• یکشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 99021409613
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

علت سردردها در ایام روزه‌داری

علت سردردها در ایام روزه‌داری

یک متخصص تغذیه به دلایل سردردهایی که روزه داران در این ایام دچار آن می شوند اشاره و توصیه کرد که روزه داران در این ایام با کم خوری یا نخوردن به دنبال کاهش وزن نباشند چراکه آسیب‌های جدی به بدن وارد خواهد شد.

دکتر کوروش جعفریان در گفت وگو با ایسنا علوم پزشکی تهران، درباره علت سردردهایی که برخی از روزه‌داران به آن مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: سردردهایی که گاهی روزه‌داران دچار آن می شوند می‌تواند چندین علت داشته باشد. یکی از شایع‌ترین علت‌ها «کافئین» است. بسیاری از افراد در طول روز چای و قهوه بسیار مصرف می‌کنند و چون در ماه رمضان از کافئین محروم هستند در نتیجه دچار سردرد می شوند. عمدتاً این افراد در چهار تا پنج روز اول ماه رمضان سردرد دارند و بعد از مدتی سردرد از بین می رود چرا که بدنشان به سطح پایین کافئین عادت می‌کند.

وی ادامه داد: گروه دیگری که به سردرد دچار می‌شوند، مبتلایان به میگرن هستند. این افراد در طول سال سردرد دارند اما یکی از عامل‌هایی که احتمال سردرد را در یک فرد میگرنی بالا می برد، گرسنگی است و اگر کسی دچار گرسنگی شد، سردردهای میگرنی او شدت می یابد بنابراین این افراد هم بدانند که احتمال اینکه سردرد پیدا کنند در ایام رمضان و روزه‌داری بیشتر است.

این متخصص تغذیه افت قند خون را یکی دیگر از دلایل سردرد دانست و گفت: افت قند خون همراه با سردرد، لرز و عدم تعادل است. کسانی که سابقه بیماری دیابتی دارند طبیعتاً خودشان می‌دانند که قندشان افت می‌کند اما کسانی که سالم هستند خصوصاً افرادی که بدنشان تحمل دریافت قند بالا را ندارد یا به عبارتی ذخایر انرژی در بدنشان بسیار کم و وزن پایینی دارند، ممکن است با اینکه دیابتی نیستند قندشان افت کند و دچار سردرد شوند. این افراد به‌طور کلی و به‌خصوص در ایام شیوع کرونا باید بسیار مراقب باشند که برنامه غذایی شان دچار آسیب جدی نشود.

جعفریان افزود: گروه دیگری که دچار سردرد در ایام روزه‌داری می شوند، افرادی هستند که افت فشار دارند. این افراد ممکن است که حالت سردرد و سرگیجه داشته باشند که به آنان توصیه می‌شود به حجم مایعات بدن خود توجه کنند، مصرف سبزیجات و میوه را بالا ببرند، مقداری نمک در غذای خود داشته باشند که در طول روز خیلی دچار کم آبی و افت فشار خون نشوند. اگر این موارد را کماکان رعایت کردند و همچنان افت فشارشان شدید بود حتماً با پزشک معالج خود در تماس باشند تا اتفاق ناگواری برایشان رخ ندهد.

این متخصص تغذیه خطاب به روزه دارانی که اصرار به کاهش وزن دارند، اظهار کرد: توصیه می کنم در ایامی که ریسک ابتلا به کرونا بالاست افراد اگر هم می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند بیش از یک کیلوگرم در ماه نباشد و عمده کاهش وزنی هم که اتفاق می افتد حتما باید از طریق ورزش باشد. روزه داران سعی کنند که شب‌ها ورزش جدی داشته باشند تا از این طریق وزن کم کنند نه اینکه با کم خوردن یا نخوردن وزن خود را کاهش دهند.

جعفریان در پایان گفت: اگر با شیوع کرونا هم رو به رو نبودیم، باز هم کاهش وزن  زیاد را در ماه رمضان توصیه نمی‌کردم چراکه معمولاً کسانی که در این ماه کاهش وزن پیدا می کنند عمدتاً بافت عضلاتشان تحلیل می‌رود و چربی‌های بدن آنان کم نمی شود بنابراین توصیه می‌کنم اولاً بسیار دنبال کاهش وزن در ایام رمضان نباشند یا کاهش وزن بسیار جزئی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.