• سه‌شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99021611415
  • منبع : نمایندگی همدان

نارضایتی دانش‌آموزان از مدرسه ملی آموزش

نارضایتی دانش‌آموزان از مدرسه ملی آموزش

ایسنا/همدان نخستین روزهای اسفندماه سال ۹۸ بود که به صورت رسمی شیوع کروناویروس در سطح کشور اعلام و همان ابتدا پس مدارس در سطح کشور تعطیل شد و حالا از پس از گذشت بیش از دو ماه از تعطیلی مدارس همچنان دانش آموزان در پشت درب‌های بسته‌های مدرسه‌های خود هستند.

بنابر تصمیم ستاد ملی کرونا و وزرات آموزش و پرورش کشور آموزش دانش‌آموزان به صورت مجازی و آنلاین و همچنین از طریق مدرسه ملی از شبکه آموزش و شبکه شاد باید ادامه پیدا می‌کرد تا دانش‌آموزان با وجود تعطیلی اجباری مدارس از روند تحصیلی خود عقب نمانند و پس از اعلام رسمی این مسئله بسیاری از معلمان و دبیران دلسوز کشور از راه‌های مختلف اقدام به برقراری ارتباط آموزشی با دانش‌آموزان خود کردند.

اما با وجود این راهکارها، به نظر می‌رسد تدابیر سنجیده شده چندان مثمره ثمر نبوده‌ و دانش‌آموزان رضایت کافی از این کلاس ‌ندارند، عدم دسترسی به گوشی هوشمند یا رایانه، نبود، قطعی یا سرعت کم اینترنت، ناکارآمدی تدریس معلمان، نبود فضای آموزشی و تعاملی در منازل‌ موجب نارضایتی دانش‌آموزان و خانوادها از این نوع تدریس شده اما با درنظر گرفتن نیمه پرلیوان این تدریس مزایای خاص خود را دارد.

برای درک و شناخت بیشتر شرایط به سراغ چندین دانش‌آموز و خانواده‌های آنها رفتیم و گفت‌وگویی کوتاه با هریک داشتم.

عنایتی، دانش‌آموز رشته تجربی در گفت‌وگو با ایسنا، بهترین شیوه درس خواندن در این شرایط را آموزش‌های مجازی دانست و اظهار کرد: کلاس‌های آنلاین و فیلم‌های آموزشی ویژه این شرایط برای ما توسط دبیرهای دبیرستان با همان شیوه تدریس قبل تهیه شده و در شبکه های مجازی مانند گپ و واتساپ به اشتراک گذاشته می شود همچنین کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می شود.

وی ادامه داد: مدرسه ملی نیز که از شبکه آموزش پخش می‌شود، به علت عقب بودن از برنامه کلاسی و محدودیت زمان تدریس همچنین ناآشنا بودن دانش‌آموزان با شیوه تدریس دبیرها و ایرادهایی که در آموزش دیده شده، کمک زیادی به ما نکرد اما در کنار این ضعف‌ها انجام آموزش‌ها به صورت عملی و با استفاده از آزمایشات مختلف بسیار مفید بوده است.

این دانش آموز ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های زیاد دبیرها و آزمون های آنلاین و همچنین مدیریت صحیح و سریع مدیر دبیرستان خیلی خوب توانستیم مطابق برنامه درسی پیش برویم و با توجه به شرایط سختی که پیش آمده آموزش‌ها را به بهترین شکل دریافت کنیم.

عنایتی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما قطعی مکرر اینترنت است که اغلب در کلاس‌های آنلاین موجب ایجاد مشکل برای دانش‌آموزان می‌شود و گاهی از نکات مهم درسی جا می‌مانیم.

مظاهری، دانش آموز کلاس یازدهمی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: روند پیشرفت درسی خود را از گروه‌های واتس آپ و گاهی از شبکه آموزش مدرسه ملی پیگیری می‌کنم اما به نظرم مدرسه ملی به شدت سطح ضعیفی دارد و برای دانش آموزان مفید نیست.

وی ادامه داد: سطح معلمان این شبکه بالا و قوی نیست و معتقدم می‌توانستند از دبیرانی بهتر و توانمندتر در چنین شرایطی استفاده کنند چراکه برای امثال ما که سال‌های حیاتی تحصیل خود را طی می‌کنیم، این روزها بسیار اثرگذار است.

زهرا علی‌حسینی، دیگر دانش آموز همدانی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش از نوع مجازی برای دانش آموزان فایده‌ای ندارد، اعلام کرد: این شکل تحصیل اصلاً برای دانش‌آموزان پاسخگو نیست چراکه تمرکز فرد بر روی مطالب کم است و ناچار هستیم با کمک معلمان خود از طریق گروه‌ها در فضای مجازی از روند تحصیلی خود عقب نمانیم.

وی وضعیت مدرسه ملی شبکه آموزش را افتضاح توصیف کرد و گفت: نوع تدریس دبیران قابل فهم نیست و از طرفی حضور مجری در روند آموزش موجب حواس‌پرتی دانش آموز می‌شود، به نظرم می‌شد با استفاده از ظرفیت صداوسیما و معلمان برتر حوزه‌های آموزشی نتیجه بهتری از این نوع آموزش دریافت کنیم.

محمدحسین، دانش آموز دوره متوسطه اول هم در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از معایب این طرح را فشارهای ناشی از قطعی اینترنت خواند و اظهار کرد: آموزش مجازی نقاط مثبت و ضعف زیادی دارد اما بارها پیش آمده در زمان آموزش نکات مهم درسی یا پرسش کلاسی اینترنت دچار قطعی شده است که همین علت موجب استرس فراوان دانش‌آموزان می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش آنلاین در کنار انتقاداتی که به آن می‌شود مفید هم هست، اینکه دانش‌آموز می‌تواند در منزل و با استفاده از تلفن هوشمند یا رایانه از محتوای تحصیلی بهره‌مند شود و با این شرایط خاص لازم به خروج از منزل نیست، بسیار اهمیت دارد.

امیر، دانش آموز کلاس هشتمی اما با رضایت کامل از این شرایط، ادامه این نوع تدریس را مطلوب خواند و گفت: دانش‌آموزی که کوشا و درسخوان باشد، در همه شرایط تحصیل خود را ادامه می‌دهد و با وجود تعطیلی مدارس دانش‌آموزان امکان بهره‌مندی از چندین معلم را دارند.

وی ادامه داد: کلاس‌های آنلاین صرفاً در رأس ساعت مدارس برگزار نمی‌شود و همین موجب استراحت بیشتر افراد و استفاده بیشتری از اوقات فراغتمان شده و دیگر لازم نیست رأس ساعت هشت صبح در مدرسه با فرم خاص حاضر شویم.

البته در این راستا برخی والدین نیز انتقادی به این امر داشتند، مظاهری، مادر دانش‌آموز کلاس سوم ابتدایی تمام بار آموزش مجازی را بر دوش خانواده‌ها دانست و گفت: برای دانش‌آموزان نوپا انتقال مطالب درسی، نوشتن تست‌ها و نمونه سوالات و بقیه مسائل کامل بر دوش خانواده‌ها است و بچه‌ها نیز در این سن هنوز کاملاً آشنایی با تلفن‌های هوشمند ندارند.

وی اظهار کرد: بیشتر مواقع بچه‌ها از مدرسه ملی و شبکه شاد استفاده نمی‌کنند و تنها به کلاس‌هایی که معلمان خود در فضای مجازی برگزار می‌کنند توجه دارند که آن هم مشکل‌ساز است چراکه علاوه بر اینکه ممکن است موجب ضعیف شدن چشمشان شود، باعث علاقه و آشنایی بیشتر به گوشی‌های هوشمند می‌شود که برای سن آنها اصلاً مناسب نیست.

معصومه، مادر دوقلوهای ۱۲ ساله نیز بیان کرد: استفاده دانش‌آموزان از کلاس‌های مجازی برای خانواده‌ها دردسرساز شده است، اغلب باید بچه‌ها را با زور و به سختی در زمان مشخص کلاس حاضر کنیم و با توجه به بازیگوشی‌هایشان نظارت کامل و دائم را می‌خواهند.

وی ادامه داد: کلاس‌های مجازی نیاز به رایانه، گوشی هوشمند و اینترنت پرسرعت دارد که البته همه خانواده‌ها به ویژه کسانی که بیش از یک فرزند محصل دارند، ممکن است به آن مجهز نباشند و امکان دارد باعث ایجاد هزینه‌های زیاد در این شرایط خاص اقتصادی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.