• جمعه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99021208581
  • خبرنگار : 50088

/به مناسبت روز معلم/

معلمی مجازی و چالش‌های آن

معلمی مجازی و چالش‌های آن

ایسنا/خراسان رضوی در این روزها که شیوع ویروس کرونا باعث بسته شدن مدارس شده است، آموزش و پرورش سعی می‌کند با آموزش مجازی کلاس‌های درس را بر پا نگه دارد؛ معلم‌ها نیز در این شرایط باید آموزش و تدریس را به صورت مجازی داشته باشند، اما این نوع تدریس، آن‌ها را با چالش‌هایی نیز مواجه کرده است.

شیوه‌های متفاوت آموزشی در این روزها دغدغه‌هایی را برای معلمان به وجود آورده است؛ از جمله این دغدغه‌ها می‌توان به سرعت پایین اینترنت، عدم دستیابی همگانی به تجهیزات و ابزار فضای مجازی و عدم آموزش لازم معلمان و دانش‌آموزان برای فعالیت و... در این عرصه مشکلاتی را برای تعلیم و تربیت به وجود آورده است.

عبدالجواد صادقی اول سابقه تدریس و معلمی دارد و هم اکنون کارشناس پژوهش دانشگاه فرهنگیان نیشابور است؛ وی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: متاسفانه یکی از دلایلی که مشکلات فراوانی در آموزش غیرحضوری به وجود آورده، عدم تعامل در آموزش و پرورش است؛ در فضای واقعی هیچ وقت این تعامل برقرار نبوده و ضعف خود را در فضای مجازی مشخص کرده است.

وی در ادامه توضیح داد: در مدارس همیشه معلمان تصمیم گیرنده هستند و از ظرفیت دانش‌آموزان به خوبی استفاده نشده، همین امر سبب ضعف آموزش در فضای مجازی نیز گردیده و از دیگر نقاط ضعف تدریس در این فضا عدم آشنایی معلمان با تولید محتوا و فعالیت غیرحضوری است.

صادقی اول بیان کرد: آموزش و پرورش همیشه دستخوش تصمیمات عجولانه بوده و در این شرایط نمی‌توان از چنین سیستمی توقع برنامه بهتری داشت، همچنین برای شرایط بحران در آموزش و پرورش هیچ زیرساختی پیش‌بینی نشده است.

وی با اشاره به چند پیشنهاد کلیدی در مقابله با مشکلات تدریس در فضای مجازی گفت: لازم است علم معلمان برای فعالیت در چنین فضایی به‌روز شود، برای ارائه درس و نکات آموزشی باید زمان‌بندی‌ها درست و منظم صورت گیرد، محتواهای درسی باید متناسب با موقعیت جغرافیایی دانش‌آموزان تولید شود.

صادقی اول اظهار کرد: از همه مهم‌تر وضعیت اینترنت و در اختیار قرار دادن آن به صورت رایگان در مناطق محروم است چرا که در این موقعیت اقشار متوسط هم دستخوش آسیب شده‌اند.

در ادامه این گفت‌وگو محمد صابری یکی از معلمان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، اظهار کرد: شرایط کنونی ثابت کرده آموزش و محتواهای درسی دارای ایراداتی بود که باید هم معلمان و هم محتوای آموزشی ارتقا یابد.

وی سطح کیفی آموزش در فضای مجازی را وابسته به مدیران مدارس دانست و افزود: هر چه مدیران در زمینه آموزشی فعال‌تر بودند، توانستند با مدیریت منظم در شرایط بحران، مطالب آموزشی را به دانش‌آموزان منتقل کنند.

صابری ادامه داد: کلاس‌های آنلاین مشکلاتی مانند هم‌زمانی دو یا چند گروه آموزشی برای اعضای خانواده‌ها را در بر داشت که گاهی اوقات به انصراف اجباری از یک گروه منجر می‌شد.

سرگروه هنرآموزان رشته هنر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش نیشابور مطرح کرد: پایین بودن سرعت اینترنت یکی از مشکلات اساسی تدریس در این فضا برای معلم و دانش‌آموز است، معلم بیشتر از اینکه بر محتوای درسی تمرکز داشته باشد، نگران آپلود به موقع ویدئوها و مطالب ارائه شده است، در بیشتر مواقع این ضعف سبب قطع ارتباط کلاس‌ها نیز می‌شود.

صابری اظهار کرد: معلم، خانواده و دانش‌آموز هیچ کدام برای بهره‌مندی از این فضا آموزش ندیده بودند؛ تا امروز در همه دوره‌های آموزشی هشدار داده می‌شد از این فضا دوری کنند و در شرایط کنونی بدون هیچ آموزشی از آن‌ها خواسته شده، همه فعالیت خود را در این فضا انجام دهند بی‌شک باید منتظر آسیب‌هایی در این حوزه باشیم.

وی گفت: باید بستری فراهم شود و آموزش‌های لازم به معلمان و دانش‌آموزان داده شود تا بعد از این دوران، از فضای مجازی به عنوان یک ابزار در تعلیم و تربیت استفاده کنند.

در ادامه یکی از معلمان دوره ابتدایی شهرستان تایباد با بیان مشکلات آموزش در فضای مجازی عنوان کرد: بر خلاف تصور برخی افراد ناآگاه از اینکه این شرایط فرصت استراحت برای کادر آموزش فراهم کرده، باید گفت آموزش به صورت مجازی مشکلات فراوانی را برای این قشر به وجود آورده است.

پروین عمو، توضیح داد: برخی خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی توان فراهم کردن بستر آموزش مجازی را ندارند و معلم برای جبران این آسیب به صورت شخصی جزوات را آماده و در اختیار دانش‌آموز می‌گذارد و یا به صورت تلفنی پاسخگوی سوالات آن‌هاست.

وی در ادامه از مشکلات معلمان در این فضا گفت: با توجه به اینکه معلم برای آموزش باید از فضای مجازی استفاده کند، مشکلات زیادی برای برخی معلمان زن نیز به وجود آمده و از آن جا که بعضی خانوده‌ها در این زمینه مشکل دارند؛ برخی از معلمان قادر نیستند به صورت تصویری یا حتی صوتی آموزش دهند از این رو مجبور شدند، مطالب را مکتوب کرده و عکس آن را در کلاس‌های مجازی در اختیار دانش‌آموزان بگذارند.

عمو مطرح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که این نوع آموزش دارد، برای خانواده‌هایی است که دارای چند فرزند محصل هستند؛ متاسفانه هزینه اینترنت نوعی هزینه مازاد است که بر خانواده‌ها تحمیل شده اما در وضعیت کنونی چاره‌ای جز این نیست و نمی‌توان آموزش را تعطیل کرد، زیرا جبران این آسیب بیشتر هزینه خواهد داشت.

در این روزها که معلمان علاوه‌بر دغدغه‌های همیشه خود دغدغه دیگری به نام آموزش مجازی دارند، باید دید چه راه‌هایی برای بستر سازی مناسب این آموزش وجود دارد و در آینده با ایجاد و فراهم کردن بستر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن گامی برای پیش بردن آموزش مجازی برداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha