• سه‌شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99023021396
  • خبرنگار : 71516

هاآرتص: در صورت الحاق کرانه باختری اردن احتمالا توافق‌نامه صلح را لغو می‌کند

هاآرتص: در صورت الحاق کرانه باختری اردن احتمالا توافق‌نامه صلح را لغو می‌کند

روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت اگر اسرائیل کرانه باختری را به اراضی خود ملحق کند اردن احتمالا توافق‌نامه صلح را لغو می‌کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان هاآرتص در گزارشی از عاموس هرئیل، کارشناس اسرائیلی نوشت: اظهارات عبدالله دوم، پادشاه اردن درباره کرانه باختری نشان دهنده نگرانی زیاد امان درخصوص اقداماتی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درحال بررسی آن است. پیش از این نیز طی ماه‌های اخیر امان پیام‌های جدی‌تری به تل‌آویو داده بود.

وی گفت: نگرانی‌های اردن از الحاق کرانه باختری و غور اردن از طریق پیام‌هایی به دستگاه امنیت اسرائیل و یا در گفتگوهایی با شخصیت‌های حزب آبی-سفید اعلام شده است. شخصیت‌هایی در دستگاه امنیت معتقدند که در خطرناک‌ترین شرایط احتمالا پادشاه اردن توافق‌نامه صلح را لغو کند.

این روزنامه نوشت: موضوع الحاق سال گذشته در سه دور انتخابات پارلمانی مطرح شد و نتانیاهو سپتامبر ۲۰۱۹ درحال بررسی امکان اجرای این مسئله بود اما لحظه آخر از آن صرف‌نظر کرد. هشدار رئیس ستاد ارتش و رئیس شاباک نسبت به پیامدهای روابط با اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین و امکان وقوع خشونت‌ها و تنش‌ها باعث شد او از این کار صرف‌نظر کند. زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا معامله قرن را مطرح کرد موضوع الحاق مجددا مورد بررسی قرار گرفت. اتحادیه اروپا آماده است تا در صورت الحاق کرانه باختری پروژه‌های مشترکی را با اسرائیل لغو کند.

در این راستا عاموس گلعاد، رئیس کنفرانس امنیتی هرتزلیا گفت: هرگونه لطمه زدن به روابط با اردن ضربه‌ای به امنیت اسرائیل خواهد بود. اردن آرامش را در مرزهای شرقی برای ما فراهم می‌کند و تهدیدات را از اسرائیل دور می‌کند. الحاق کرانه باختری به روابط ما آسیب می‌زند و این اقدام سیاسی است که هیچ فایده‌ای ندارد و رهبری ارتش آن را درک می‌کند.

اخیرا پادشاه اردن اعلام کرد الحاق کرانه باختری به کشمکش بزرگی میان اردن و اسرائیل منجر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha