• چهارشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 99021007451
  • خبرنگار : 71625

رییس دفتر موسیقی در گفت‌وگو با ایسنا:

قرار بود ماه رمضان کنسرت داشته باشیم که کرونا آمد

قرار بود ماه رمضان کنسرت داشته باشیم که کرونا آمد

مدیرکل دفتر موسیقی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل تعطیلی یک ماهه کنسرت‌ها در ماه رمضان و برنامه این دفتر برای برقراری کنسرت‌ها در این ایام اظهار کرد که پیش از شیوع بیماری کرونا در ایران، قرار بوده است در سال جاری برگزاری کنسرت‌ها تا نیمه اول ماه رمضان ادامه داشته باشد ولی اکنون که فعالیت‌های فرهنگی و هنری تا اطلاع ثانوی لغو هستند، امکان این امر وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، سال‌هاست که تعطیلی کنسرت‌ها با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به امری معمول بدل شده است؛ این در حالی است که می‌توان انتظار داشت تا پیش از فرا رسیدن شب‌های قدر به برگزاری این رویدادهای هنری ادامه داد یا حداقل کنسرت‌هایی را متناسب با این مناسبت تهیه و پخش کرد.

و البته جریان موسیقایی کشور در حالی با آمدن ماه رمضان به استقبال تعطیلی می‌رود که بجز شب‌های قدر و ایام شهادت، حتی تلویزیون هم از پخش فیلم‌ها و سریال‌های طنز مخاطبش را محروم نکرده و موسیقی خصوصا با پخش تیتراژهای برنامه‌های مناسبتی جایگاهی ویژه در بین برنامه‌های رمضانی دارد. با در نظر گرفتن چنین شرایطی، الزامی بر تعطیلی کنسرت‌ها در ماه رمضان وجود ندارند؛ آن هم در حالی که کنسرت‌ها هر بار بنا بر شرایطی خاص در کشور، تعطیل می‌شوند. تعطیلی کنسرت‌ها به درآمد معیشتی هنرمندان این حوزه آسیب وارد می‌کند؛ به همین دلیل باید راه حلی برای تعطیلی‌های طولانی مدت برگزاری کنسرت در کشور در نظر گرفت.

خبرنگار ایسنا در گفت‌وگویی با محمد اللهیاری ـ رییس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ درباره علت تعطیلی کنسرت‌ها در ماه رمضان، برقرار نبودن موسیقی مذهبی در ایام محرم و صفر و برنامه دفتر موسیقی برای حمایت از هنرمندان نواحی و موسیقی کلاسیک ایرانی در ایام کرونا صحبت کرد.‌

اللهیاری صحبت خود را با ایسنا اینگونه آغاز می‌کند: در ماه مبارک رمضان به لحاظ معنوی ارتباط بی‌واسطه‌ای بین بندگان خدا با خالق خودشان صورت می‌گیرد، درهای رحمت آسمان به روی بندگان باز است و فرصت بندگی بیشتری فراهم است، لذا این ماه به تعبیری ماه سرور و شادی نیز هست. طبق تقویمی که دفتر موسیقی برای اجراهای صحنه‌ای سال جاری فراهم کرده، قرار بود تا نیمه ماه رمضان اجراهای صحنه‌ای برگزار شود و هنرمندان منعی برای برگزاری کنسرت نداشته باشند. طبیعی است که در نیمه دوم رمضان، ایام پر برکت لیلة القدر را داریم و امکان برگزاری اجراهای صحنه‌ای تا عید فطر وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: امسال با توجه به شیوع کرونا و منع ستاد ملی مبارزه با کرونا برای برگزاری کنسرت، ما علاوه بر اسفند و فروردین، ۱۵ روز رمضان را نیز از دست دادیم.

رییس دفتر موسیقی همچنین درباره اجرای موسیقی در محرم و صفر می‌گوید: هر ساله گرچه در ماه‌های محرم و صفر اجراهای صحنه‌ای برگزار نمی‌شود اما هنرمندان به اعتبار زیست خود در فضای فرهنگی ایران اسلامی، همواره با خلق موسیقی مذهبی به شعائر اسلامی ادای دین کرده‌اند. همچنین بحث اجرای موسیقی مذهبی متناسب با این ایام در کارگروه‌های مختلف مورد بحث قرار گرفته است. سال‌های قبل نیز صحبت‌هایی درباره اینکه چه گونه‌هایی از موسیقی امکان تطابق و هماهنگی با عنوان موسیقی مذهبی با ایام محرم و صفر را دارند و هم اینکه چگونه می‌توان با بهره‌برداری از ابزار موسیقی متناسب، شعائر آداب اسلامی در رابطه با شهادت سیدالشهدا (ع) که توسط مردم گرامی داشته می‌شود را گرامی‌تر داشت.

او اضافه می‌کند: امیدوارم بتوانیم تا فرا رسیدن ماه محرم و صفر برنامه‌ریزی و هماهنگی خوبی را با هنرمندان داشته باشیم تا بتوان با کمک آن دسته از هنرمندانی که هر ساله ادای دین می‌کنند، از ظرفیت‌های موسیقی مذهبی در این ایام بهره برد.

دفتر موسیقی نقشی در ژانر کنسرت‌های آنلاین شهرداری نداشت

اللهیاری در بخش دیگر سخنان خود می‌گوید: در اوایل اسفند باتوجه به شیوع کرونا و سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، بلافاصله برگزاری اجراهای صحنه‌ای متوقف شد. پس از آن هنرمندان به صورت خودجوش در اندیشه تداوم مسئولیت اجتماعی خود در مقابل مردم بودند. لذا دیدیم تعدادی از خوانندگان کشور در صفحات مجازی خود به اجرای زنده قطعاتشان پرداختند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز جلساتی در سطوح مدیریتی وزارتخانه، برای رقم خوردن تسهیلات لازم به جهت اعطای مجوزها برگزار شد تا حوزه موسیقی بتواند همچنان در کنار مردم باشد و نقش و رسالت اجتماعی خود را ایفا کند.

او درباره اقدامات شهرداری برای برگزاری کنسرت‌های آنلاین بیان می‌کند: شهرداری در ایام نوروز اقدام به برگزاری تعدادی کنسرت با همکاری دفتر موسیقی کرد. فهرست گروه‌هایی که در اجرای نوروزخانه به اجرای هنری پرداختند، توسط مجموعه شهرداری هماهنگ شده بود. پیشتر نیز اعلام کردم که دفتر موسیقی به قراردادهای انتخاب گروه ورود نداشت، دفتر موسیقی صرفا هماهنگی‌های لازم را با مجموعه صداوسیما برای پخش آنلاین انجام داد و نسبت به اعطای مجوز فعالیت و هماهنگی با نهادهای دیگر جهت بهبود بخشیدن به کیفیت برگزاری اقدام کرد.

اللهیاری همچنین درباره توجه به موسیقی اقوام و موسیقی ایرانی در اجراهای آنلاین اظهار می‌کند: در بین کنسرت‌های نوروزخانه، موسیقی اقوام کرد، گیلک، جنوبی و آذری نیز اجرا شد. برنامه‌های تالار وحدت برای موسیقی ایرانی گسترش پیدا خواهد و با توجه به هماهنگی‌هایی که بین معاونت فرهنگی، دفتر موسیقی و مجموعه بنیاد رودکی صورت گرفته، قرار است اجراهای آنلاین بیشتری در حوزه موسیقی ایرانی و جدی، به منظور حمایت از موسیقی جدی‌تر و حمایتی که می‌توان به بسط و گسترش موسیقی ایرانی کرد، برگزار شود.

امکان برگزاری مجدد کنسرت‌ها از عید فطر

او درباره برنامه دفتر موسیقی برای برگزاری مجدد کنسرت‌ها عنوان می‌کند: امیدوارم بتوانیم بعد از عید فطر اجراهای صحنه‌ای را از سر بگیریم، گویا مجموعه سازمان سینمایی و سینماداران تلاش می‌کنند بعد از عید فطر سالن‌های سینما را باز کنند؛ البته در دفتر موسیقی فعلا در حد بررسی شرایط، تهیه پروتکل‌ها و اعلام به ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل می‌کنیم؛ چون تصمیم بازگشایی سالن‌های کنسرت را ستاد ملی مبارزه با کرونا اخذ می‌کند و در صورت موافقت موضوع را به عوامل ذی ربط اعلام می‌کند.

رییس دفتر موسیقی ادامه می‌دهد: جلسه‌ای را با مجمع صنفی مشاهیر موسیقی، خانه موسیقی و مدیران سالن‌های بزرگ کنسرت داشتیم تا دغدغه‌های شرکت‌های برگزارکننده کنسرت و موارد بهداشتی را که باید در نظر گرفت، بررسی کنیم و ببینیم که آیا برگزاری کنسرت باتوجه به اینکه احتمال حضور مردم در سالن‌ها کم است، برای آنها به صرفه خواهد بود؟ در نهایت وقتی به نتیجه برسیم و توافق حاصل شود، وزارتخانه نقش میانجیگری و مدیریت خود را برای اعلام مصوبات این جلسات به ستاد ملی کرونا خواهد داشت. اگر آنها شرایط را مهیا ببینند و ستاد مصوبه بدهد، می‌توانیم اجراهای صحنه‌ای را برگزار کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha