• دوشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99022920666
  • خبرنگار : 71592

ائتلاف عربی، شورای انتقالی جنوبی یمن را به سنگ اندازی در حفاظت از سواحل یمن متهم کرد

ائتلاف عربی، شورای انتقالی جنوبی یمن را به سنگ اندازی در حفاظت از سواحل یمن متهم کرد

در پی حمله به یک کشتی انگلیسی در سواحل یمن، ائتلاف عربی شورای انتقالی جنوب یمن را به سنگ اندازی در برابر انجام وظیفه گارد ساحلی در حفاظت از کشتیرانی متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، ائتلاف عربی در بیانیه‌ای اعلام کرد، تهدیدات دریایی در خلیج عدن همچنان ادامه دارد و همه طرف‌ها باید مسؤولیت خود را برعهده بگیرند.

ائتلاف عربی جزئیات بیشتری بیان نکرد اما منابع دولتی گفتند، شورای انتقالی قایق‌ها را در عدن تحت کنترل گرفته و درخواست عربستان را برای تحویل آنها به گارد ساحلی یمن برای انجام وظایف خود رد کرده است.

در همین راستا، معمر الاریانی، وزیر اطلاع رسانی دولت مستعفی یمن نسبت به تبعات خطرناک اعلام خودمختاری شورای انتقالی هشدار داد و مدعی شد این مساله منجر به "گسترش فعالیت های تروریستی در سواحل جنوبی و قاچاق سلاح برای انصارالله می شود."

وی گفت، حمله اخیر به یکی از کشتی‌ها در سواحل جنوبی یمن بیانگر ادامه فعالیت‌های تروریستی است که خطوط کشتیرانی بین المللی را در خلیج عدن و دریای سرخ هدف گرفته و تهدیدات مربوط به تجارت جهانی را تشدید می‌کند.

الاریانی شورای انتقالی را مسؤول سنگ اندازی در برابر تلاش‌های دولت مستعفی برای تثبیت امنیت و ثبات با محافظت از عدن و سواحل جنوبی دانست و گفت، این شورا فعالیت گارد ساحلی را در حفاظت از کشتی‌های تجاری، شکست فعالیت های تروریستی و توقف عملیات قاچاق تسلیحات برای انصارالله را مختل کرده است.

وی از جامعه بین‌الملل و سازمان ملل خواست از تلاش های دولت مستعفی در برقراری امنیت و ثبات در مناطق تحت کنترل خود و حمایت از گارد ساحلی در مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت تردد کشتی‌های تجاری حمایت و پشتیبانی کند.

سالم العوقلی، عضو هیئت رئیسه شورای انتقالی در نخستین واکنش به این اتهامات ائتلاف سعودی توییت کرد، ائتلاف عربی بر سواحل یمن از باب المندب گرفته تا ساحل استان امهره کنترل دارد و گارد ساحلی نیز وابسته به وزارت کشور است و ائتلاف عربی از آن حمایت می کند.  

وی گفت، شورای انتقالی قایق، برج و سلاح دریایی در اختیار ندارد.

در همین راستا، هانی بن بریک، معاون رئیس شورای انتقالی اعتراف کرد، با درخواست عربستان برای تحویل قایق های مصادره شده به گارد ساحلی وابسته به دولت مستعفی مخالفت شده است.

وی در توییتی از ائتلاف عربی خواست، عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری دولت مستعفی را برای اجرای توافق ریاض تحت فشار قرار دهد که بر تشکیل دولت توافقی با شورای انتقالی تصریح دارد.

بن بریک گفت، از تجربه‌های تلخ شورای انتقالی با دولت مستعفی تحویل گارد ساحلی به وزارت دفاع این دولت است که موجب شد ترویست ها در سواحل یمن حضور آزادانه داشته باشند. شورای انتقالی هرگز سواحل یمن را تسلیم سرکرده های گروه های تروریستی در دولت مستعفی نخواهد کرد.

پیش از این مرکز عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد، یک کشتی روز یکشنبه در خلیج عدن در نزدیکی ساحل شهر المکلا در یمن مورد حمله قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha