• شنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99021309076
  • خبرنگار : 50046

بنای تاریخی مقبره شهدا در سال جاری مرمت می شود

بنای تاریخی مقبره شهدا در سال جاری مرمت می شود

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنای دستی خراسان شمالی گفت: بنای تاریخی مقبره شهدای شهرستان بجنورد در سال جاری مرمت و احیاء خواهد شد.

حبیب یزدان پناه در گفت و گو با ایسنا افزود: مبلغ 1700 میلیون ریال از اعتبارات ملی جهت مرمت و احیاء بنای تاریخی مقبره شهدا اختصاص داده شده است.

وی افزود: تاکنون 663 اثر استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده که از این تعداد، 514 اثر تاریخی، 49 اثر طبیعی و 80 اثر ناملموس و20 اثر منقول تاریخی و تعداد یک اثر نیز ثبت جهانی است.

یزدان پناه گفت: مقبره شهدا نمونۀ برجسته ای از آثار معماری دورهی پهلوی اول در بجنورد است که در مرکز باغی ساخته شده است.

به گفته وی این بنای یادبود، مدفن تعدادی از افسران رضا شاه است که در واقعه سرکوب شورش لهاک خان که در سال 1304 در منطقه علم سرکشی برافراشته بود جان خود را از دست دادند. این بنا با الهام از معماری قرون اولیه اسلام ساخته شده است که با شماره 9241 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

گفتنی است پیشتر از آن علی مستوفیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه مقبره شهدا در بجنورد یکی از آثار تاریخی این شهر محسوب می شود، اظهارکرده بود: تاکنون مرمت اضطراری این مقبره انجام شده است.

به گفته وی  مرمت تکمیلی این اثر تاریخی باقی مانده است.

وی ادامه داد: با انجام مرمت تکمیلی امر مرمت این بنای تاریخی به پایان خواهد رسید و محوطه سازی باقی خواهد ماند که باید توسط شهرداری صورت گیرد.

مستوفیان با بیان اینکه مالکیت این بنا متعلق به ارتش است، اظهارکرد: برای اینکه بتوان این اثر تاریخی تبدیل به منظر شهری شود و شهروندان نیز بتوانند در آن رفت و آمد داشته باشند و از آن استفاده کنند ارتش باید مجوزهای لازم را از تهران اخذ کند.

وی تصریح کرد: از ارتش فقط توقع انجام مکاتبات اداری جهت اخذ مجوز را داریم، در غیر این صورت بنا مرمت می شود اما مورد استفاده مردم قرار نخواهد گرفت.

مقبره شهدا متعلق به دوره اول پهلوی است، در این مقبره پیکر سه تن از شهدا که علیه لشگر کشی لهاک خان به شرق کشور مقابله کرده و به شهادت رسیده بودند به خاک سپرده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha