• شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99022013834
  • خبرنگار : 30054

 آشنایی با پرس سرد برای روغن‌گیری کنجد

 آشنایی با پرس سرد برای روغن‌گیری کنجد

به تازگی خبری مبنی بر فسادپذیری بالای روغن در فروشگاه‌های روغنگیری منتشر شده که خبر مذکور دارای ابهامات زیادی می‌باشد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ویترین فود، این مجموعه در این متن سعی بر شفاف‌سازی این ابهامات برای هم‌میهنان عزیز دارد:

در ابتدا به توضیح روش‌های روغنگیری از دانه‌های روغنی می‌پردازیم:

الف) دستگاه روغن‌کشی پرس گرم

در این روش روغنگیری از دانه توسط دو عامل حرارت بالا و فشار صورت می‌گیرد و قدمت تکنولوژی آن به قبل از دهه ١٩٠٠ میلادی می‌رسد!

روغن خروجی در این روش به دلیل حرارت بالایی که در زمان استخراج دیده از نظر غذایی غیر قابل مصرف خوراکی بوده و به نام روغن -خام- شناخته می‌شود و قطعا جهت مصارف خوراکی باید فرآیند تصفیه شیمیایی را طی کند، همچنین این روغن‌ها به این دلیل که در زمان استخراج و تصفیه در معرض حرارت بالا و مواد شیمیایی بوده اند قطعا خواص دارویی و ویتامین‌های مفید خود را از دست داده‌اند، لذا نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا روغنی با خواص دارویی که به روش پرس گرم استخراج شده باشد یافت نمی‌شود!

ب) دستگاه روغن‌گیری پرس سرد

در این روش با حذف پارامتر حرارت بالا فرآیند روغنگیری صرفا تحت فشار بسیار زیاد صورت می‌گیرد.

قدمت این روش به سال ١٣٧٦ خورشیدی برمی‌گردد که اختراع آن توسط صنعتگران این مرز و بوم و مجموعه ماشین سازی ایرانکلدپرسینگ انجام شد و باعث افتخار  ماست که این روش امروزه در جهان با نام ایران عزیزمان شناخته می‌شود.

امروزه در جهان روغنگیری به روش پرس سرد امری کاملا فراگیر شده و حتی استانداردهای غذایی بین‌المللی codex برای تمامی روغن‌های پرس سرد تعریف شده است که بر خلاف روش پرس گرم روغن به‌دست آمده از این روش را روغن بکر و یا همان virgin oil می‌نامند  و دیگر نامی از روغن خام در میان نیست ! اصلی‌ترین دلیل آن هم حفظ ماهیت دانه، ویتامین‌ها و خواص آن بدون هیچ‌گونه تغییر شیمیایی در روغن استخراج شده می‌باشد.

حال سوالی که هر از چندگاهی ذهن مردم و یا کارشناسان را به خود مشغول می‌کند این است که آیا روغنی که در  فروشگاه‌های روغنگیری که در سطح کشور  عرضه می‌شود مفید است یا مضر ؟

در پاسخ باید گفت که سلامت این روغن‌ها به ٣ عامل اصلی وابسته است :

١- بهداشت محیط فروشگاه :

قطعا  مسوولین محل عرضه هر نوع مواد غذایی و یا دارویی ملزم به رعایت موارد عمومی بهداشت غذایی می‌باشند و این فروشگاه‌ها هم مستثنی نبوده و تمامی نظارت‌های لازم از سوی سازمان غذا و دارو به مانند سایر اصناف بر روی این صنف هم انجام می‌گیرد.

٢-استاندارد بودن ماشین آلات:

امروزه در ایران ماشین آلات کمی با تمامی استانداردهای لازم یافت می‌شود ؛ البته می‌توان از ماشین آلات مجموعه ایرانکلدپرسینگ به عنوان شرکتی پیشرو که نه تنها استانداردهای ایران بلکه استانداردهای IAMPO آمریکا و CE اروپا را دریافت کرده  نام برد. که قریب به اتفاق فروشگاه‌های روغنگیری هم از این ماشین آلات استفاده می‌کنند.

٣-دانه‌های روغنی:       

مجموعه ویترین‌فود از سال ١٣٩٤ در همکاری نزدیک با مجموعه غذایی آذرین جهت تامین مواد اولیه فروشگاه‌های روغنگیری اقدام به عرضه کنجد و سایر دانه‌های روغنی با بالاترین استانداردهای غذایی ممکن نموده ؛ امروزه تنها دانه شسته شده که دارای استاندارد ملی ایران و مجوز سازمان غذا و دارو می‌باشد با نام تجاری "دمور" در بازار شناخته می‌شود.

در نهایت می‌توان گفت استفاده از دانه‌های استاندارد و شسته شده به عنوان آخرین و مهم‌ترین اصل در کنار استفاده از ماشین آلات باکیفیت و استاندارد و  رعایت اصول بهداشتی صنفی دیگر شبهه‌ایی در استفاده این روغن‌ها برای جامعه باقی نگذاشته است.

در چند سال گذشته نیز شاهد اطمینان روزافزون مردم به استفاده از روغن‌های سالم و پرخاصیت این فروشگاه‌ها بوده‌ایم همچنین در دراز مدت مصرف این روغن‌ها قطعا تاثیر به سزایی در بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که امروزه کشورهای بسیاری از جمله آمریکا، کانادا ، سوئد ، سوییس ، اتریش و همچنین کشورهای همجوار همچون امارات متحده ، قطر ، عراق ، ترکیه ، پاکستان و افغانستان نیز اقدام به الگو برادری از این صنعت جدید در کشور ما نموده اند و فروشگاه‌های بسیاری نیز در این کشورها همچون ایران مخصوص این کار راه اندازی شده و همچنان تعداد آنها رو به افزایش است .

در نهایت مجموعه ویترین‌فود با افتخار اعلام می‌کند با گردآوری بهترین مواد اولیه همچون کنجد شسته شده و همچنین ماشین آلات مدرن مجموعه ایرانکلدپرسینگ در فروشگاه اینترتی خود در کنار متخصصان صنایع  غذایی مجربی که داراست آماده خدمتگذاری ، مشاوره و تامین کالای مورد نیاز این صنف محترم می‌باشد .

انتهای رپرتاژ آگهی