• یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99022114790
  • منبع : نمایندگی کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

میانگین سن مبتلایان به سرطان در کردستان ۶۵ سال

میانگین سن مبتلایان به سرطان در کردستان ۶۵ سال

ایسنا/کردستان معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با رعایت سبک زندگی سالم، عدم استعمال دخانیات، مدیریت استرس، انجام فعالیت‌های فیزیکی منظم، پرهیز از مصرف الکل، قرار نگرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، رعایت الگوهای صحیح تغذیه ای و مراجعه زودهنگام به پزشک در صورت بروز علائم، می توان از سرطان پیشگیری کرد.

ابراهیم قادری امروز(21 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در جوامع بشری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع مطرح است، افزود: در سال های اخیر میزان بروز سرطان افزایش روزافزونی داشته و یکی از اولویت‌های مهم بخش سلامت در ایران است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ذکر کرد: اهمیت به بیماری سرطان به منظور پیشگیری و کنترل آن امری بسیار ضروری و مهم است و نیازمند همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلف نظام سلامت است.

 قادری با بیان اینکه سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است، بیان کرد: ۴۰ درصد از سرطان‌ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین موارد در پیشگیری و کنترل سرطان، آگاهی آحاد جامعه در مورد علائم خطر سرطان از جمله وجود توده‌های زیرپوستی و پوستی، خون در ادرار و مدفوع، مشکل در بلع غذا، کاهش وزن بدون دلیل است، افزود: با رعایت سبک زندگی سالم، عدم استعمال دخانیات، مدیریت استرس، انجام فعالیت‌های فیزیکی منظم، پرهیز از مصرف الکل، قرار نگرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، رعایت الگوهای صحیح تغذیه ای و مراجعه زودهنگام به پزشک در صورت بروز علائم، می توان از سرطان پیشگیری کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: طبق آخرین آمار از سال ۹۴، تعداد بیماران سرطانی شناسایی شده در استان یک هزار و ۹۶۷ مورد است در حالی که این آمار در سطح کشور ۱۰۹ هزار و ۶۷۳ نفر است.

 قادری ذکر کرد: از تعداد یک هزار و ۹۶۷ مورد مبتلا به سرطان در مدت زمان یادشده در استان، ۴۶ درصد از سرطان‌ها در زنان و ۵۴ درصد در مردان گزارش شده است در حالی که ۵۳ درصد از سرطان‌ها در سطح کشور در مردان و ۴۷ درصد در زنان رخ می‌دهد.

وی شایعترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان را پستان، پوست، معده، سرطان با محل اولیه نامشخص، کولورکتال و در سطح کشور سرطان پستان، پروستات، پوست، معده و کولورکتال نام برد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، همچنین شایعترین سرطان‌ها در جمعیت مردان را معده، پوست (غیر ملانوما)، مثانه، ریه، سرطان با مرحله اولیه نامشخص، کولورکتال و در زنان پستان، پوست (غیرملانوما)، سرطان با محل اولیه نامشخص، مری، معده و کولورکتال نام برد.

به گفته  قادری میانگین سن مبتلایان به سرطان در استان حدود ۶۵ سال است.

وی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در استان را طبق آمار سال ۹۴ حدود ۱۴ درصد عنوان کرد و افزود: بهترین راه تشخیص بیماری سرطان، استفاده از روش‌های میکروسکوپی شامل پاتولوژی یا سیتولوژی تأیید شده است.

گفتنی است؛ شعار روز جهانی سرطان در سال 2020: "من هستم و خواهم بود" این شعار از تعهد شخصی حمایت می‌کند و نشان‌دهنده تاثیر حرکت‌های فردی بر آینده بیماران مبتلا به سرطان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha