• سه‌شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99021611677
  • خبرنگار : 50081

به مناسبت روز جهانی ماما در قالب یک پژوهش بررسی شد؛

مامایی آمیخته‌ای از علم و هنر است

مامایی آمیخته‌ای از علم و هنر است

ایسنا/خراسان رضوی تنش‌ها و فشارهای عصبی از علل شایع بیماری و ناتوانی در جامعه امروز هستند و دانشجویان علوم پزشکی در طول دوره تحصیل با تنش‌های زیادی مواجه می‌شوند که می‌تواند بر یادگیری و موفقیت بالینی دانشجویان اثرات منفی داشته و سبب افت تحصیلی و بروز رفتارهای نامطلوب و اختلالات جسمی در دانشجویان شود. 

بر اساس این پژوهش: «حرفه مامایی با قضاوت بالینی درگیر است و دانشجویان مامایی در محیط لیبر و زایمان در معرض عوامل تنش‌زای متعددی قرار دارند. آموزش مامایی براساس یافته‌های علمی نظری و همینطور آمادگی بالینی است که بر دانش و مهارت‌های ضروری برای ارائه مستقل مراقبت‌های اولیه، مراقبت از زنان و نوزادان در نظام سلامت تمرکز دارد. محققان در پژوهشی با عنوان «عوامل تنش‌زا در آموزش بالینی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل» آورده‌اند: «دوره‌های کارآموزی و کارورزی در شکل‌دهی مهارت‌های اساسی و توانمندی‌های حرفه‌ای دانشجویان پرستاری و مامایی نقش اساسی دارند».

در این پژوهش که توسط پوران اخوان اکبری، کارشناس ارشد مامایی، مهرناز مشعوفی عضو هیأت علمی دانشکده پیراپزشکی، فریده مصطفی‌زاده، عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، ایراندوخت الهیاری کارشناس ارشد پرستاری و مامایی، نازیلا وثوقی کارشناس ارشد پرستاری و مامایی و رقیه حاتمی کارشناس پرستاری انجام شده، آمده است:« به یقین محیط بالینی که در آن دانشجویان می‌آموزند تئوری را با عمل تلفیق کنند، یک منبع ضروری و بی‌بدیل در آماده سازی دانشجویان برای ایفای نقش حرفه‌ای آنها است».

محققان معتقدند: «از آنجایی که اولین گام برای رفع مشکلات، شناخت آن‌ها است، دست اندرکاران آموزش باید عوامل موثر بر کیفیت و کمیت آموزش بالینی و همینطور عوامل منفی یا بازدارنده آموزش بالینی را شناسایی و معرفی کنند. یکی از عوامل موثر محیط است. امروزه تئوری‌های یادگیری به طور بسیار روشن بر اهمیت محیط یادگیری در یادگیری دانشجویان تاکید می‌کنند. محیط یادگیری دانشجویان شامل همه شرایط و نیروهایی است که از طریق آن یک مجموعه آموزشی و یادگیری تحت تأثیر قرار می‌گیرد». 

برنامه‌ریزی آموزش بالینی بخش مهم آموزش پزشکی در ایجاد توانمندی‌های دانشجویان است

در این پژوهش آمده است: «محیط یادگیری دانشجویان ترکیبی از عوامل شناختی، فرهنگی، اجتماعی، روانی، عاطفی، تحصیلی و انگیزشی است که از طریق آن معلمان و شاگردان با یکدیگر کار می‌کنند. دستیابی به بازده یادگیری رضایت‌بخش بدون وجود محیطی با عناصر سالم، بسیار مشکل خواهد بود. برنامه‌ریزی آموزش بالینی بخش اساسی آموزش پزشکی را در ایجاد توانمندی و مهارت‌های لازم در دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی تشکیل می‌دهد و وجود هرگونه مشکل در آموزش بالینی کارایی و بازده این بخش از آموزش را دچار مشکل می‌کند که تنیدگی یکی از این موانع است».

بر اساس این مقاله: «اغلب دانشمندان اتفاق نظر دارند که بروز تنیدگی فرد را وادار می‌کند تا در جهت تغییر موقعیت خود یا سازش‌یافتگی با آن گام بردارد؛ سازش یافتگی که می‌تواند موثر یا ناموثر باشد. تنش عاملی است که با تغییر در ثبات درونی بدن سبب اختلال و دگرگونی در نظم بدن می‌شود. تنش به عنوان جزء لاینفک زندگی است و به صورت فرآیند پیشرونده به طور مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند تأثیرات مثبت یا منفی در صلاحیت عملکردی و سلامتی فرد به همراه داشته باشد».

 محققان معتقدند: «تنش‌ها و فشارهای عصبی از علل شایع بیماری و ناتوانی در جامعه امروز هستند و دانشجویان علوم پزشکی در طول دوره تحصیل با تنش‌های زیادی مواجه می‌شوند که می‌تواند روی یادگیری و موفقیت بالینی دانشجویان اثرات منفی داشته و عملکرد صحیح آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد و سبب افت تحـصیلی و بروز رفتارهای نامطلوب و اختلالات جسمی در دانشجویان شود».

در این پژوهش آمده است: «با توجه به اهمیت آموزش مامایی در ارتقاء سلامت جامعه تلاش در جهت بهبود کیفیت آموزش مامایی بالاخص آموزش بالینی مامایی ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل تنش‌زا در آموزش بالینی دانشجویان مامایی در لیبر و اتاق زایمان انجام شد تا با مشخص شدن منابع تنش‌زا، محدود نمودن آن یا بالا بردن سطح آگاهی علمی و حرفه‌ای دانشجویان شرایط تنش‌زا در محیط‌های آموزش بالینی تعدیل شود و روش‌های مقابله با استرس‌های موجود به دانشجویان آموزش داده شود تا از عواقب آن پیشگیری شود.

مامایی آمیخته‌ای از علم و هنر است

بر اساس این پژوهش: «مامایی یکی از حرف پزشکی و آمیخته‌ای از هنر و علم است که نیاز به قابلیت‌هایی نظیر هوش، دانش، خلاقیت، تجربه، درک منطقی و تفکر انتقادی دارد. حرفه مامایی با قـضاوت بالینی درگیر است و دانشجویان مامایی در محیط لیبر و زایمان در معرض عوامل تنش‌زای متعددی قرار دارند. یافته‌های پژوهش نشان داد مهمترین منبع تنش‌زای دانشجویان مامایی مربوط به حیطه احساسات ناخوشایند و تنش‌زاترین عامل در این حیطه ترس از مرگ جنین یا نوزاد است. 

در این مقاله آمده است: «دیدن بدن بیمار مرده، دیدن زخم و انجام پانسمان عوامل پر استرسی بررسی دانشجویان بیان شده‌اند. مشاهده زجر کشیدن بیماران بد حال عامل تنش مهمی برای دانشجویان پرستاری است. نگرانی از انتقال بیماری واگیردار مهمترین منبع استرس در حیطه احساسات ناخوشایند بوده اسـت. در حیطه تجربیات بالینی ترمیم پارگی‌های کانال زایمانی، کنترل مرحله دوم زایمان و انجام اپی زیاتومی به ترتیب بیشترین نمره تنش را به خود اختصاص داده‌‎اند» . 

براساس این پژوهش: «برنامه مدیریت تنش مطابق با نیازهای دانشجویان ضروری به نظر می‌رسد. برای کاهش میزان تنش در دانشجویان علوم پزشکی لازم است در فرآیندهای بالینی منابع تنش‌زا شناسایی شده و راه‌های مقابله با آن‌ها نیز آموزش داده شود تا دانشجویان بتوانند پس از فراغت از تحصیل به عنوان یک نیروی باثبات و کارآمد به انجام وظایف شغلی خود بپردازند».

محققان معتقند: «در کاهش استرس نقش مربی را نباید نادیده گرفت و با توجه به اینکه مربی می‌تواند در کاهش استرس و تسهیل یادگیری دانشجویان نقش ارزنده‌ای را ایفا کند، آموزش به مربیان و استفاده از مربیان مجرب می‌تواند از قدم‌های اساسی سیستم آموزشی برای کاهش استرس در دانشجویان باشد».


این پژوهش در مجله علمی و پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی در سال 1388 منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.