• سه‌شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99021611404
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان مطرح کرد؛

تجربه آموزش مجازی، فرصتی مناسب برای دوران پساکرونا

تجربه آموزش مجازی، فرصتی مناسب برای دوران پساکرونا

ایسنا/اصفهان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: آینده آموزش عالی بدون بهره‌گیری از آموزش مجازی امکان‌پذیر نیست.

یوسف شاقول در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مرکز آموزش‌های مجازی دانشگاه اصفهان از اوایل دهه ۸۰ با چند رشته محدود آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: پس از نگاه آمایش وزارت علوم که مأموریت دانشگاه‌های دولتی را در برگزاری آموزش‌های مجازی محدود کرد، در حال حاضر تنها چند رشته کارشناسی ارشد به‌صورت مجازی در دانشگاه اصفهان ارائه می‌شود.

به گفته وی، آموزش مجازی به دو صورت برخط و خارج از خط برگزار می‌شود که با بارگذاری محتوا و برگزاری کلاس آنلاین هر چند جلسه، یک‌بار به صورت آنلاین برگزار می شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در خصوص زیرساخت‌های آموزش مجازی در دانشگاه اصفهان، گفت: زیرساخت‌های این شیوه آموزشی در دانشگاه اصفهان متناسب با تعداد محدود رشته‌های مجازی و دانشجویان اندک این رشته بود که در پی شیوع کرونا و تصمیم برای ارائه شیوه‌های آموزشی به‌صورت مجازی نیازمند ارتقاء آن بودیم.

شاقول با بیان اینکه کرونا واقعیتی پیش‌بینی‌نشده بود، تصریح کرد: در ابتدا، نقص‌های کار شناسایی و از نرم‌افزار «اَدوبی کانکت» استفاده شد و در مراحل بعد خرید نرم‌افزارهای «بیگ بلو باتن» در دستور کار قرار داده شد که به کمک آن دسترسی اساتید و دانشجویان آسان‌تر و مشکلات کمتر شد.

به گفته وی مشکل اصلی بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در روزهای نخست شیوع کرونا، افزایش تقاضا برای نرم‌افزارهای آموزش مجازی و کمبود این نرم افزارها در بازار بود. در شرایطی که حجم بالایی به سمت روش‌های جایگزین آموزش حضوری هدایت شدند، بازار تقاضا برای نرم افزارهای آموزش مجازی زیاد و این موضوع موجب افزایش هزینه نرم‌افزارهای این حوزه شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، تأکید کرد: باوجود محدودیت‌های بودجه دانشگاه، تأمین زیرساخت‌ها و خرید نرم‌افزارهای به‌روز اولویت دانشگاه تعیین شد و باوجودی که در آن شرایط در بازار عرضه کم بود، مدیریت این روش به‌گونه‌ای صحیح در دستور کار قرار گرفت.

شاقول ادامه داد: مدیریت آموزش مجازی و به‌ روز رسانی‌ها انجام و راهنمایی‌های لازم به‌صورت متن، صوت و فیلم در اختیار کاربران قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه از ۱۰ اسفند اعلام شد که کلاس‌های آموزشی دانشگاه اصفهان به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و سیاست دانشگاه ارائه شیوه‌های مجازی به‌صورت آنلاین و آفلاین است، خاطرنشان کرد: در ابتدا محتوای دروس به‌صورت آفلاین بارگذاری و در همین زمان ارتقاء سیستم نیز انجام شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، ادامه داد: این رویه در ایام تعطیلات نوروز نیز با هماهنگی‌های لازم انجام شد و کارشناسان الکترونیکی آماده پاسخگویی بودند. بعد از مشخص شدن افق دانشگاه و استمرار ارائه آموزش‌های مجازی، پوشش صددرصدی مدنظر بود که نیازمند برنامه‌ریزی گسترده‌تری هم بود و باید توزیع مناسب و نرمالی از نظر زمانی و تعداد دانشجو انجام می‌شد.

شاقول اضافه کرد: از زمان بعد از تعطیلات نوروز کلاس‌های آنلاین دانشگاه از ۸ صبح تا ۹:۳۰ شب از شنبه تا پنج‌شنبه هر کلاس یک ساعت برگزار شد و برآورد این بود که بیشتر ۳۰ کلاس هم‌زمان برگزار نشود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با تأکید بر اینکه به دلیل افزایش حجم دانشجویان و ناآشنایی دانشجو و اساتید، بروز مشکلاتی در این حوزه پیش‌بینی می‌شد، تصریح کرد: سعی کردیم با رصد پیوسته و پاسخگویی سیستم فناوری دانشگاه، مشکلات را به حداقل برسانیم.

 شاقول افزود: تا پیش از تعطیلات نوروز تنها مدیران کارشناس الکترونیک درگیر رفع مشکلات و مسائل بودند و بعد از تعطیلات تمام کارشناسان «فاوا» به‌ عنوان همیار آموزش الکترونیک پاسخگوی رفع مشکلات سیستم آموزش مجازی شدند.

به گفته وی کلاس‌ها، دانشکده به دانشکده رصد شد و ضریب اطمینان بالا رفت و دسترسی استاد و دانشجو به راهنمایی‌ها آسان‌تر و ارتباط گروه‌ها بیشتر شد و در هنگام برگزاری کلاس یا پایان روز مسائل پیگیری و مشکلات رفع شد.

