• چهارشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99021712462
  • خبرنگار : 50167

فرآوری ۵۰ درصد از محصولات کشاورزی زنجان

فرآوری ۵۰ درصد از محصولات کشاورزی زنجان

ایسنا/زنجان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: ۵۰ درصد از محصولات کشاورزی استان زنجان فرآوری شده است.

جواد تاراسی  در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با فرآوری محصولات کشاورزی استان، اظهار کرد: استان زنجان در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی رتبه اول کشوری را در سطح کشور به خود اختصاص داده و جزو پنج استان برتر در بحث تغییر الگوی کشت است.

وی با بیان اینکه در راستای اصلاح الگوی کشت بهینه محصول پسته جایگزین هندوانه شده است که این امر باعث کاهش مصرف آب کشاورزی می‌شود، افزود: امید است در سال‌جاری الگوی کشت در زنجان با مدیریت لازم انجام شود و برنامه "الگوی کشت بهینه" به‌ عنوان یکی از طرح‌های مهم در استان در دستور کار قرار گرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح اصلاح الگوی کشت تولید محصولات کشاورزی بر اساس نیاز بازار و متناسب با شرایط اقلیمی و آب ‌و خاک در مناطق مختلف است، تصریح کرد: با فرآوری محصولات کشاورزی از هدر رفتن بیش از ۱۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان زنجان جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در سال گذشته، ۵۰ درصد از محصولات کشاورزی استان فرآوری شده است، ادامه داد: توسعه صنایع تبدیلی جزو برنامه‌های مهم جهادکشاورزی استان بوده و باید برای توسعه این صنایع از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، زیرا با توسعه صنایع تبدیلی از پرت محصولات کشاورزی جلوگیری می‌شود.

تاراسی در رابطه با طغیان بیماری آفت ملخ در شهرستان طارم، اظهار کرد: هر سال در این ایام در شهرستان طارم با بیماری آفت ملخ روبه‌رو هستیم که تاکنون در سال‌جاری ۱۵ هزار هکتار کانون بیماری ملخ در این شهرستان شناسایی شده و ۳۰۰۰ هکتار کنترل و سمپاشی آفت ملخ در این شهرستان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود در ۱۴ هزار هکتار از مزارع و مراتع صعب‌العبور شهرستان طارم سم‌پاشی انجام شود.

وی با بیان اینکه آفات یکی از مهم‌ترین موارد کاهش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است، افزود: مبارزه با آفت در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد، زیرا اگر آفت کنترل نشود می‌تواند تا صد درصد محصولات را به صورت کمی و کیفی را از بین ببرد، قابل ذکر است سه نوع مبارزه با آفات و سمپاشی وجود دارد که از بین بردن آن به صورت عمومی، خصوصی و همگانی انجام می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه آفات عمومی موجود در استان زنجان شامل آفت ملخ طارم و جوندگان در شهرستان‌های سلطانیه، ابهر و خرم‌دره است که هزینه کنترل عمومی آفات برعهده دولت است، تصریح کرد: سمپاشی همگانی بر عهده کشاورزان بوده ولی پشتیبانی آن توسط جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بیماری همگانی در استان زنجان آفت سن گندم است، ادامه داد: تشخیص بیماری سن گندم سخت بوده و نیازمند نظر کارشناسان بوده که ۱۴۰  اکیپ خصوصی و دولتی برای راهنمایی کشاورزان در نظر گرفته شده است.

تاراسی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم در استان زنجان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: شکستن رکورد تولید گندم را مستلزم بارش تکمیلی و مبارزه با آفت در استان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha