• یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99022114925
  • خبرنگار : 71496

اولین واکنش پارلمان عراق به تشکیل کمیته‌ تحقیق درباره تظاهرات

اولین واکنش پارلمان عراق به تشکیل کمیته‌ تحقیق درباره تظاهرات

کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق تصمیم مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برای تشکیل کمیته تحقیق درباره خشونت‌های رخ داده در اعتراضات این کشور را کم اهمیت دانست. نماینده ائتلاف نصر نیز از رویکرد روشن پارلمان برای حمایت از کابینه الکاظمی در کنار نظارت شدید بر اجرای برنامه‌های آن خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، عبد الخالق العزاوی، عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق امروز (یکشنبه) در گفتگو با شفق نیوز ضمن کم اهمیت دانستن تصمیم الکاظمی برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جهت بررسی خشونت‌های رخ داده در جریان اعتراضات این کشور، اظهار کرد: پیش از این نیز کمیته‌هایی به دستور عادل عبد المهدی، نخست وزیر سابق عراق و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان کشور تشکیل شده و آنها به نتایجی رسیدند که گزارش آنها در جریان بازدید از میدان التحریر و برخی استان‌ها به نخست وزیر و رئیس پارلمان ارائه شدند.

العزاوی گفت: کمیته‌های حقیقت یاب اقداماتی را در پیش گرفتند که از مهمترین آنها می‌توان به شهید قلمداد کردن تظاهرکنندگان کشته شده و پرداخت خسارت به خانواده‌های آنها و زخمی‌ها و نیز برخی اقدامات دیگر در راستای خدمت به تظاهرکنندگان دانست.

این عضو کمیته امنیتی پارلمان عراق افزود: کمیته‌هایی که الکاظمی دستور تشکیل آنها را داده، نمی‌دانند چه کاری انجام خواهند داد، و اینکه آیا درباره این مساله در گذشته تحقیق و بررسی شده یا نه، و احتمالا تصمیم الکاظمی در تشکیل این کمیته‌ها با رویکرد ویژه نخست وزیر گرفته شده است.

از زمان آغاز اعتراض‌ها در عراق از ابتدای اکتبر ۲۰۱۹ تاکنون نزدیک به ۶۰۰ تظاهرکننده به دست گروه‌های مسلح و نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

در مقابل فالح الزیادی، نماینده ائتلاف نصر در پارلمان عراق با اشاره به عزم سیاسی جدی نمایندگان پارلمان برای حضور در جلسات رای‌گیری جهت تکمیل کابینه الکاظمی و کمک به این کابینه برای عمل به وظیفه‌ خود و آغاز اجرای برنامه‌هایش، تاکید کرد: پارلمان در کنار کنترل شدیدی که بر اجرای برنامه‌های دولت اعمال خواهد کرد، رویکرد روشنی برای حمایت از کابینه (الکاظمی) دارد.

الزیادی گفت: الکاظمی در جلسه رای اعتماد به نمایندگان اطمینان داد که کابینه‌اش دو هفته پس از تاریخ این جلسه فعالیت خود را به شکل واقعی آغاز خواهد کرد.

این نماینده ائتلاف نصر افزود: کابینه جدید باید با چالش‌های بزرگی مقابله کند، این کابینه ماموریت و مسؤولیت‌هایی دارد، همچنین مردم عراق امیدهایی به این کابینه دارند به ویژه در خصوص مساله اختیارات و شایستگی دولت که کابینه قبلی به دلیل ننداشتن اختیارات در بیشتر مسایل، ناکام ماند.

او در ادامه گفت: این کابینه رای اعتماد گرفته و اختیارات کاملی دارد و از حمایت پارلمان و فراکسیون‌های سیاسی برخوردار بوده و تحت حمایت منطقه و جهان است و در مقابل این حمایت باید نتایجی حاصل شوند که پیش از چهره‌های سیاسی، مردم آنها را احساس کنند.

الزیادی ادامه داد: برنامه‌های این کابینه روشن هستند و این پیام را به مردم عراق داده که به عنوان کابینه حل بحران‌ها از جمله تهدیدهای امنیتی و اقتصادی تشکیل شد و به همین دلیل پارلمان در کنار نظارت شدید بر اجرای برنامه‌های اعلام شده، رویکرد آشکاری در حمایت از آن دارد و البته مسؤولیت پارلمان نظارت بر اجرای برنامه‌هاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha