• دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99021510621
  • خبرنگار : 50105

یادگیری آنلاین در فرایند آموزشی موفق عمل کرده است؟

یادگیری آنلاین در فرایند آموزشی موفق عمل کرده است؟

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که یادگیری آنلاین، موثر است و درک بهتر از فناوری‌ها و روش‌ها به دانش‌آموزان در استفاده از تجربیات یادگیری از راه دور کمک می‌کند.

به نقل از نیوز، هفته‌هاست که مدارس در سراسر جهان تعطیل‌شده‌اند و بسیاری از دانش‌آموزان در تلاش هستند تا برای کاهش شیوع کروناویروس در خانه‌مانده و از راه دور آموزش ببینند.

برای اکثر والدین و دانش آموزان، آموزش از راه دور با چالش‌هایی مواجه است. والدینی که مجبور به دورکاری هستند، معمولا وقت لازم برای کمک به کودکان در انجام تکالیف مدرسه را ندارند و البته والدینی هم که مجبور به ترک خانه هستند با مشکلات بیشتری در این زمینه مواجه هستند.

البته بسیاری از کودکان و نوجوانان در سراسر جهان، عدم دسترسی به رایانه یا اینترنت موردنیاز برای آموزش از راه دور دارند و همین موضوع می‌تواند مشکلاتی برای آنها ایجاد کند.بااین‌وجود، شواهد نشان داده است که یادگیری از راه دور می‌تواند برای دانش‌آموزان موثر باشد.

در این رابطه، دو تحقیق انجام‌شده است و نشان می‌دهد که چگونه فناوری می‌تواند به افراد در یادگیری کمک کند.

تحقیق اول، مجموعه‌ای از عوامل موثر در یادگیری از راه دور، ازجمله دسترسی دانش‌آموزان به رایانه و اینترنت، انواع برنامه‌های موثر و بهترین ابزارهای فناوری برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و دانشجویان را بررسی کرد و نتایجی به همراه داشت.

این تحقیق را دفتر ملی پژوهش اقتصادی در امریکا ارائه کرده است.

در این بررسی محققان اظهار کردند: اگرچه دادن رایانه به کودکان، صرفا نمی‌تواند نتایج یادگیری را بهبود دهد، اما می‌تواند منجر به بهبود مهارت‌های رایانه و برخی از مهارت‌های شناختی شود.

برنامه‌های آموزشی ارائه‌شده به دانش‌آموزان امکان یادگیری بر اساس توانایی فردی ایجاد می‌کند و این نتایج به‌خصوص برای درس ریاضیات موثر بوده است و نتایج نشان می دهد که این نوع برنامه‌ها می‌تواند نمرات ریاضی را با همان سرعت برنامه‌های تدریس بهبود بخشد.

در این تحقیق، کلاس‌های آنلاین نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، کلاس‌های آنلاین، نسبت به دوره‌هایی که دانشجویان حداقل در برخی از زمان‌ها امکان حضور داشتند، موثر نیست. البته در این دوران، برای جلوگیری از شیوع بیماری امکان برگزاری کلاس‌های حضوری برای دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم نیست.

دومین بررسی نگاهی دقیق‌تر به یادگیری آنلاین داشته و نشان داد دانشجویان و معلمان نمی‌توانند به‌صورت حضوری در کنار هم باشند و بررسی کرد ارائه مطالب آموزشی مانند فیلم، نمایش اسلاید و مطالب به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک می‌کند که با سرعت خودشان آموزش ببینند و یا بهتر است از برنامه‌های ویدیویی استفاده شود تا به‌صورت حضوری شرکت کنند.

نتایج این تحقیق نشان داد که ترکیبی از آموزش از پیش ضبط‌شده و گفت‌و گوی تصویری زنده برای دانش‌آموزان و دانشجویان می‌تواند منجر به یادگیری موثر شود.

از همه مهمتر اینکه، معلمان در زمان ملاقات حضوری و یا تهیه مطالب آنلاین، مواد درسی و نیازهای دانش‌آموزان و دانشجویان را در نظر بگیرند.

این بررسی را دانشگاه Midwestern State  در ویچیتا فالز، تگزاس انجام داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.