• دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99021510763
  • خبرنگار : 71641

همتی:

تومان و قران جایگزین اسکناس‌ و مسکوکات فعلی می‌شوند

تومان و قران جایگزین اسکناس‌ و مسکوکات فعلی می‌شوند

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه «تومان» و «قران» همزمان با پول فعلی، در کل کشور جاری و تدریجاً جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی می‌شوند، اعلام کرد: واحد پول ملی «تومان» می‌شود و هر یک «تومان» نیز معادل ۱۰۰ «قران» خواهد شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس طی بررسی لایحه حذف چهار صفر از پول ملی تصویب کردند تا در سه سال آینده واحد پول کشور از ریال به تومان تغییر پیدا کند که در این زمینه، عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی اعلام کرد: صبح امروز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه پیشنهادی دولت، مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی و تعیین «تومان» به عنوان واحد پول ملی، که توسط بانک مرکزی ارائه شده بود، به تصویب رسید.

وی ادامه داد: براساس ماده واحده مصوب مجلس، بعد از اقدامات اجرایی مورد نیاز، واحدپول ملی جدید «تومان» می‌شود که معادل ۱۰.۰۰۰ «ریال» جاری خواهد بود. هر یک «تومان» نیز معادل ۱۰۰ «قران» خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان اظهار کرد: «تومان» و «قران» همزمان با پول فعلی، در کل کشور جاری شده و تدریجاً جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی می‌شوند. لازم می‌دانم از هیأت وزیران، کمیسیون‌های اقتصاد و برنامه و بودجه، خصوصاً نمایندگان مجلس، که امروز با رأی قاطع خود، ماده واحده حذف چهار صفر از پول ملی را به تصویب رساندند، قدردانی کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۴:۰۵

.... قران واحد پول 100 سال قبل بوده بی ارزش ترین واحد پول بجای قران یک واژه بهتر پیدا کنند

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۲۲:۵۸

کاملا درست است مثل ڀنجاه کشور جهان صدم ـسنت بهتر ین واژه است

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۴:۳۱

...تورم و گرانی داره ملت رو بیچاره میکنه لوبیا شده کیلو38 عدس28 و لپه27 شماها عاجزید از کنترل بازار و فقط حرافی میکنید...بکشید کنار بزارید باد بیاد

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۴:۳۲

دردی ازوضعیت اقتصادی کشوردوا نخواهد شد......

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۴:۳۳

البته تا زمان رضاشاه هم واحد پول ایران قران بوده و قبل از اون عباسی و زمان قاجار هم تومان بوده

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۴:۵۵

اصلا پول نقد رو از گردونه خارج کنید و پرداخت کارتی و نتی رو جایگزین کنید. ...

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۵:۳۳

مگه تا حالا چی بود؟ کجا از کلمه ریال استفاده می کردیم؟ حتی در مبادلات ارزی هم سالهاست مثلا میگیم یک دلار معادل 15000 هزار تومان. کجا گفتیم 150000ریال؟ حالا تومان یا ریال یا قران، قراره کدوم مشکل اقتصادی حل بشه؟ اصلا واحد پول ما دلار، آخه که چی؟ اینهمه دم و دستگاه نشستید که مثلا تصمیم گیری کردید؟ واقعا" خسته نباشید!!

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۲۳:۰۴

نظر و استدلال کاملا درست است حالا بشود تومان و صدم که همان سنت بیالمللی ات

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۵:۳۴

روح قاجاریان و عربها زنده شد...پس واژه ی ایرانی کجاست...!!

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۲۳:۰۹

برو عمو دلت خوشه مردم نون ندارن بخورن حالا گیر دادی به واژه ایرانی؟

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۷ ۰۶:۴۸

من هم تعجب می‌کنم چرا به خودشان کمی زحمت نداده‌اند از نامهای ایرانی و پارسی استفاده کنند و واژگان عربی و ترکی مغولی به کار برده‌اند. در زبان فارسی نامهای بسیار زیباتری وجود دارد. البته زمان اجرای این طرح هم بسیار نامناسب است.

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۷:۱۷

ریال بشود ۱۰۰۰ تومان. و۱۰ ریال بشود یک تمن.

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۹:۱۳

تا وقتی تورم کنترل نشده این کارها فایده ای ندارد . اتفاقا قیمت اجناس کم قیمت راحت تر افزایش پیدا میکند . مثلا الان میگوییم مرغ 700 تومان گران شد . ولی آنوقت میگویند مرغ کلا 1 تومان گران شده . در صورتی که آن یک تومن از این 700 تومن بیشتر است . خیلی از اجناس هم به بالا رند میشوند . دولت کار بهتری برای اقتصاد نمیتواند انجام دهد ؟

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۹:۲۴

با عرض رحمت، مرحمت فرموده از فرهنگستان زبان و ادب فارسی استعلام فرمایند که آیا کلمه های (واژه های) تومان و قران و ریال از لحاظ ریشه شناسی، مغولی، ترکی، عربی، اسپانیایی و غیره است یا در فرهنگ و تمدن و تاریخ و جغرافیا و غیره ایران زمین در دوران پیشا تاریخی خود، باستانی خود، تاریخی خود و پسا تاریخی خود چه قبل چه هنگام و چه پس از اطلاق نام خاصی مانند ایران و پارس و ایرانشهر و جز آن ریشه دارد و ریشه مند است؟ حالیا، اگر نامه استعلام به اندازه لازم گنجایش داشت، نگاریدن یا حاشیه نویسی بفرمایند آیا فارسی پاس داشته شود یا غیر فارسی، یا هم فارسی و هم غیر فارسی، یا نه فارسی نه غیر فارسی یا ...؟ با آرزوی توفیق روزافزون

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۹:۴۰

خسته کردید مردم را با این همه تغیرات بیخودی...دگرگونی های پوچ و پر زحمت. ...

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۲۲:۳۷

... اول اینکه نام گذاری پولهای جدید ایران یک مشکل هویتی دارد و اینکه پول یک کشور مانند پرچم و سرود ملی یک کشور هویت یک کشور را می رساند مانند دلار برای آمریکا یا روبل برای روسیه یا روپیه برای هند نام ریال از نام ریال عربی وام گرفته از رئال اسپانیولی است و قران که عربی است و تومان هم ترکی یعنی ...مردم این مرز و بوم لیاقت پولی با نامی ایرانی ندارند ؟؟؟ اولین سکه و واحد پولی ایران که جهانی هم در ایام باستان شد داریک بود با شکل خودش که بایس سکه های ایرانی شوند چرا ؟ به خاطر اینکه مردم ارزش پول خود را در خود سکه که طلا بود میدیدند دوم اینکه ارزش یک پول به واحد آن بستگی دارد و اگر واحد پولی یک کشور قوی باشد میتواند اقتصاد یک کشور را هم با بنایی محکم بنا کرد یعنی اگر واحد پول ما یک داریک نقره ای باشد و با این واحد بشود مثلاً 200 گرم نان خرید واین یک قانون باشد و این را همه بدانند این واحد پولی ارزش می گیرد مانند داریک در ایام باستانی و همه هم بعداً بر این اساس بازار را راه می اندازند سوم باید خرید و فروش ارزها فقط در دست دولت و اماکن دولتی باشد و کسانی که بعد خرید و فروش ارز خارجی کنند مانند قاچاق چی ارز شناخته شده و با آنها برخورد شود سود سپرده ها بایس در حدی شود که فقط افرادی که با این سود سپرده ها زندگی عادی خود را می گذرانند از آن بهر ببرند نه اینکه آلتی برای جمع کردن و کار نکردن و عدم تولید شود اینها تنها چهار کار مهم بودند که دولت سالها میتوانست انجام بدهد و نداد و همه تقصیرات را بر سر دیگران ریخت... حالا یک باره میخواهد همه اصلاحات !!؟؟ را انجام بدهد ؟؟ کلی خندیدم ...

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۳ ۱۳:۳۸

خیر لیاقت ندارند.اگر لیاقت داشتند نمیرفتن پراید صد میلیون تومنی رو صف بکشن بخرند خلایق هرچه لایق

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۲۳:۲۷

کم ارزش ترین واحد پول در ایران قدیم دینار بوده که هر قران معادل هزار دینار محسوب میشده. البته همون یک دینار قدیم ارزشش از هزار تومنی الان هم بیشتره! چون با یک دینار میشد یک نون خرید ولی الان همونم نمیشه!

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۶ ۰۱:۴۴

قران !!! چقدر اسم مسخره ای

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۶ ۰۱:۴۴

خدا...

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۶ ۰۸:۴۴

و چه بلایی دوباره قراره سر مردم بیارن فقط خدا میدونه

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۶ ۰۹:۳۵

خیلی مسخرس الان ما یه صفر برداریم میشه تومان حالا من نمی فهمم چرا چهار تا صفر باید برداشت ما از همون اول هم تومان میگفتیم و اصلا ریال را جایی استفاه نمی کردیم بدبخت بچه های ما که تا الان ریال را یاد می گرفتند و حالا تومان باید به حال خودمان زار بزنیم

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۶ ۰۹:۳۶

کاش یه بار هم نظر مردم را می پرسیدند معلوم نیست چه کسانی با چه سطح سوادی دارند برای این مردم فلک زده تصمیم می گیرند

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۶ ۱۰:۲۲

بدون اصلاح اقتصادی برداشتن صفر چه سودی داره اخه

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۷ ۱۳:۳۳

آدم عاقل کارغیر معقول نمیکند فکرکنم مسئولین ... تواین بحران اقتصادی فقط میخوان باهزینه ای گزاف صورت مسئله راپاک کنند.....

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۹ ۰۷:۰۵

چه خوب یاد ناصرالدین شاه افتادم برم مدل چادرمو عوض کنم از نواع قجری بگیرم تا بیشتر جور در بیاد با اوضاع ایسنا جونم پیاممو حذف نکنی

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۱ ۱۴:۵۷

من کلا حسابم ۳تا صفر داره یعنی چقد میشع :/

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۸ ۱۵:۵۸

این اصلا مناسب نیست باعث گرانی می شود