• دوشنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۰:۴۴
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 99030502446
  • خبرنگار : 50223

توضیحات استاندار کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با آتش سوزی جنگلهای گچساران

توضیحات استاندار کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با آتش سوزی جنگلهای گچساران

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد استاندار کهکیلویه و بویراحمد گفت: در صورتی که تا پایان امروز آتش سوزی جنگلهای گچساران مهار نشود تا قبل از ظهر فردا بطور کامل مهار و خاموش می شود.

"حسین کلانتری" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل های گچساران افزود: پس از آتش سوزی جنگل های گچساران از عصر روز جمعه دوم خرداد برخی نیروها سریع به منطقه وارد شدند و اقداماتی انجام دادند اما آتش سوزی به روز شنبه کشید، خواستیم نیرو و تجهیزات بیشتر به منطقه اعزام کنیم که گزارش دادند مهار خواهد شد.

وی اظهار کرد: تا اینکه دیروز آتش سوزی در حال گسترش بود و باعث نگرانی شد که از طریق وزارت کشور پیگیری هایی در این زمینه کرده ایم البته تاجگردون نماینده گچساران و باشت نیز دنبال و پیگیر بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با ستاد کل نیروهای مسلح کشور رایزنی هایی انجام شد که دو فروند بالگرد هوا نیروز به کمک ما آمدند و البته از روز اول بالگرد شرکت نفت در جابجایی نیروها به محل آتش سوزی همکاری کرد.
کلانتری تصریح کرد: همچنین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشور اعلام آمادگی برای اعزام ۵ فروند بالگرد مجهز به بسکت آب پاش از صبح روز سه شنبه کردند که یک فروند هم اکنون در استان مستقر شده و در حال کمک به عملیات اطفای حریق است.
وی در خصوص زمان کنترل و مهار کامل آتش سوزی جنگلهای گچساران ادامه داد: برآورد ما این است که با کمک بالگردهای هوانیروز و هوا فضای سپاه که با بسکت در حال اطفای حریق هستند تا قبل از تاریکی هوا آتش سوزی جنگل های گچساران مهار شود. هم اکنون ۵ بالگرد در حال کمک به مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگل های گچساران هستند که ۲ فروند از این تعداد به بسکت آب پاش مجهز هستند و در صورتی که بتوانند چند سرویس آب به ارتفاعات محل آتش سوزی منتقل کنند، احتمال خاموش شدن آتش سوزی متصور است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در صورتی که تا پایان وقت امروز دوشنبه آتش سوزی مهار و کنترل نشود بالگردها در استان می مانند و از صبح روز سه شنبه عملیات اطفای حریق را آغاز خواهند کرد تا اینکه قبل از ظهر فردا آتش سوزی به طور کامل مهار و خاموش شود.
کلانتری تاکید کرد: نیروهای مردمی، محلی و مردم روستاهای اطراف، تشکل های مردم نهاد و دوست داران محیط زیست فعالانه، گسترده و خودجوش به کنترل و مهار آتش سوزی کمک کردند که قابل تقدیر است. همچنین نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، بسیج، سپاه، هلال احمر، نیروی انتظامی، شرکت نفت گچساران، مدیریت بحران استان و شهرستان، شوراها و دهیاری های روستاهای اطراف نیز در خاموش کردن آتش سوزی تلاش کردند.
وی با اشاره به اقدام خوبی که برای کمک به  مهار آتش سوزی صورت گرفت، بیان کرد: نیروهای مجرب، آموزش دیده و مجهز از شهرستان های کهگیلویه، چرام، بویراحمد و باشت نیز به محل آتش سوزی جنگل های گچساران اعزام شدند که در کنترل آتش سوزی موثر بودند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وزیر کشور، فرماندهان نیروهای مسلح و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور طی تماس های تلفنی پیگیر وضعیت آتش سوزی جنگل های گچساران بودند.
کلانتری افزود: افکار عمومی به درستی نگران جنگل های گچساران هستند اما علت آتش سوزی نباید فراموش شود و باید با افرادی که با بی اعتنایی به جنگل ها، منابع طبیعی و محیط زیست کوتاهی، سهل انگاری و غفلت، باعث آتش سوزی جنگل ها که تضمین کننده سلامت مردم و جامعه هستند، می شوند برخورد جدی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: از دستگاه های قضایی استان انتظار داریم که با عاملان آتش سوزی جنگل ها طبق قانون برخورد شود تا شاهد چنین آتش سوزی هایی نباشیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طرح جامع بلند مدتی برای جنگل های زاگرس به خصوص جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد در حال تدوین و ارائه است تا با استفاده از دانش روز، نیروهای آموزش دیده و ظرفیت های مردمی از جنگل ها، حفاظت کنیم.
کلانتری ادامه داد: باید اجازه بهره برداری از منابع طبیعی را با آموزش، حمایت، کنترل و نظارت به مردم دهیم تا مردم هم از جنگل ها بهره ببرند و هم از این سرمایه ارزشمند حفاظت کنند و باید حفاظت سنتی از جنگل ها را تغییر دهیم و این مسئله را از طریق دولت و مجلس دنبال و پیگیری خواهیم کرد.
وی اظهارکرد: قرار است منابع طبیعی استان طرح کوتاه مدت حفاظت و نگهداری از جنگل های استان را در سال جاری تهیه و آماده کند و استانداری تامین اعتبار خواهد کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص میزان خسارات وارده به جنگل های گچساران بیان کرد: برآورد اولیه نشان می دهد که حدود ۱۵۰ هکتار از جنگل ها و مراتع شهرستان گچساران تاکنون خسارت دیده اند اما آمار دقیق و نهایی پس از اطفای حریق از سوی منابع طبیعی استان ارزیابی، مشخص و اعلام خواهد شد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha