• دوشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۷:۴۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 99022215418
  • خبرنگار : 71620

تربتی‌نژاد: مجلس یازدهم از ظرفیت‌های بین‌المللی غافل نشود

تربتی‌نژاد: مجلس یازدهم از ظرفیت‌های بین‌المللی غافل نشود

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس دهم در توصیه به منتخبین یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهایی بوده اند که مشکلات شبیه ما داشتند و در عین اتکا به توان داخلی از ظرفیت‌های بین المللی غافل نشدند. کشور ما نیز از امکانات بسیار زیادی برخوردار است اما این منافی نگاه منطقی به تعاملات بین‌المللی نیست.

نورمحمد تربتی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در مورد عملکرد مجلس دهم با بیان اینکه مجلس دهم با چالش‌های مختلفی رو برو بود، اظهار داشت: از یک طرف تحریم‌های ظالمانه اوج گرفته بود و از طرف دیگر بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله کشور را درگیر کرده بود. می‌توان گفت که مجلس دهم به علت نبود امکانات مالی نمی‌توانست مصوباتی به نفع دهک‌های پایین جامعه تصویب کند. مجلس دهم تا آنجایی که وقت داشت لوایحی که از سمت دولت ارسال می‌شد را اصلاح و سپس تصویب می‌کرد. بعضی از این لوایح ضروری بود و منجر به برگزاری جلسات فشرده در مجلس می‌شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: در عین حال، مجلس دهم طرح‌ها و قوانین خوب و متعدی را تصویب کرد. مجلس دهم در زمینه کشاورزی قوانین مهمی تصویب کرده است. مثل قانون حفاظت از خاک یا قانون حفاظت از تالاب‌ها. کمیسیون کشاورزی مجلس دهم پیگیر وضعیت کشاورزان بود و تلاش می‌کرد نرخ‌های خرید تضمینی را دست‌کاری کند. وقتی نماینده شده بودیم قیمت خرید تضمینی گندم ۱۲۰۰ تومان بود اما الآن قیمت نسبتا مناسبی دارد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس با بیان اینکه «تصویب بسیاری از قوانین مجلس، وابسته به امکانات دولت است» گفت: بیشتر مصوبات به امکانات دولت مربوط می‌شود. مثلا ما نمی‌توانیم حقوق کارگران را بدون در نظر گرفتن منابع مالی افزایش دهیم.

تربتی‌نژاد از «دخالت در کار مجلس» سخن گفت و تأکید کرد: بسیاری از مصوبات تحت تأثیر نهادهای دیگر بود. مثل افزایش ناگهانی قیمت بنزین، یا مثلا لوایح مربوط به fatf و... تحت تأثیر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار می‌گرفت. مجلس دهم از نظر کمیت و کیفیت به بسیاری از مصوبات رسیدگی کرد اما محدودیت‌هایی برای نهاد مجلس وجود داشت.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، اصلاح قانون انتخابات در بحران کرونا را مهم تلقی کرد و گفت: این مسئله حق الناس بود. طبق گفته مقام معظم رهبری اهمیت این موضوع کمتر از سایر مسائل نیست. مثلا منتخبی رأی می‌آورد و مورد تأیید مردم است اما بعد از مدتی مردم متوجه می‌شوند که مدرک این نماینده مشکل دارد. برعکس این موضوع هم صدق می‌کند اگر کسی رد صلاحیت شود و به اشتباه قضاوتی در مورد او صورت گرفته باید عدالت به معنی واقعی کلمه اجرا شود. قانون انتخابات تلاشی در راستای حق‌الناس بود.

تربتی‌نژاد با بیان اینکه «عده‌ای از وظیفه اقتصادی مجلس ایراد می‌گیرند» گفت: وزاری اقتصادی مثل وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی و وزیر اقتصاد و امور دارایی بارها به مجلس دعوت شده و نظارت خوبی روی اعمال این وزراء وجود داشت. به نظرم نمره مناسبی می‌توان به مجلس دهم داد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا ضمن تبریک به منتخبین یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: منتخبان انگیزه خوبی دارند و وظیفه سنگینی به دوش دارند. مشکل ما اقتصاد است. محور اصلی مجلس یازدهم باید روی مسائل اقتصادی باشد و طرح‌هایی که عدالت اجتماعی را محقق می‌کند، تصویب شود. ایجاد همدلی و هماهنگی بین اقشار مختلف مردم و نهادهای مختلف وظیفه سنگینی است که مجلس می‌تواند نقش‌آفرینی مناسبی داشته باشد.

تربتی نژاد در پایان تاکید کرد: راهکارهایی که می‌تواند به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی کمک کند، باید سرلوحه مجلس یازدهم باشد. مجلس یازدهم همچنین باید در راستای کوچک‌کردن دولت گام بردارد و مسائل را به بخش خصوصی برون‌سپاری کند. مجلس یازدهم ضمن ایجاد وحدت داخلی در حوزه بین‌المللی باید به سمت تعامل پیش رود. این مهم شاید نیازمند تجدید نظرهایی باشد. کشورهایی وجود داشته‌اند که مشکلات شبیه ما داشتند و در عین اتکا به توان داخلی از ظرفیت‌های بین المللی غافل نشدند. کشور ما نیز از امکانات بسیار زیادی برخوردار است اما این منافی نگاه منطقی به تعاملات بین‌المللی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha