• سه‌شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99022316460
  • منبع : سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان:

برداشت گندم در آذربایجان‌شرقی یک ماه بعد شروع می‌شود

برداشت گندم در آذربایجان‌شرقی یک ماه بعد شروع می‌شود

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که برداشت گندم استان تقریبا بعد از یک ماه در مزارع شهرستان خداآفرین شروع می‌شود، گفت: امسال با توجه به شرایط کرونایی و تحریم‌ها، خرید گندم فقط توسط شرکت غله انجام شده و خرید و فروش گندم خارج از شبکه‌های رسمی و تعیین شده قاچاق محسوب می‌شود.

اکبر فتحی در جلسه کمیته گیاهپزشکی استان، اظهار کرد: علاوه بر بیماری‌ها، علف‌های هرز، آفات، سن گندم و نوع بذر نیز در کاهش عملکرد گندم در واحد سطح تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در آذربایجان شرقی، توانایی لازم در مراکز تحقیقاتی، اجرایی و بخش خصوصی جهت مبارزه و پیشگیری از آفات و بیماریهای مزارع گندم وجود دارد و اگر هم افزایی مطلوب و قابل قبول بین این مراکز تقویت شود موجب افزایش عملکرد گندم در واحد سطح در اراضی زراعی استان خواهد بود.

وی با اشاره به این موضوع که دو میلیون و 800 هزار هکتار اراضی زیرکشت گندم دیم در کشور وجود دارد و از این میزان دو میلیون و 600 هزار هکتار با ارقام حساس کاشت می‌شود، اظهار کرد: مسائل و مشکلات مربوط به کشت ارقام حساس گندم باید در ستادهای مربوطه طرح و راهکارهای عملی و علمی مناسب در راستای حل و فصل این معضلات به‌کار گرفته شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با بیان این‌که هیچ یک از ارقام گندم به طور مطلق در برابر بیماری‌ها و شرایط نامساعد آب و هوایی مقاوم نیستند و بعد از یک دوره مقاومت خود را از دست می‌دهند، تشریح کرد: مقاومت ارقام مختلف طی چند سال کاهش می‌یابد و ارقام مقاومت کمتری در برابر بیماری‌ها از خود نشان می‌دهند، از این‌رو مدیریت حفظ نباتات، مراکز تحقیقاتی و بخش خصوصی باید تمامی برنامه‌های خود را در قالب حفظ نباتات تنظیم کنند.

وی در ادامه با اشاره به ویدئو کنفرانس مقام معظم رهبری با هفت واحد تولیدی کشور و تاکید ایشان بر حساسیت کاشت گندم به عنوان محصول استراتژیک، ادامه داد: موضوع گندم مربوط به یک ارگان و سازمان خاص نیست، رهبرمعظم انقلاب در این ویدئو کنفرانس به مسئله گندم ورود کرده و اهمیت کاشت گندم در تامین امنیت غذایی کشور را مورد تاکید قرار دادند.

وی‌ با بیان این‌که مزارع گندم در سطح استان باید به‌طور مرتب پایش و رصد شود، گفت: وقتی کارشناسی وارد یک مزرعه می‌شود، باید با نگاه ویژه مزرعه را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد. رصد و پایش مزارع گندم در شهرستان‌ها باید توسط کارشناسان پهنه، همکاران شاغل در گیاهپزشکی و همکارانی که در مراکز غیردولتی فعالیت می‌کنند در اولویت قرار گیرد.

فتحی اظهار کرد: ارائه دستورالعمل‌های متناسب با استان‌ها و شرایط آب و هوایی، در راستای مبارزه و پیشگیری از آفات و بیماریهای مزارع گندم ضروری است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، وی با اشاره به مزیت خوب ادغام محلول پاشی و پیشگیری از آفات و بیماری‌ها در مزارع، گفت: استفاده از پتانسیل و ظرفیت پهپادها و ماشین آلات کشاورزی منجمله تراکتور در مزارع بزرگ و مدرن، می‌تواند نقش بسزایی در این راستا داشته باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر تغییر و اصلاح تشکیلاتی سازمان حفظ نباتات کشور به عنوان پایه و رکن اصلی در باغبانی و زراعت جهت معرفی ارقام جدید و مقاوم در برابر آفات و بیماری‌ها تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha