• سه‌شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99030602714
  • خبرنگار : 71592

نیویورک تایمز دلیل خروج مزدوران غربی از لیبی را فاش کرد

نیویورک تایمز دلیل خروج مزدوران غربی از لیبی را فاش کرد

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشت، دلیل عقب‌نشینی مزدوران غربی به مالت که ماه ژوئن وارد لیبی شده بودند به اختلاف میان آنها و فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی این کشور درباره کیفیت بالگردهایی برمی‌گردد که این مزدوران برای کمک با خود به لیبی آورده‌ بودند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه نوشت، مأموریت ناموفق مزدوران –کسانی که ادعا کردند برای حفاظت از تأسیسات نفت و گاز به لیبی آمده‌اند- با وجودی که تنها چهار روز طول کشید اما تصویر روشنی از ماهیت درگیری‌های این کشور به نمایش گذاشت و نشان داد جنگ لیبی به رهبری حامیان خارجی قدرتمند عرصه‌ای سودآور را برای قاچاقچیان، تاجران اسلحه، مزدوران و سایر ذی‌نفعانی که بدون ترس از عواقب، تحریم بین‌المللی تسلیحاتی به لیبی را نقض می‌کنند، فراهم کرده است.

نیویورک تایمز نوشت، مأموریت تیم مزدور متشکل از ۲۰ نیروی مسلح به رهبری استیو لاج، افسر سابق نیروی هوایی آفریقای جنوبی که در ارتش انگلیس نیز خدمت کرده است، نشان داد که کار آنها جلوگیری از انتقال تسلیحات ترکیه از طریق دریا به دولت توافق ملی مستقر در طرابلس است.

این روزنامه نوشت، شش بالگرد در آفریقای جنوبی خریداری و با کامیون به فرودگاه بین‌المللی در بوتسوانا منتقل شد و با وجودی که این اقدام محرمانه انجام شد اما با انتشار تصاویر سه بالگرد متصل به کامیون‌ها در بزرگراه توسط مجله "بوتسوانا گازت" در اینترنت زنجیره‌ای طولانی از شواهد را بر جای گذاشت.

روزنامه مذکور نوشت، لاج، فرمانده مزدوران همان کسی است که پیرامون قراردادهای مربوط به بالگردها مذاکرات را انجام داده اما هزینه و بستن قرارداد خریداری آنها برعهده کرستین دورانت، تاجر استرالیایی و خلبان نظامی سابق است که کنترل یا مالکیت بخشی از  شرکت‌های مستقر در دبی را برعهده دارد و از شرکای نزدیک اریک پرینس، مزدور و تاجر آمریکایی است که روابط مستحکمی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دارد.

نیویورک تایمز نوشت، با شروع عملیات مزدوران در لیبی در ماه ژوئیه، شرکت اماراتی موسوم به "اوپوس کپیتال" دست کم ۶۰ هزار دلار را به فدرال آسوشیتس، گروه لابی در واشنگتن پرداخت کرده تا برای کاخ سفید آنچه آن را "مسائل ژئوپلتیکی در آفریقا" توصیف کرده، تبلیغ کند.

به نوشته این روزنامه، قدرت‌های اصلی یا به دلیل اختلاف علنی درباره لیبی یا به این دلیل که برخی از کشورها مانند ایالات متحده که سیاست‌های ناپایدار و متناقضی دارند، نمی‌توانند توافق کنند که چه کسی باید به دلیل نقض تحریم تسلیحاتی بین‌المللی به لیبی مجازات شود.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت، در زمانی که آمریکا مدعی حمایت از دولت توافق ملی است که در سطح بین‌المللی رسمیت دارد، ترامپ حمایت خود را از خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی اعلام کرده است و مقامات ارشد دولت او نیز در سال ۲۰۱۹ به حفتر برای حمله به طرابلس چراغ سبز نشان دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha