• سه‌شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99023022099
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کارنامۀ میراث فرهنگی استان اصفهان از نگاه مدیرکل

کارنامۀ میراث فرهنگی استان اصفهان از نگاه مدیرکل

ایسنا/اصفهان هفتۀ میراث فرهنگی، بهانه‌ای برای انتشار یک گزارش کلی از مهم‌ترین اقداماتی شده که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در این حوزه انجام داده است؛ از اعلام خبر پیشرفت ۹۰ و ۸۵ درصدیِ مرمت گنبد مسجد جامع عباسی و مدرسۀ چهارباغ گرفته تا رشد تعداد موزه‌ها و مواردی دیگر.

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رشد تعداد موزه‌های استان اظهار کرد: با توجه به آمار موجود تا ابتدای سال ۱۳۹۳ تعداد ۱۵ موزه در استان اصفهان فعال بوده و با توجه به لزوم آشنایی هم‌وطنان با هویت اصیل خویش که بخش قابل‌توجهی از آن با بازدید از موزه‌ها امکان‌پذیر است، بر اساس برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده از سال ۱۳۹۳ تا اسفندماه ۱۳۹۸ تعداد ۱۹ موزه به ظرفیت موزه‌های استان اصفهان افزوده‌شده، که از این تعداد ۵ موزه در سال ۱۳۹۸ با مشارکت بخش خصوصی در استان اصفهان راه‌اندازی شد.

وی تصریح کرد: با افزایش ظرفیت موزه‌های استان اصفهان در حال حاضر، در ۳۴ موزه استان اصفهان هم‌زمان با بازگشایی مجدد موزه‌های استان اصفهان (در ایام پسا کرونا) تعداد ۲۱۷۶۳ شیء تاریخی از دوران پیش‌ازتاریخ تا دوران معاصر اسلامی در موزه‌های استان در معرض دید علاقه‌مندان قرارگرفته و با حمایت از بخش خصوصی در راستای راه‌اندازی موزه‌های خصوصی، از مجموع اشیاء ذکرشده، ۱۱ مجموعه‌دار خصوصی در پهنۀ استان اصفهان، ۷۴۱۶ شیء تاریخی را در موزه‌های خصوصی خود در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اعلام خبر شناسایی ۳۴ شهر و ۷۰ روستای دارای محدوده بافت تاریخی طی پنج سال اخیر گفت: با توجه به اینکه استان اصفهان در قلب فلات مرکزی ایران واقع‌شده و پیشینه تاریخی این فلات به بیش از ۱۰ هزار سال قبل می‌رسد، تلاش در راستای شناسایی محدوده بافت تاریخی شهری و روستایی استان اصفهان از بیش از یک دهه گذشته در اصفهان آغاز شد و در راستای مصوب شدن بافت‌ها و مجموعه‌های تاریخی و درج آن‌ها در طرح‌های تفصیلی، این امر از ۵ سال گذشته سرعت بیشتری یافت.

وی ادامه داد: آمارها حکایت می‌کند که از مجموع ۱۰۸ شهر استان، ۸۳ شهر دارای بافت تاریخی است و این در حالی است که در طی ۵ سال اخیر موفق به تصویب بافت تاریخی ۳۴ شهر استان در راستای حفاظت از این بافت‌ها شده‌ایم.

اللهیاری تصریح کرد: طی این ایام از مجموع ۲ هزار روستا، موفق به تصویب بافت تاریخی ۷۰ روستا در پهنه استان اصفهان شدیم و با توجه به لزوم حفاظت همگانی از میراث فرهنگی، تصویب بافت‌ها و مجموعه‌های تاریخی شهرها و روستاها و با درج آن در تمام طرح‌های بالادستی، تمامی نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط در اداره و توسعه شهرها و روستاها موظف به همکاری در حفاظت از این بافت‌ها و آثار هستند.

وی در خصوص آمار آثار ثبت‌شدۀ استان اصفهان در فهرست میراث ملی کشور توضیح داد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های این اداره کل در راستای حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی ناملموس استان، تسریع در ثبت ملی این آثار است و با توجه به شناسایی اولیه هزاران اثر تاریخی در استان اصفهان و لزوم حفاظت از این آثار، کار ثبت آثار تاریخی در استان اصفهان در یک دهه گذشته سرعت گرفته و در ۵ سال گذشته موفق شدیم رکوردی جدید در ثبت این آثار به‌جای بگذاریم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ۲۲ هزار اثر تاریخی در استان اصفهان از سال۱۳۱۰ خورشیدی تا پایان دهه ۸۰ خورشیدی، کمی بیش از هزار اثر تاریخی به ثبت رسیده بود و این در حالی است که با تلاش‌های صورت گرفته از ابتدای دهه ۹۰ خورشیدی تاکنون، در کمتر از ۵ سال به‌اندازه ۷۰ سال گذشته ثبت ملی آثار در استان اصفهان انجام‌شده است.

اللهیاری یادآور شد: با تلاش‌های انجام‌شده در ۵ سال گذشته موفق به ثبت ملی ۲۰۰ اثر تاریخی، میراث ناملموس و آثار طبیعی استان شدیم به‌نحوی‌که در حوزه ثبت میراث معنوی (ناملموس۸۸ اثر، میراث منقول ۱۱اثر، میراث زنده بشری (میراث زنده ناملموس) ۲ شخصیت فرهنگی، آثار غیرمنقول ۹۲ اثر و آثار طبیعی ۷ اثر) در پهنه استان اصفهان در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد که در حال حاضر ۱۹۶۱ اثر منقول، غیرمنقول، طبیعی و میراث زنده بشری در پهنه استان اصفهان به ثبت ملی رسیده است و پیگیر ادامه ثبت این آثار در سال ۱۳۹۹ هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین دربارۀ پروژه‌های مرمتی آثار تاریخی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده و تلاش در راستای تأمین اعتبار، کارگاه‌های مرمت آثار تاریخی استان اصفهان در چهار محور شامل اجرای کارگاه‌های مرمت توسط اداره کل، اجرای کارگاه‌های مرمت توسط سایر نهادهای استان و با نظارت اداره کل، اجرای کارگاه‌های مرمت توسط فعالان گردشگری (با نظارت اداره کل) و اجرای کارگاه‌های مرمت با مشارکت اداره کل و فعالان گردشگری به انجام رسیده است.

وی افزود: طی ۵ سال اخیر، تعداد ۴۰۰۱ کارگاه مرمت شامل برپایی ۱۵۹۴ کارگاه توسط اداره کل، ۷۴۳ کارگاه توسط سایر نهادها، ۹۶۷ کارگاه توسط فعالان گردشگری و ۶۹۷ کارگاه با مشارکت فعالان گردشگری و اداره کل در سطح استان برپاشده است.

اللهیاری ابراز امیدواری کرد که با تمهیدات اندیشیده شده توسط کارشناسان ارشد اداره کل و با مشارکت سایر ارگان‌ها و فعالان گردشگری و بهره‌برداران آثار تاریخی، این روند در سال ۱۳۹۹ همچنان ادامه یابد.

وی علاوه بر اعلام خبر آغاز مرمت سقف کتابخانه مسجد و مدرسه آقابزرگ شهرستان کاشان، بادگیر آب‌انبار محله تاریخی پنجاهه شهرستان نائین و همچنین اتمام مرمت رختشوی‌خانه و حوض میدان تاریخی محمدیه این شهرستان، به مرمت گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان اشاره کرد و گفت: مرمت گنبد مسجد امام اصفهان پس از طبله کردن کاشی‌ها از سال ۱۳۸۹ آغاز و تا سال ۱۳۹۳ کمتر از ۲ ترک این گنبد مرمت شد اما  طی ۵ سال گذشته نزدیک به ۱۲ ترک آن مرمت ‌شده است.

اللهیاری تصریح کرد: در حال حاضر با اتمام ۹۰ درصد از عملیات مرمت این گنبد تا پایان فروردین‌ماه امسال، عملیات مرمت بخش‌های پایانی گنبد مسجد امام از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز می‌شود و امیدواریم در سال ۱۳۹۹ مرمت ترک‌های پانزدهم و شانزدهم به اتمام رسیده و گنبد عظیم مسجد تاریخی امام(ره) پس از ۹ سال از حصار داربست‌ها خارج شود.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به وضعیت مرمت گنبد مدرسه چهارباغ نیز توضیح داد: عملیات مرمت گنبد مدرسه چهارباغ پس از بررسی مشکلات پیش‌آمده در آن، از سال ۱۳۹۱ خورشیدی آغاز شد و در دولایه مرمت کاشی‌های گنبد و مرمت لایه‌های زیرین گنبد به‌واسطه آسیب‌های وارده ادامه پیدا کرد.

وی افزود: گنبد این مدرسه از ۱۲ ترک(بخش) تشکیل‌شده و بررسی‌ها حاکی است که از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳، ۳ ترک از این گنبد زیبا و منحصربه‌فرد مرمت‌شده بود اما با توجه به اهمیت موضوع و با تلاش در راستای تأمین اعتبار لازم، مرمت این گنبد در طی این مدت سرعت یافت به‌طوری‌که تا پایان سال ۱۳۹۸، مرمتگران موفق به مرمت بیش از ۸۵ درصد این گنبد زیبا و تاریخی شدند.

اللهیاری تصریح کرد: عملیات مرمت ۲ ترک این گنبد تا پایان ماه مبارک رمضان و از اوایل خردادماه سال جاری آغاز می‌شود و امید می‌رود تا پیش از پایان سال، این گنبد زیبا و تاریخی نیز از حصار ۸ ساله داربست‌ها آزاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از ثبت  خانۀ صدیقیان در فهرست میراث ملی کشور به شماره ۳۲۶۷۴ نیز خبر داد و گفت: این خانه در بلوار واصف شهرستان آران و بیدگل واقع‌شده و یادگاری از دوره قاجار است.

وی  در خصوص علت تشدید نظارت میراث فرهنگی بر ورودی‌های طبقه دوم میدان نقش‌جهان اظهار کرد: برخی بازاریان اقدام به راه‌اندازی کافی‌شاپ، ایجاد فاضلاب و اجرای اندود نامناسب بر روی بدنۀ صفوی کرده و تزییناتی نامتناسب با ویژگی‌های معماری به این بخش الحاق کرده بودند. ازاین‌رو  اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با همکاری نیروی انتظامی ازاین‌پس نظارت بیشتری بر ورودی‌های طبقه دوم میدان نقش‌جهان خواهد داشت و ضمن پلمب برخی از مسیرهای بازگشایی‌شده، پیگیر برخورد قاطعانه با متخلفان نیز هست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha