• چهارشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99023122784
  • خبرنگار : 71415

چرا ترامپ تا این میزان از سازمان بهداشت جهانی و چین انتقاد می‌کند؟

چرا ترامپ تا این میزان از سازمان بهداشت جهانی و چین انتقاد می‌کند؟

دونالد ترامپ نامه‌ای پر از عصبانیت به مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نوشته و تهدید به بیرون کشیدن عضویت آمریکا از این سازمان و قطع کمک‌های کشورش به آن کرده است.

به گزارش ایسنا، دویچه وله نگاهی به شکایت‌های رئیس جمهور آمریکا و ارتباط آنها با چین انداخته است: رئیس جمهور ترامپ دقیقا چه گفت؟ مساله به سبک کلاسیک ترامپی حقیقتاً بیشتر درباره چیزی است که او توییت کرد. اواخر روز دوشنبه رئیس جمهور آمریکا یک کپی از یک نامه چهار صفحه‌ای به شدت انتقادی را برای سازمان بهداشت جهانی و مدیر کل آن فرستاده و آن را با لفظ "خود گویای همه چیز است" توصیف کرد.

منصفانه باید گفت که استدلال ترامپ به شدت رک و بی پرده است. او نوشت: سازمان بهداشت جهانی  به شکلی هشدار دهنده فاقد استقلال از چین در پاسخش به ویروس کووید ۱۹ بوده است و چنانچه در عرض ۳۰ روز آینده در این سازمان اصلاحات اساسی اتفاق نیفتد آمریکا آن را ترک خواهد کرد.

چه چیز دیگری در نامه هست؟

این نامه اساساً یک وقایع نگاری است که تمامی مواردی که از نظر ترامپ در آنها سازمان بهداشت جهانی از انتقاد از چین از بابت پاسخش به همه گیری ویروس خودداری کرده را فهرست کرده است. این فهرست با ماه دسامبر و زمانی که ترامپ ادعا کرد، سازمان بهداشت جهانی به طور مداوم گزارش‌های معتبر درباره شیوع ویروس در شهر ووهان را نادیده گرفته، شروع شده است.

این نامه در ادامه رخدادها را تا اواسط آوریل فهرست بندی کرده و به سازمان بهداشت جهانی به خاطر طرح ادعاهایی شدیداً نادرست و یا گمراه کننده درباره کروناویروس و همچنین به خاطر تسلیم شدن در برابر فشارهای پکن به منظور کم اهمیت انگاشتن همه گیری ویروس حمله کرده است.

ترامپ همچنین حملات شدیدی را علیه تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی انجام داده و او را با "گرو هارلم برانتلند" رهبر سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۳ زمانی که بیماری سارس شیوع پیدا کرد، مقایسه و تدروس را به دست زدن به "زرنگی سیاسی" متهم کرد.

و در انتها ترامپ این سازمان را تهدید به قطع دائم کمکهای مالی آمریکا به آن و احتمالاً خارج شدن ‌کامل کشورش از سازمان در صورتی که دست به اصلاحات فوری نزند، کرد. ترامپ نوشت، نمی‌تواند اجازه دهد دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی همچنان به تامین سازمانی بپردازد که در وضعیت فعلی‌اش به وضوح هیچ خدمتی به منافع آمریکا نمی‌کند.

چرا ترامپ یک چنین پیام انتقادی را نوشت؟

احتمالاً چون که به آن معتقد است. ترامپ در تمام طول دوران ریاست جمهوری‌اش سازمانهای بین‌المللی را هدف حمله قرار داده و آنها را دارای غرض‌ورزی علیه آمریکا دانسته است. اما ترامپ همچنین به نوعی به صورت راهبردی رفتار کرده و برخی محاسبات سیاسی را لحاظ کرده است.

آنتوان فلاهو، مدیر انستیتوی سلامت جهانی در دانشگاه ژنو گفت: چین و آمریکا در حال حاضر مناسب می‌بینند که بر سر سازمان بهداشت جهانی مجادله داشته باشند تا شکست سیاست‌های خودشان را بپوشانند. چین احتمالاً چندان به اینکه شیوع کروناویروس از شهر ووهان به سراسر جهان آغاز شده به خود افتخار نمی‌کند و آمریکا نیز احتمالاً به شکستش در پاسخ دادن به این بحران افتخار نمی‌کند.

این منظور قبلا هم از جمله در زمانی که ترامپ در ماه آوریل کمکهای آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را معلق ساخت رسانده شد. آمریکا تا تاریخ ۱۹ مه دست‌کم ۹۰ هزار مرگ در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در خاک خود را ثبت کرده و تبدیل به بدترین کشوری که از این بحران در جهان تاثیر پذیرفته، شده است.

آیا برای شکایت‌های ترامپ پایه و اساسی هست؟

کمتر کسی خارج از پکن با انتقادهای ترامپ از عدم وجود شفافیت نزد چین مخالفت می‌کند. مقام‌های چین در ماه نوامبر اجازه ندادند دکترها به همکارانشان درباره این ویروس هشدار بدهند و اخبار درباره جدیت شیوع بیماری را سانسور کردند.

فلاهو به دویچه وله گفت: چین رویکرد شفافی در ابتدای کار در قبال مقابله با همه گیری بیماری در پیش نگرفت. مرحله ابتدایی همواره یک مرحله بسیار کلیدی برای کنترل همه گیری یک بیماری به حساب می‌آید.

اما او استدلال کرد که سازمان بهداشت جهانی هرگز در جایگاهی نبوده که بتواند از چین اطلاعات بیشتری را طلب کند. او گفت: سازمان بهداشت جهانی یک آژانس ضابط قوانین نیست. شما نمی‌توانید از این سازمان تقاضا کنید فراتر از اختیاری که شما به آن می‌دهید عمل کند. این سازمان صرفاً از آنچه که کشورهای عضو در آن بر سرش توافق کنند، می‌تواند پیروی کند.

در عین حال در نامه ترامپ ریاکاری نیز وجود دارد. ترامپ در حالی از سازمان بهداشت جهانی به خاطر تحسین کردن از وجود "شفافیت" نزد چین در تاریخ ۲۸ ژانویه انتقاد می‌کند که خودش چهار روز قبل از آن از شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین دقیقاً به همین خاطر تحسین کرده بود.

چه میشود اگر ترامپ ‌به تهدیدش عمل کند؟

آمریکا بزرگترین کمک کننده به سازمان بهداشت جهانی در جهان بوده و تقریباً حدود ۱۵ درصد از بودجه دو ساله این سازمان برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را تامین کرد. اگر قرار باشد آمریکا از تامین بودجه این سازمان دست بردارد یک حفره قابل توجه را در بودجه سازمان بهداشت جهانی ایجاد خواهد کرد. دست‌کم باید گفت که این ایده آل نیست به ویژه حالا که همه گیری جهانی بیماری وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی در آن صورت باید بتواند منابع جایگزین برای تامین بودجه خود هر چه سریعتر پیدا کند.

پاسخ چین و سازمان بهداشت جهانی چه بوده است؟

همانطور که شما می‌توانید تصور کنید چین چندان تحت تاثیر قرار نگرفته است. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نامه ترامپ را مملو از افترا خواند و گفت، تصمیم آمریکا برای متوقف کردن کمک‌هایش به سازمان بهداشت جهانی نقض مسئولیت‌های بین‌المللی آن به حساب می‌آید.

روز سه شنبه نیز تدروس آدهانوم از نقش سازمانش در بحران شیوع کرونا دفاع کرد. او به یک دیدار مجازی مقامهای ۱۹۴ عضو سازمان بهداشت جهانی گفت: ما بیشتر از هر کسی خواهان پاسخگو بودن هستیم. ما همچنان به نشان دادن رهبری راهبردی برای هماهنگ کردن یک پاسخ جهانی به بیماری ادامه خواهیم داد.

آیا این یک وضعیت واقعا بد است؟

این وضعیت خیلی خوب نیست اما فلاهو عقیده دارد همچنان دلایلی برای امیدواری وجود دارد. مجمع بهداشت جهانی به عنوان نهاد تصمیم‌ساز سازمان بهداشت جهانی دیداری را سازمان داد تا درباره گام‌های بعدی به منظور مقابله با همه گیری ویروس تصمیم بگیرد. مجمع بهداشت جهانی در یک قطعنامه در روز سه شنبه خواستار یک تحقیقات بی طرف درباره پاسخ به همه گیری ویروس در جهان و همچنین "دسترسی جهانی به موقع و برابر" به تکنولوژی‌های حوزه سلامت عمومی به منظور کمک به مبارزه با همه گیری ویروس شد. فلاهو تاکید کرد: بسیاری از اعضا به ویژه کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا هستند تلاش می‌کنند این سازمان را تقویت کنند و امروز چنین چیزی به شدت مورد نیاز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha