• چهارشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99022417814
  • خبرنگار : 50165

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان:

واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) برای جبران کسری بودجه نیست

واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) برای  جبران کسری بودجه نیست

ایسنا/زنجان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) برای کسری جبران بودجه نیست.

سیدابوالفضل عباسچیان ظهر امروز (۲۴ اردیبهشت) در نشست خبری، با اشاره به واگذاری سهام دولتی، اظهار کرد: دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد، باقیمانده سهام خود در بانک‌ها، بیمه‌ها، پالایشگاه‌ها و ... را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به مردم واگذار می‌کند که این مهم بر اساس جزء ۲ بند الف و ب تبصره ۲ بودجه ۱۳۹۹ و نیز مصوب هیئت وزیران است.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) برای بانک‌های تجارت، ملت، صادرات و بیمه‌های البرز و اتکایی امین، از طریق بانک‌های منتخب، سامانه‌های بانکی و سامانه بورس اوراق بهادار برای افراد دارای کد بورسی انجام می‌شود که مبنای آن کد ملی افراد است و هر فرد می‌تواند حداکثر تا دو میلیون تومان از مجموع صندوق‌های سرمایه‌گذاری خرید کند.

وی با اشاره به برنامه پیش‌بینی شده برای افزایش تقاضا برای یک صندوق در قبال مقدار مشخصی از عرضه، افزود: اگر تعداد متقاضیان پذیره‌نویسی افزایش یافت، از روش تقسیم به نسبت استفاده شده و مازاد مبلغ واریزی ظرف یک هفته به مردم بازگردانده می‌شود و ۲۰ درصد تخفیف نیز برای عرضه توسط دولت در نظر گرفته شده است.

عباسچیان با اشاره به اجازه فروش سهام خریداری شده پس از ۲ ماه، تصریح کرد: مهلت زمانی ۲ ماهه برای اجازه فروش این سهام برای اخذ کد بورسی متقاضیانی است که از طریق بانک‌ها اقدام به پذیره‌نویسی کرده‌اند و سایرین نیز می‌توانند با نگه‌داری سهم خود از مزایای نگهداری مستمر آن (سود سالانه)، بهره ببرند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان با اشاره به موارد مطرح‌ شده در رابطه با عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای جبران کسری بودجه، یادآور شد: اگر دولت قصد تامین کسری بودجه خود از طریق این واگذاری‌ها را داشت از روش‌های بلوکی با ۲۰ درصد افزایش قیمت مندرج در تابلوی بورس و یا عرضه تدریجی سهام در بازار بورس استفاده می‌کرد. دولت با هدف انتفاع همه مردم از این سهام، عرضه آن به صورت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را در دستور کار خود قرار داده است.

وی، مشمولان سهام عدالت استان را ۷۹۳ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: فرآیند ثبت‌نام و عرضه سهام عدالت از حدود سال ۱۳۸۵ برای ۶ دهک درآمدی آغاز شد که دو دهک اول افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی بوده و ۵۰ درصد تخفیف دریافت کردند به طوری که هزینه اقساط از محل سپرده‌ها کسر شد و پس از آن در مرحله دوم روستائیان و عشایر به همراه تکمیل مرحله اول و دوم، شاغلان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی و در مراحل بعدی بیماران خاص، زنان سرپرست خانوار، کارگران فصلی و ... ثبت‌نام شدند.

این مسئول خاطرنشان کرد: مشمولان سهام عدالت می‌توانند با ورود به سامانه سازمان خصوصی‌سازی، نوع سهام‌داری سهام عدالت خود را انتخاب کنند و در غیر این صورت این کار توسط شرکت‌های استانی سهام عدالت انجام می‌شود که البته پیشنهاد به همشهریان این است که در صورت شناخت از بازار بورس و سهامداری، خود متولی این امر شوند و در غیر این صورت نوع سهامداری را به شرکت‌های استانی واگذار کنند.

به گزارش ایسنا، جزء ۲ بند الف و ب تبصره ۲ بودجه ۱۳۹۹ به شرح ذیل است:

تبصره ۲

الف-

۱به دولت اجازه داده می‌شود، واگذاری بنگاه‌های دولتی موضوع جزء (۲)‌ بند (د) سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم‌ (۴۴) قانون اساسی ابلاغی مورخ ۱/۳/۱۳۸۴ را پس از احراز صلاحیت حرفه‌ای و اهلیت متقاضی واگذاری انجام دهد و پس از واریز منابع حاصله به ردیف ۳۱۰۵۰۱، مصارف مربوط را از طریق جدول شماره (۱۳) این قانون با تأکید بر تقویت تعاونی‌ها پرداخت کند.

۲- وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرائی زیرمجموعه قوه‌مجریه و باقی‌مانده سهام متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را مطابق روش‌های مندرج در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب ۲۰/۳/۱۳۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی واگذار نماید و منابع حاصله را به ردیف ۳۱۰۵۰۲ واریز کند. علاوه بر روشهای فوق، واگذاری سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) مشروط به اینکه تشکیل این صندوق‌ها با مدیریت دولتی برای بلندمدت نباشد و یا عرضه سهام به روش ثبت سفارش نیز مجاز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha