• پنجشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 99021107915
  • منبع : مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان

تولید محصولات های‌تِک پایان راه نیست

تولید محصولات های‌تِک پایان راه نیست

عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان بابیان اینکه محصول دانش‌بنیان ارزش‌افزوده بسیاری دارد و می‌تواند صرفه‌جویی ارزی برای کشور داشته باشد، گفت: تولید محصولات های‌تک در داخل، پایان راه نیست؛ به دلیل عمق فناوری به‌کاررفته و قیمت تمام‌شده پایین محصولات دانش‌بنیان که رقابت در بازارهای جهانی را امکان‌پذیر می‌سازد، اقدام بعدی پس از تولید صادرات است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا کمپانی با بیان این مطلب، اظهار کرد: جهش تولید در حوزه دانش‌بنیان هم‌زمان با رونق تولید از سال ۹۸ آغاز شده است. هنگامی‌که تحریم‌ها و محدودیت منابع ارزی، حجم واردات را کاهش داده، دولتمردان باید تجربیات سال گذشته و چابکی که در ماه‌های اخیر در اقتصاد ایجادشده را به‌صورت هدفمند در جهت رشد اقتصاد به‌کارگیرند. این تجربه نشان داد باید دولتمردان ما دیدگاه یک سال گذشته خود و همچنین اقداماتی که در یک ماه اخیر انجام داده‌اند را ادامه بدهند.

وی گفت: همه اقتصادهای پیشرفته هم همین رویه را در پیش گرفتند موانع را برطرف کرده و رشد اقتصادی را سرعت بخشیدند. جهش بزرگی که در یک ماه گذشته داشتیم، مشخص شد لزومی ندارد کالا چندین ماه در گمرک بماند، می‌تواند ظرف ۲۴ ساعت از گمرک ترخیص شود.

کمپانی با اشاره به اینکه نیاز کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در برخی از اقلام بهداشتی به‌صورت ناگهانی بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد، گفت: تولیدکنندگان داخلی باوجود افزایش خط تولیداتشان توان پاسخ به این حجم از تقاضای بازار را نداشتند به همین دلیل دولت به‌اجبار اقدام به واردات این اقلام کرد. امیدواریم در آینده با اتکا به قانون حمایت حداکثری از تولیدات داخلی به شرایط عادی برگردیم و افزایش ظرفیت ایجادشده در جهت رشد کشور به کار گرفته شود.

عضو هیات مدیره مجمع با یادآوری این نکته که تنها ۵ تا ۶ درصد شرکت‌های فعال که تولیدکننده اقلام بهداشتی ضدعفونی‌کننده‌ها، ماسک و دو نوع کالا در تجهیزات پزشکی در حوزه سلامت بودند در این دوره رونق داشتند، افزود: دولت باید در نظر داشته باشد که ۹۵ درصد از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی مانند بقیه اقتصاد با کاهش شدید تقاضا روبرو هستند و مشکلات عدیده‌ای گریبان گیرشان شده است.

کمپانی با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری، گفت: این حمایت جنبه‌های مختلفی دارد. برای مثال در حوزه تجهیزات پزشکی، حدود ۶ سال مراحل تحقیقاتی تا تولید نمونه اولیه طول می‌کشد در این میان حمایت معاونت علمی و فناوری می‌تواند بسیار مفید باشد، زیرا تحقیق و توسعه علاوه بر زمان‌بر بودن بسیار هم پرهزینه است.

وی با تاکید بر اهمیت در دستور کار قرار گرفتن صادرات محصولات دانش بنیان گفت: صادرات محصولات دانش‌بنیان گره غیرقابل گشودنی نیست. راه‌حل‌های آزمون شده‌ای وجود دارد تا با تکیه‌بر آن‌ها پایگاه‌های صادراتی‌مان را در کشورهای مختلف دنیا گسترش دهیم. در ۱۰ سال گذشته سهم چندانی از بازار کالاهای های‌تک حوزه تجهیزات پزشکی نداشتیم ولی به مرور زمان با حضور در نمایشگاه‌ها و بازارهای بین‌المللی توانستیم خودمان و توانمندی‌هایمان را نشان دهیم.

وی افزود: به‌صورت مقایسه‌ای هم اگر بررسی کنیم؛ شرکتی که در اروپا کار می‌کند به‌صورت ماهانه ۳۰ هزار یورو بدون احتساب فضای کار هزینه دارد. درحالی‌که همان شرکت در ایران با  ۲۰۰ کارمند هزینه ماهانه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد تومان دارد. تولید اینجا تولید مقرون‌به‌صرفه است. راهکاری که اکنون در تجهیزات پزشکی به کار گرفته‌شده این است که محصولاتی را که در داخل تولید می‌کنیم به خارج ارسال می‌شود و تحت نام و برند متفاوت به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

او افزود: تجهیزات و دستگاه پزشکی که در دنیا با رقم سه هزار دلار به فروش می‌رسد، یک شرکت ایرانی با دو هزار دلار عرضه می‌کند و بازار بسیار خوبی هم در دنیا دارد.

صادرات تجهیزات پزشکی در سال گذشته بالغ‌بر ۲۴ میلیون دلار بود و این رقم در شرایطی است که نیاز بازار داخل هم بالا بود و اولویت هم بر تامین نیاز داخل قرار گرفت بااین‌حال به چنین رقم صادراتی رسیدیم.

کمپانی با اشاره به اینکه تا زمانی که در داخل کشور به محصولات تولیدشده در داخل اعتماد نکنیم، صدور آن محصول و ورود به بازارهای جهانی امکان‌پذیر نیست، گفت: باید ابتدا بازار داخلی خودمان را اشباع کنیم. عمدتا کالاهای های تک محصولات جدید هستند باید در بازارهای داخلی امتحانشان را پس بدهند اعتماد مردم را جلب کنند و از نظر کیفی ارتقا پیدا کنند و سپس برای صادرات فرستاده شوند اگر ما واردات را به حداقل برسانیم در کنار آن به‌طور طبیعی صادرات هم رشد خواهد داشت.

وی در ادامه بر لزوم اصلاح نظام بانکی به‌عنوان نیاز مبرم اقتصاد تاکید کرد و گفت: بدون هیچ تردیدی در وضعیت اقتصادی که ویروس کووید ۱۹ بسیاری از کسب‌وکارها را با بحران مواجه کرد؛ اگر معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود نداشتند شرکت‌های دانش‌بنیان رو به نابودی می‌رفتند. هرچند هر سیستمی نیازمند اصلاح و بهینه‌سازی است.

بر اساس اعلام روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران،‌کمپانی بابیان اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا تنها معاونت و صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کردند، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان اغلب جوان و نوپا و متکی به دانش هستند و سرمایه مالی چندانی هم ندارند. معاونت علم و فناوری دانش این شرکت‌ها را می‌شناسد و ریسک سرمایه‌گذاری روی آنها را می‌پذیرد. بانک‌ها هیچ راهکاری برای ارزش‌گذاری بر ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ندارند و فقط سند ملک و اسناد مالی را می‌پذیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.