وی افزود: در نهایت می توان گفت پس از رفع ابهامات، با حجم بالایی از اشتیاق روبرو شدیم. هر چند که این کار مشکلاتی داشت، اما به‌ مرور اشتیاق اساتید به استفاده از این روش، سرمایه مهمی برای دوران پساکرونا خواهد بود. در حال حاضر نگران گذراندن کلاس‌ها به شیوه مجازی نیستیم و این فرهنگ و زیرساخت و این اقبال اساتید و دانشجویان در کنار نقد آن‌ها در دوران پساکرونا قابل‌استفاده خواهد بود.

به گفته معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، آموزش حضوری کارایی متفاوتی نسبت به آموزش مجازی دارد، اما آموزش آنلاین افق جدیدی پیش روی همه گشود که از تجربه آن می‌توان برای دوران پس از کرونا استفاده کرد. 

وی در خصوص کیفیت آموزش‌های مجازی، گفت: دروس ارائه‌شده توسط اساتید باید دارای استاندارد لازم باشد و اگر در این چارچوب و سرفصل و به‌صورت استاندارد ارائه شود، از نظر دانشگاه کلاس برگزار شده و نیازی به جبران کلاس به‌صورت حضوری نیست.

شاقول در خصوص چگونگی بررسی کیفیت شیوه آموزشی مجازی، خاطرنشان کرد: شیوه استاندارد به این صورت است که  اساتید باید همانند کلاس‌های حضوری پاورپوینت و متن مطالب درسی را با صدا بارگذاری کرده و پاسخگوی رفع اشکالات دانشجویان باشند، اگر آموزش مجازی در این چارچوب باشد چه به شیوه برخط یا برون‌خط، دیگر نیاز به جبران کلاس حضوری نیست.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در توضیح مزایای آموزش مجازی، گفت: در آموزش مجازی اساتید می‌توانند بدون اتلاف وقت کلاس، سؤالات دانشجویان را پاسخ دهند. در این شیوه آموزشی و به کمک سیستم‌های موجود، تمام امکانات کلاس حضوری به‌جز دیدن دانشجویان در اختیار اساتید است.

شاقول تأکید کرد: آینده آموزش عالی بدون بهره‌گیری از آموزش مجازی امکان‌پذیر نیست. ادبیات تحقیق در این حوزه در شکل‌گرفته بود که کرونا عامل کاتالیزور (تسریع کننده) را برای آموزش عالی در دنیا و کشور ایفا کرد و این تجربه اکنون کمک بزرگی برای همه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کنیم کیفیت آموزش عالی دانشگاه را در ابعاد مختلف ارتقاء دهیم؟ گفت: یکی از راه های ارتقاء کیفیت آموزشی، همکاری با اساتید برجسته از نقاط مختلف دنیا است که در قالب استاد وابسته استفاده از این ظرفیت ممکن می شود. دانشگاه اصفهان از چندی پیش به سمت جذب اساتید بین‌المللی به‌صورت اساتید وابسته حرکت کرده و در حال حاضر چند استاد وابسته از کشورهای مختلف با دانشگاه اصفهان همکاری دارند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تحرک استاد و دانشجو یک اصل در پیشبرد آموزش عالی است، تصریح کرد: اساتید وابسته می‌توانند تدریس، تحقیق و پژوهش و راهنمایی پایان‌نامه را بر عهده بگیرند. در کشور محدودیت‌هایی از جمله امکان حضور دانشجویان در دیگر کشورها فراهم است که استاد وابسته می‌تواند کمک بزرگی در این راستا باشد. در این شرایط آموزش مجازی این امکان را فراهم آورده و دانشجویان و اساتید می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

به گفته شاقول این یکی از مزایای استفاده از آموزش‌های مجازی است که به کمک آن از بهترین اساتید می‌توانیم استفاده کنیم یا بهترین داورها در جلسات دفاع حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از شیوع کرونا، مرکز آموزش مجازی دانشگاه قرار بود تولید محتوای آموزش مجازی فارسی را در دستور کار داشته باشد، گفت: تولید این محتوا اکنون ضرورت یافته و اگر تولید محتوای خوب داشته باشیم در اقصی نقاط دنیا کسانی هستند که می‌توانند از این آموزش استفاده کنند و بخش زیادی از گنجینه زبان فارسی را می‌توان با کمترین مشکل و هزینه به دنیا عرضه کرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان همچنین افزود: می‌توان از برکات این سیستم و این ظرفیت‌ها در پساکرونا استفاده کرد. اگر بتوانیم از این بحران پیش‌آمده به‌منزله فرصتی بهینه استفاده کنیم، برنده خواهیم بود. کرونا فرصتی است که در عین بلیه بودن، قابلیت هم دارد.

به گفته شاقول در حال حاضر حدود بیش از ۹۵ درصد اساتید و دانشجویان دانشگاه اصفهان از شیوه آموزش مجازی استفاده کرده و ۸۰ درصد کلاس‌ها آنلاین برگزار شده است و در صورت استمرار این شرایط و نبود مشکل در زیرساخت‌ها نگرانی در برگزاری کلاس‌ها وجود ندارد و کلاس‌ها روزبه‌روز کیفی‌تر می‌شود.

وی بابیان اینکه تا اینجای کار قرار است، آزمون‌های دانشگاه به شیوه مجازی برگزار شود، در مورد اجرای صحیح آزمون‌ها، گفت: در تمام دنیا نگرانی از سالم بون آزمون‌ها وجود دارد و به عقیده من کرونا درسی از اخلاق را آموزش می‌دهد، اخلاقِ آموزش باید پوست بیندازد و دانشجویان در این شرایط یاد بگیرند که با راستی و درستی در آزمون‌ها شرکت کرده و با این کار به خود و همکلاسانشان ضربه‌ای وارد نکنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha