• دوشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 99022215866
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد

شکل‌گیری تفکر افراطی دانش کاربردی در کشور/نقش کلیدی مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها

شکل‌گیری تفکر افراطی دانش کاربردی در کشور/نقش کلیدی مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها
عکس دریافتی است

رئیس دانشگاه تهران نقش دانشگاه‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی را بسیار کلیدی و مهم توصیف کرد و گفت: دانشگاه‌ها علاوه بر حوزه علم و آموزش مسئولیت‌های اجتماعی نیز دارند که در این زمینه دانشگاه تهران در شرایط فعلی خوشه‌های فکری متعددی با کمک همه رشته‌های بین رشته‌ای تشکیل داده است تا راهکاری را برای مقابله با شرایط شکل‌گرفته ناشی از کرونا ویروس و نحوه مقابله با این شرایط در دوران پساکرونا کشف کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در هفتمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که امروز به شکل مجازی برگزار شد، به نقش و اهمیت مهم آموزش در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: برگزاری این جشنواره نشان از اهمیت بالای آموزش در دانشگاه تهران دارد و اگر در یک زمانی بخش آموزش کمرنگ نشان داده می‌شد، اما امروز هم در عمل و هم در تفکر همچنان نشان داده می‌شود که آموزش محور اصلی و مهمترین رکن دانشگاه به شمار می‌رود و حوزه‌های دیگر به لحاظ کیفیت و کمیت به شدت به آموزش وابسته هستند. چرا که شروع و موفقیت هر اقدامی با آموزش آغاز می‌شود و دانشگاه تهران به عنوان مهمترین مرکز آموزش عالی کشور باید به این امر همچنان به عنوان یک موضوع اساسی بپردازد.

وی در ادامه تصریح کرد: جشنواره آموزش دانشگاه تهران نشان از اهمیت بحث آموزش در دانشگاه تهران دارد. انتخاب اساتید برگزیده در دانشگاه تهران کار بسیار سختی است. چرا که همه اساتید این دانشگاه بهترین‌ها هستند. همچنان که ما در جذب اعضای هیات علمی در گروه‌ها، دانشکده‌ها و ... یک فرآیند سخت و پیچیده‌ای را دنبال می‌کنیم تا یک فرد به عنوان هیات علمی پذیرفته شود. بنابراین رقابت بسیار سنگین بین بهترین‌ها در دانشگاه تهران وجود دارد. بنابراین انتخاب فرد بهتر از بهترین‌ها کار بسیار دشواری است.

رئیس دانشگاه تهران همچنین خاطرنشان کرد: من متاسف هستم که به طور حضوری نتوانستیم پذیرای جمع کثیری از دانشجویان و اساتید باشیم، اما امیدواریم این امکان مجازی آن ارتباط لازم را بین ما ایجاد کرده باشد.

رئیس دانشگاه تهران به بحث کرونا و تغییر ناشی از شیوع این ویروس در دانشگاه و کشور اشاره کرد و گفت: شاید در آغاز شیوع این ویروس صرفا جنبه‌های منفی آن و اثراتی که روی جامعه می‌گذاشت و همچنین تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بیشتر مورد توجه بود و اتفاقاتی که در پی شیوع این ویروس ایجاد شد، بسیاری از آنها اجتناب ناپذیر بود؛ اما اینکه ما به عنوان یک انسان چگونه از یک رخداد که مایه تاسف شد، می‌توانیم برای ایجاد شرایط بهتر در همه امور بهره بگیریم، اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که این ویروس همه ارکان کشورها را تحت تاثیر قرار داد و از رخدادهایی بود که هیچ بخشی از جامعه بدون تاثیر از آن نبودند.

دکتر نیلی تاکید کرد: رخدادهایی نظیر سیل، زلزله و طوفان و برخی از بیماری‌های دیگر معمولا برخی از جوامع و کشورها را در بر می‌گیرد، اما اگر چه در کشور ما این رخدادها هم پیش بیاید، همه مردم درگیر می‌شوند، اما در عمل بخشی از کشور از حرکت باز می‌ماند و دچار مشکل می‌شود؛ اما کرونا همه بخش‌ها حتی جهان را متاثر کرد و خود این امر به ما یک آگاهی داد؛ اینکه ما برای زندگی در یک شرایط نامعلوم با جهل مواجه هستیم و تا به امروز اینچنین از جهل خود آگاهی نداشتیم و فهمیدن این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: حتما باید دنبال راهکارهای مواجهه با رخدادهای نامعلوم باشیم. ما در دانشگاه تهران مسئولیت اجتماعی را یکی از وظایف مهم و اصلی خود می‌دانیم. اینکه امروز در برنامه پنج ساله دانشگاه تهران به این موضوع توجه شده، به این معنی است که مسئولیت اجتماعی یک امر جدید نیست، بلکه سالیان سال نیز وجود داشته است و وقتی ما گزارش مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران را تهیه می‌کردیم، مشاهده کردیم که این دانشگاه همواره در سطح ملی و بین‌المللی نقش مهمی در عرصه مسئولیت اجتماعی دارد و تاثیر آن بسیار شگرف است.

وی تاکید کرد: امروز ما در دانشگاه تهران به شکل سازمان یافته و دقیق‌تری روی مسئولیت اجتماعی کار می‌کنیم و سعی می‌کنیم به شکل بسیار پررنگ‌تری در این زمینه وارد شویم. چرا که فکر می‌کنیم توانمندی‌های زیادی در این عرصه داریم. بنابراین دانشگاه تهران باید در چند زمینه در شرایط دشوار مسئولیت اجتماعی را بهتر اجرا می‌کرد؛ اولین آن همان بحث آموزش بود. همچنان که در آغاز تعطیلی حضوری دانشگاه‌ها برخی از این مراکز اعلام کردند که به صورت دو هفته‌ای دانشگاه‌ها تعطیل می‌شود و در انتهای ترم به طول ترم اضافه خواهد شد تا آموزش کمتر دچار مشکل شود؛ اما ارزیابی ما این بود که این مسئله می‌تواند ادامه‌دار باشد، در حالی‌که یک هفته تعطیلی آموزش نیز قابل قبول نبود. چرا که اگر آموزش را تعطیل می‌کردیم، در تاریخ باید به مردم پاسخگو می‌شدیم که چرا با این امکانات و زیرساخت‌ها نتوانستیم ساز و کاری برای ادامه روند آموزشی ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: به همین دلیل دانشگاه تهران از همان شروع تعطیلی آموزش‌های حضوری، روند آموزش‌های مجازی را با توجه به امکانات و ساختارهایی که در خود داشت، آغاز کرد و خوشبختانه این روند با همت و تلاش همه همکاران اعم از دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات علمی با موفقیت ادامه پیدا کرد و امروز گزارش عملکرد خوبی در آموزش الکترونیکی داشتیم و این دو نکته را به ما یادآوری کرد؛ اینکه چه میزان ما در شرایط لازم می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

دکتر نیلی تاکید کرد: در حوزه پژوهش نیز در دانشگاه تهران نوآوری بسیار خوبی صورت گرفته و توانستیم امر آموزش و پژوهش را در شرایط فعلی به بهترین نحو پیش ببریم؛ اما با توجه به اینکه بخش آموزش نیازمند به همکاری بیشتر دانشجویان و اساتید بود، کار سختی در پیش داشتیم.

دکتر نیلی از تشکیل خوشه‌های فکری در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی خبر داد و گفت: این خوشه‌ها از گذشته در دانشگاه فعال بوده و گزارش‌های متعددی را در این حوزه‌ها منتشر کرد. در واقع در آغاز به نظر می‌رسید که کرونا ویروس فقط حوزه پزشکی را به خود مشغول می‌کند؛ اما اینطور نبود، امروز نشان داد که دانش‌بنیادی می‌تواند با اهمیت باشد. چرا که ما در مورد موضوعی مثل کرونا صحبت می‌کردیم که هیچ شناختی از آن نداشتیم.

وی تاکید کرد: در گذشته یک افراطی در زمینه دانش کاربردی در کشور وجود داشت و دانش‌بنیادی مورد توجه نبود؛ اما در حالی‌که امروز اگر چیزی به عنوان دانش کاربردی داریم، محصول تلاش‌های دانشمندان روی دانش‌بنیادی آن بوده است. به همین جهت همه علوم مهندسی، انسانی، اجتماعی و ... باید با یکدیگر در تعامل باشند تا بتوانیم یک کار بین رشته‌ای انجام بدهیم. همچنان که ما در حال حاضر با تشکیل خوشه‌های فکری از همه شاخه‌ها و دانش و کارگروه‌های متعددی که در این زمینه تشکیل شد دنبال کمک به حل بحران ناشی از کرونا هستیم. همچنان که با دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این زمینه همکاری‌هایی را انجام می‌دهیم.

دکتر نیلی خاطرنشان کرد: ارائه راهکارها برای عبور از بحران‌های فعلی یکی از انتظاراتی است که از دانشگاه‌ها می‌رود. ما در این زمینه پیشنهاداتی را به دولت دادیم تا علاوه بر اینکه بتوانیم شرایط فعلی را کنترل و مدیریت کنیم، روش‌ها و راهکارهای برخورد با پساکرونا را نیز داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه توانمندی مقابله با کرونا و کشف راهکارهای رفع این مشکل در کشور ما نیز وجود دارد، گفت: کرونا بر خلاف آنچه که تبلیغ می‌شد که جهان را از بین می‌برد، نشان داد که مرزهای جغرافیایی برای مقابله با آن معنی ندارد و تمامی کشورها باید فکری برای حل این معضل بیندیشند. ضمن اینکه با توجه به پتانسیل‌های علمی که در کشور وجود دارد، توانمندی یافتن داروی قطعی یا واکسن مقابله با این کرونا در کشور وجود دارد و ما می‌توانیم این افتخار را نصیب کشور خود بکنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha