• یکشنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99030401987
  • خبرنگار : 71593

چین: پرداخت غرامت از سوی ما به خاطر کرونا خیالبافی است/ آمریکا و کره شمالی مذاکره کنند

چین: پرداخت غرامت از سوی ما به خاطر کرونا خیالبافی است/ آمریکا و کره شمالی مذاکره کنند

وزیر امور خارجه چین امروز، یکشنبه اظهار کرد، چین و آمریکا از همکاری با یکدیگر سود خواهند برد و از اختلاف، متضرر می‌شوند. او همچنین خواستار یافتن راهکاری برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان دو کشور شد و تلاش برخی کشورها برای وادار کردن چین به پرداخت غرامت بر سر شیوع کروناویروس جدید را خیالبافی توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در کنفرانس خبری سالانه خود گفت، چین و آمریکا نیازمند آغاز هماهنگی در زمینه سیاست‌های کلان اقتصادی و اقتصاد جهانی هستند.

او با اشاره به اینکه پکن و واشنگتن هر دو از همکاری سود خواهند برد و اختلاف و رفتار خصومت‌آمیز برای هر دو طرف زیان‌بار است، تاکید کرد، دو طرف باید راهی برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بیایند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در بخش دیگری از سخنانش گفت، افرادی که خواستار وادار کردن چین به پرداخت غرامت بر سر شیوع کرونا هستند، خیالبافی می‌کنند.

او در ادامه اظهار داشت، آمریکا باید دست از اتلاف وقت بردارد و به خبرنگاران گفت، چین آماده همکاری با آمریکا با روحیه همکاری و احترام متقابل است.

وانگ یی هم‌چنین اظهار کرد، آمریکا باید دست از اتلاف وقت در مبارزه با کرونا بردارد و به جای انتشار دروغ و حمله به پکن، برای شکست این همه‌گیری با چین همکاری کند. او همچنین با مردم آمریکا که بالاترین آمار ابتلا و مرگ و میر وابسته به کرونا را تجربه می‌کنند، ابراز همدردی کرد.

وانگ گفت: متاسفانه علاوه بر کرونا، ویروسی سیاسی در حال گسترش در آمریکا است. این ویروس از هر فرصتی برای حمله به چین و لکه‌دار کردن وجهه آن استفاده می‌کند.

وی افزود: برخی سیاستمداران اساسی‌ترین حقایق را نادیده گرفته و دروغ‌های بسیار زیادی را علیه چین مطرح کرده و دست به توطئه‌های بسیاری زده‌اند. می‌خواهم همینجا بگویم که زمان ارزشمند خود را بیش از این تلف نکنید و جان مردم را نادیده نگیرید. چیزی که چین و آمریکا بیش از هر چیز نیازمند آن هستند، یاد گرفتن از یکدیگر و تبادل تجربیاتشان در مقابله با این بیماری و کمک به یکدیگر برای مبارزه با آن است.

او در ادامه گفت: چین همواره از این دیدگاه حمایت کرده که ما (آمریکا و چین) به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه و بزرگترین کشور توسعه یافته مسئولیتی بزرگ برای توسعه و صلح جهانی بر دوش داریم.

او درباره اقدامات حقوقی علیه چین در زمینه واکنش این کشور در مدیریت کرونا گفت، این پرونده‌ها فاقد پایه و اساس حقوقی هستند.

وانگ گفت: چینِ امروز چینِ یک قرن پیش نیست و جهان هم همینطور. اگر می‌خواهید استقلال و شأن چین را با شکایت‌های بررسی نشده و بی اساس نقض کنید و نتیجه سختکوشی مردم چین را به زور از آنان بگیرید، متاسفم زیرا این خیالپردازی‌ای بیش نیست و با این کار تنها خود را تحقیر می‌کنید.

وانگ حمایت شدید خود را از سازمان جهانی بهداشت و رییس آن ابراز کرد و گفت: حمایت از سازمان جهانی بهداشت، حمایت از جان مردم است و این تصمیمی است که هر کشوری که وجدان دارد، باید آن را اتخاذ کند.

وزیر خارجه چین در ادامه سخنانش ابراز امیدواری کرد که آمریکا و کره شمالی گفتگوی معنی‌دار خود را در نزدیک‌ترین زمان ممکن از سر گیرند.

وی یادآور شد، آمریکا نباید نتایج به دست آمده از این مذاکرات را به باد دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۱۸:۵۷

شما جنس آشغال تولید میکنین میدیم دست دنیا نمیشه کاری کرد واقعیت اینه شما باید خسارت هر چن بار ی ویروس تحویل دنیا میدیم بدین

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۲۰:۳۴

پنهان كارى كمونيستها مساوى كشتار انسانهاى بيگناه بايد غرامت بدهيد

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۰۳ ۰۵:۰۲

چین