، دلیلی ندارد بعد از اجرا به دنبال پیوست زیست محیطی آن باشیم. به شهردار اعلام کردیم که باید پیوست زیست محیطی و اجتماعی در پروژه‌ها را انجام دهید. در پروژه‌ها باید نقطه نظرات گیرندگان و ذی‌نفعان پروژه‌ها را بگیریم و در آن لحاظ کنیم. من به عنوان رئیس شورا موظفم خواست اعضاء شورا را با ابزارهایی که وجود دارد، پیگیری کنیم.
 

وی در خصوص نام تکراری معابر شهری، تاکید کرد: ما ۳۳ نام تکراری در ۹۰ معبر شهری داریم. کاری را شهرداری برای معابر همنام جلو برده است. اینکه شهرداری کدام نام را تغییر دهد و کدام نام باقی بماند، تصمیمی است که مدیریت شهری باید بگیرد. مطالعه‌ای انجام شده که در آن سابقه، عرض، طول، تردد خودرو و جمعیت‌پذیری معابر انجام شده است. تغییر نام معابر در کمیسیون در حال انجام است اما نیاز به کمک مردم داریم. خیابان ابن‌سینا، قائم، پنجراه از همین معابر است. 

نسبت به معتادان یا معتادان متجاهر مسئولیتی نداریم

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص کارتن‌خواب‌ها تاکید کرد: به لحاظ قانون، شهرداری تنها ماموریت نسبت به متکدیان و کارتن‌خواب‌هایی را  دارد که معتاد نیستند. ما براساس ماموریت خود در خانه سبز ۴۶۰ نفر از معتادان و متکدیان را نگهداری می‌کنیم. ما نسبت به معتادان یا معتادان متجاهر مسئولیتی نداریم. ما نسبت به این موضوع و دستگاه‌هایی که این افراد را جمع‌آوری می‌کنند بی‌تفاوت نبودیم. سازمان‌های متولی در این خصوص نیاز به کمک مالی دارند که در دو سال گذشته کمک‌ مالی به آن‌ها شده است.

حیدری ادامه داد: ما سه سالن شهر مشهد خود را تخلیه کردیم و در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دادیم.  کار گرمخانه‌ها مشخص است و در زمانی که هوا سرد می‌شود، فعالیت می‌کنند. ما برای شهرداری مشخص کردیم که ۵ گرمخانه در پنج نقطه که مشخص شده، بسازد. یکی از این گرمخانه‌ها برای بانوان خواهد بود. از خیرین می‌خواهیم پای کار بیایند تا ما به سرعت این گرمخانه‌ها را بسازیم.

اجازه تغییر کاربری کوهستان پارک شادی را نمی‌دهیم

وی در خصوص آخرین وضعیت کوهستان پارک شادی مشهد، گفت: کوهستان پارک شادی متعلق به بانک دی است. در ابتدای کار شورای پنجم در خصوص این پارک ورود پیدا کردیم که با قیمت منصفانه در اختیار شهرداری قرار بگیرد اما نتیجه حاضر نشد. ما حاضریم کوهستان پارک شادی مشهد را احیا کنیم. ما تلاش کردیم اما توافقی در این زمینه حاصل نشد. شهرداری همچنان آمادگی احیاء آن را دارد. احیاء کوهستان پارک از برنامه‌های فعلی ما در سال ۹۹ خارج شده است. شورا و مدیریت شهری اجازه تغییر کاربری آنجا را نخواهد داد.

ضرورتی نمیدانم دریافتی شورا و شهرداری را بیان کنم


رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این سوال که "میزان دریافتی شورا و شهرداری چقدر است؟"، اظهار کرد: میزان دریافتی شورا و شهرداری برطبق روال قانونی خود انجام می‌شود. ضرورتی نمی‌دانم که میزان آن را بیان کنم.

وی با بیان اینکه «طرح‌های تفصیلی و شهری کاربری بافت‌های شهر را مشخص می‌کنند»، عنوان کرد: در بافت‌های اطراف حرم بخش زیادی از آثار تاریخی از بین رفته است. شورا و شهرداری برخی از خانه‌های تاریخی اطراف حرم مطهر را خریداری و احیا کرده است. اخیرا طرحی به شورا آورده شده است که ما به تمام کسانی که خانه‌هایشان ثبت تاریخی شده، نزدیک به ثبت میراث هستند و یا ثبت نشده اما قدمت بالایی دارد، تسهیلاتی بدهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص اشتغال کارگران ساختمانی، بیان کرد: در سال‌های گذشته شهرداری پایگاهی را در میدان سلمان درست کرده است تا کارگران ساختمانی را ساماندهی کند. شهرداری سالی ۲۰۰تا ۳۰۰ میلیون تومان برای این پایگاه خرج کرده است اما پایگاه موفق نبوده است. دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری لازم را نکردند و کارگران ساختمانی این مسیر را رها کردند.بعد از این اتفاق‌ها،  این موضوع حساسیت بیشتری پیدا کرد. شهرداری مشاوری را گرفته است. تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط شناسایی شدند و تفاهم‌نامه‌ای قرار است نوشته شود. چهار پایگاه با سازه سبک در میدان امام حسین، سیدرضی، خلج و امام علی  پیش‌بینی شده است. پایگاه میدان سلمان نیز برقرار است.


حیدری با بیان اینکه «این پایگاه‌ها از روز گذشته ثبت‌نام کارگران ساختمانی را شروع کرده‌اند»، افزود: داده‌های آنها در اختیار سامانه قرار می‌گیرد. کارگرانی که ساعت ۷:۳۰ به آنجا بیایند نشان می‌دهد که به دنبال کار آمده‌اند. شهروندان از همین طریق کارگران را به کار می‌گیرند. براساس اطلاعات من، امروز در میدان فردوسی حدود ۳۰۰ نفر ثبت نام کردند. کسی که ۴ بعدازظهر می‌آید مشخص است که برای استفاده از احساسات مردم به آنجا می‌آید.  تعدادی از کارگرانی که در پایگاه‌ها باقی می‌مانند و موفق به پیدا کردن کار نمی‌شوند، شهرداری موظف است در کارهای وسیع خود که روزانه در شهر انجام می‌دهد یا در پروژه‌های عمرانی خود آنها را به عنوان کارگر روزمزد به کار گیرد. این اتفاق اگر قرار است به خوبی در شهر بیفتد، نیاز است که همه دستگاه‌ها پای کار بیایند.

وی در خصوص پست گرفتن معاون فرهنگی سابق شهردار در شهرداری گفت: اتفاقی که در آن نشست خبری افتاد، نامتعارف بود. شهردار و معاون فرهنگی سابق در این اشتباه نقش داشتند. ایشان از رسانه‌ها عذرخواهی رسمی کردند. حالا بعد از مدتی که دور بودند، آقای شهردار تصمیم گرفتند که از ایشان استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.