• شنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99022719070
  • خبرنگار : 71592

تحولات لیبی محور گفت‌وگوی اردوغان و دبیرکل ناتو

تحولات لیبی محور گفت‌وگوی اردوغان و دبیرکل ناتو

رئیس جمهوری ترکیه و دبیرکل ناتو در تماس تلفنی پیرامون تحولات لیبی، مقابله با کرونا و مسائل منطقه‌ای دیگر بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، بنا به اعلام دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور با ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تلفنی رایزنی کرد.

دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی پیرامون مقابله با ویروس کرونا، اقدامات پساپاندمی، بحران سوریه و لیبی و تحولات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

ناتو نیز پیرامون این تماس تلفنی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، استولتنبرگ در این گفت‌وگو از حمایت ترکیه از کشورهای متحد و شرکا برای مقابله با کرونا قدردانی کرده و گفت، همبستگی میان همپیمانان در دوره‌های سخت بسیار حائز اهمیت است و ناتو به اتخاذ تدابیر دفاعی مشترک ادامه خواهد داد.

دبیرکل ناتو در این گفت‌وگو عنوان داشت، ناتو موضع متعادل خود را درباره لیبی حفظ می‌کند و در عین حال آماده است بنا به درخواست فائز السراج، نخست وزیر دولت توافق ملی این کشور در زمینه ساخت نهادهای دفاعی و امنیتی کمک کند. ناتو با در نظر گرفتن اوضاع سیاسی و شرایط امنیتی لیبی و ضمن هماهنگی با سازمان ملل و اتحادیه اروپا به این کشور کمک خواهد کرد.

وی با درخواست از  طرف‌های ذی ربط برای پایبندی به قطعنامه سازمان ملل درباره تحریم تسلیحاتی لیبی، تأکید کرد، ناتو به حمایت خود از طرح‌های حل و فصل سیاسی بحران لیبی در سطح بین المللی ادامه خواهد داد.

در سطح نظامی نیز محمد قنونو، سخنگوی نیروهای دولت توافق ملی لیبی تهدید کرد، هر نوع هدف ثابت یا متحرکی که ممکن است خطرناک باشد، در سراسر خاک کشور هدف قرار گرفته می‌شود و هیچ استثنا و خط قرمزی در این خصوص وجود ندارد. لیبی برای کسانی که انتخاب کردند علیه آن شورش کرده و امنیتش را تهدید کنند، به گورستان تبدیل خواهد شد.

طی هفته‌های اخیر، نیروهای دولت توافق ملی توانستند چندین پایگاه و تجهیزات نظامی نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر را منهدم کنند.

نیروهای دولت توافق ملی در سه محور طرابلس، الوطیه و بوقرین وارد درگیری با نیروهای حفتر شده‌اند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha