• پنجشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99021813111
  • خبرنگار : 71496

گوترش طرح الحاق کرانه باختری را پایان راه حل دو کشوری خواند

گوترش طرح الحاق کرانه باختری را پایان راه حل دو کشوری خواند

آنتونیو گوترش ضمن تاکید مجدد بر اینکه شهرک‌سازی‌های اسرائیلی غیرقانونی هستند، نسبت به اینکه الحاق مناطقی از کرانه باختری به اراضی اشغالی منجر به نابودی راه حل دو کشوری می‌شود، هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: الحاق مناطقی در کرانه باختری منجر به نابودی راه حل دو کشوری خواهد شد و در را به روی مذاکرات اسرائیل و فلسطین می‌بندد.

وی خاطرنشان کرد، این مساله در عین حال عواقب وخیمی بر احتمالات تحقق صلح و امنیت در منطقه خواهد داشت. 

این اظهارات گوترش به نقل از بیانیه صادره از سوی هیئت اتحادیه عرب در سازمان ملل در نیویورک مطرح شده است.

هیئتی از سه کشور عربی به ریاست عمان در دیداری در نیویورک تاکید کرد، هیچ یک از طرح‌های شهرک‌سازی و الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی که رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است، قانونی نیستند.

این هیئت با عضویت نمایندگانی از قطر، کویت و فلسطین در نیویورک با هیئت اتحادیه عرب دیدار کرده و نشست فوق‌العاده وزرای خارجه این اتحادیه در ۳۰ آوریل را با آنتونیو گوترش برای مقابله با خطر الحاق اراضی فلسطینی‌ها در کرانه باختری به اراضی اشغالی پیگیری کرد.

این هیئت عربی با تاکید بر قانونی نبودن تمامی طرح‌های شهرک‌سازی و الحاق اراضی فلسطینی‌ها که تل‌آویو در پیش گرفته، به شدت طرح‌های این رژیم برای الحاق مناطق گسترده‌ای از کرانه باختری از جمله غور اردن، شمال بحر المیت، اراضی که شهرک‌ها و دیوار به صورت غیرقانونی در آنها ‌ساخته شده‌اند، محکوم کرده و آنها را نقض آشکار کنوانسیون چهارم ژنو و قطعنامه‌های سازمان ملل دانست.

همچنین این هیئت سوءاستفاده اسرائیل از مساله شیوع کرونا برای اجرای طرح‌های غیرقانونی خود را محکوم و بر مخالفت گسترده جامعه جهانی با آنها و درخواست برای توقف آنها تاکید کرد.

همچنین این هیئت هشدار داد، اگر این اقدامات اسرائیل متوقف نشوند، تنها به درگیری و مشکلات و موانع بیشتر در مسیر برقراری صلح و امنیت در منطقه منجر خواهند شد.

هیئت یاد شده، توقف این طرح‌ها و تضمین حسابرسی آنها را دو مساله ضروری برای نجات روند صلح دانست و از همه طرف‌های ذی‌نفع جهان از جمله گروه چهارجانبه خواست برای توقف این سیاست‌ها و اقدامات غیرقانونی بسیج شوند. همچنین این هیئت از کشورهای عربی خواست اقدامات دیپلماتیک، سیاسی و قانونی را همسو با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت در این رابطه در پیش بگیرند.

هیئت مذکور در ادامه بار دیگر آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرده و تلاشی بین‌المللی برای پایان دادن به اشغالگری غیرقانونی اسرائیل، حمایت از فلسطینی‌ها در رسیدن به حقوقشان از جمله حق تعیین سرنوشت و یک روند سیاسی با نظارتی بین‌المللی در چارچوب زمانی مشخص و مطابق با استانداردهای بلند مدت را خواستار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha