• شنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۸:۴۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99022719559
  • خبرنگار : 50336

آیت‌الله مبلغی:

دعای جوشن کبیر فرصتی برای تقویت و استحکام حسن ظن به خداوند متعال است

دعای جوشن کبیر فرصتی برای تقویت و استحکام حسن ظن به خداوند متعال است

ایسنا/قم عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اثر دعای جوشن کبیر در از بین بردن عوامل سوء ظن به خداوند متعال گفت: دعای جوشن کبیر صفات خداوند و اسمای الهی را به شکل متراکم، انبوه و گسترده و مجموعه ای ارائه می کند و عرضه انبوه صفات و اسماء به این صورت باعث خواهد شد که انسان عقل خود را بر جوهر صفات متمرکز کند، و جوانب حدگزاری مفهومی (حدود مفهومی) را در حال اهمال و بی توجهی قرار بدهد.

آیت‌الله احمد مبلغی به مناسبت شب‌های قدر گفت: دعای جوشن کبیر در صورت توجه خدا آگاهانه به آن، می تواند فرصتی مهم را برای چند برابر کردن، تقویت و استحکام حسن ظن به خداوند متعال فراهم آورد.
وی در ادامه به طرح این سوال پرداخت که چرا با وجود آن که خداوند مصدر رحمت و منشاء همه محبت ها است، برخی از مردم آنگونه که باید نسبت به خداوند حسن ظن ندارند؟
مبلغی در توضیح بیشتر این پرسش گفت: انسان ها در موارد بسیار به گونه ای هستند که شرایطی که برای آنها پیش می آید را متضمن مصلحت و سعادت خود نمی بینند، و گاه در زمان پیدایش برخی از وقایع و یا حتی تصور پیدایش آنها نوعی نگرانی در درون آنها وجود دارد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: سوال این است که با وجود آن که همه ما خداوند را دوست داریم و او را عبادت می کنیم، ولی این حسن ظن در مواردی ضعیف می شود؟ این ضعف از چه عواملی نشات می گیرد؟
وی پاسخ داد. در این زمینه مشکل چندی وجود دارد که باید آنها را شناسایی و حل کنیم تا واقع بینانه تر با خداوند خود تعامل کنیم.
آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه در ارتباط با دعای جوشن کبیر دو مشکل را می‌توان مطرح کرد که توسط این دعا قابل حل است، گفت: مشکل اول این است که ما عادت کرده ایم که به هر یک از صفات الهی به صورت مستقل نگاه می کنیم و تفحص و تحلیل نسبت به هر صفتی را با یک نگاه ذهنی محدود، به انجام می رسانیم.
وی ادامه داد: در این چارچوب وقتی یکی از صفات ذکر می شود انسان به دلیل گونه های نارسایی تعقل مفهومی و تصوری ذهن خود، تمایل پیدا می کند ( چه بسا اینکه ناآگاهانه) که به حدود مفهومی آن صفت نظر اندازد و در نتیجه ناخودآگاه به تصور حدود برای خداوند بیفتد.
آیت الله مبلغی تصریح کرد: همین عامل، خاستگاه و منشاء سوء ظن او به ساحت مقدس ربوبی می‌گردد؛ یعنی در ابتدا، مفهوم را به صورت مجزا از صفات دیگر می بیند و بر اساس "وضعیت مفهومی اندیش" ذهن خود، برای این صفت چارچوب مفهومی ایجاد می کند و بعد به صورت ناخودآگاه آن حدود را به خداوند نسبت می دهد و در نهایت سوء ظن پیدا می کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: چون خاستگاه سوء ظن، حدود ( بودن تا جایی و نبودن از آن به بعد) است، سوء ظن به ماورا و مابعد آن حدود، رخ دهد.
وی گفت فی المثل عقل انسانی گاهی به خطا می رود، آنگاه که تصور می کند عدالت الهی یا اراده الهی و صبر الهی این اندازه است، در حالیکه صفات الهی به هیچ وجه حدود بردار نیست.
آیت الله مبلغی گفت: خداوند دارای صفات ولی بدون حدود است، ما از درک صفات لاحدودی، فراحدودی و نامحدود خداوند عاجز هستیم، ذهن ما بر اساس ابزار مفاهیم عمل می کند و ابزار مفاهیم نیز حرکت و حدود را منعکس می کند. او افزود: دعای جوشن کبیر در واقع می تواند این مشکل را حل کند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: دعای جوشن کبیر راهی را انتخاب می کند که حل مشکل در آن نهفته است، دعای جوشن کبیر صفات خداوند و اسمای الهی را به شکل متراکم، انبوه و گسترده ارائه و لحظه به لحظه آن را عرضه می کند.
آیت الله مبلغی تصریح کرد: این عرضه مجموعه ای صفات، انسان را وا می داد که عقل خود را بر جوهر صفات متمرکز کند و آن گوهر اصلی صفات را بگیرد و نسبت به آن حدود مفهومی، حالت اهمال و نادیده انگاری پیدا کند و این یک طریقی است که دعای جوشن کبیر می تواند آن را ایجاد کند.
وی گفت: اگر صفات الهی با هم به صورت گسترده ارائه شود ما در دریای توجه به صفات، غرق می شویم و آن جنبه مفهومی و حدودی صفات تضعیف می شود و آن لب ولباب صفات، ذهن ها را در فرا می گیرد.
آیت الله مبلغی با اشاره به مشکل دوم در ارتباط با ایجاد سوء ظن نسبت به خداوند گفت: آن این است که اگر (به رغم آن که خداوند از رگ گردن به ما نزدیک تر است) خودمان را در دور دست از خداوند قرار دادیم، نتیجه این در دور دست قرار گرفتن، آن می‌شود که متاسفانه به سوء ظن بیفتیم.
وی ادامه داد: سوء ظن نتیجه و محصول حالت دور بودن از چیزی و نظر افکندن به آن از دور است، وقتی از خداوند دور شدیم، دچار سوء ظن خواهیم شد، و این مشکل را دعای جوشن کبیر حل می کند.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: به این دلیل مشکل یاد شده را دعای جوشن کبیر حل می‌کند که این دعا خداوندی را که توصیف می کند در هر لحظه لحظه حیات ما و در لایه لایه زندگی ما و همه پدیده ها، شرایط، وضعیت ها، مزایا، شکایت ها، ناله ها، حرکت ها، رزق ها، هموم وغموم، خوشحالی ها، مصیبت ها، محبت ها و آرزوها و.... وجود دارد.
وی گفت: دعای جوشن کبیر خدا را در همه این پدیده ها، پدیدارها، مسائل خرد و کوچک انسانی در جامعه، شرایط فردی و خانوادگی قرار می دهد، خداوندی که ما او را در دور دست قرار داده بودیم با دعای جوشن کبیر به یک خداوند حاضر در زندگی و در لایه های زندگی برای ما ظاهر می شود.
وی تاکید کرد در نتیجه، این دعا می تواند یک فرصت را برای چند برابر کردن و تقویت و استحکام حسن ظن به خداوند فراهم بیاورد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.