• سه‌شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 99030602850
  • خبرنگار : 50147

مدیرکل محیط زیست بوشهر:

گردشگران در آتش‌سوزی خائیز دست داشته‌اند /تلاش برای مهار آتش ادامه دارد

گردشگران در آتش‌سوزی خائیز دست داشته‌اند /تلاش برای مهار آتش ادامه دارد

ایسنا/بوشهر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در بررسی های اولیه جهت تعیین علل و عوامل آتش سوزی، به نقش گردشگران در ایجاد این آتش سوزی گسترده دست یافته ایم، البته به طور دقیق تر در حال بررسی دلایل آتش سوزی در منطقه خاییز هستیم.

فرهاد قلی نژاد در خصوص اهمیت و ارزش مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و تلاش در حفاظت از این عرصه ها عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی سازمان است و سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری منابع طبیعی و دیگر دستگاه ها باید با تمام توان خود در حفاظت و حراست این مناطق تلاش نمایند.

وی ادامه داد: در سال جاری در خصوص هوشیاری و اقدامات مقابله با اطفاء حریق در مناطق و عرصه های طبیعی استان بوشهر و با توجه به افزایش میزان بارندگی ها در ماههای آخر سال که موجب افزایش تراکم و پوشش گیاهی و رشد بالای گیاهان در مناطق به خصوص نقاط حساس به حریق شده است. 

این مسئول تاکید کرد: حضور گردشگران و طبیعت دوستان در مناطق و محدوده های حساس موجب خطر آتش سوزی در مناطق و عرصه های طبیعی می شود. به منظور پیشگیری از آتش سوزی افزایش فرهنگ زیست محیطی و آموزش مردم در خصوص چگونگی حضور در عرصه های طبیعی و استفاده از این مواهب الهی است که در برخی موارد بر اثر عدم آگاهی لازم و رعایت مسائل ایمنی و زیست محیطی در زمان حضور در عرصه های طبیعی باعث ایجاد خسارات بی‌شماری به طبیعت استان می شود که غیر قابل جبران بوده و یا متحمل انجام هزینه های خیلی زیادی می گردد. 

چندین مرحله آتش سوزی در مناطق استان بوشهر

غلامرضا فقیه، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در خصوص مکاتبات و هماهنگی های لازم جهت آمادگی کلیه پرسنل اجرایی استان در مقابله با آتش سوزی در مناطق و عرصه های طبیعی استان بیان کرد: در سال جاری به علت افزایش میزان بارندگی های و مساعد بودن اراضی مرتعی استان در ماههای اخیر در چندین مرحله آتش سوزی در مناطق استان (پارک ملی دریایی نای بند، منطقه حفاظت شده کوه بیرمی، منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم –تنگ باهوش) رخ داده است که با همکاری برخی نهادها و ارگان های مرتبط اقدام به اطفای حریق شده است.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر آتش سوزی بزرگی عرصه طبیعی استان شهرستان دشتستان بخش ارم منطقه دهرود رخ داد که مامورین اجرایی پاسگاه شهید محمدی بوشکان واداره شهرستان دشتستان  از زمان وقوع حادثه آتش سوزی که  روز جمعه  مورخ دوم خرداد  در منطقه حضور داشته و در کنار نیروهای منابع طبیعی ،هلال احمر،بسیج و نیروهای مردمی تا پایان مهار آتش سوزی در منطقه دهرود که  به مدت چهار روز طول کشید همکاری داشته اند. با توجه به حجم زیای آتش سوزی در منطقه به علت صعب العبور بود و محدوده زیادی از عرصه های طبیعی مورد حریق قرار گرفته که هنوز بطور کامل از میزان و مساحت دقیق صورت نگرفته است.  

در حال بررسی دلایل آتش سوزی در منطقه خاییز هستیم

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با حضور در منطقه خاییز، بر روند اطفا حریق در این کوهستان نظارت کرد.فرهاد قلی نژاد در این زمینه گفت: با حضور در منطقه خاییز به همراه مدیرکل مدیریت بحران استانداری و فرماندار شهرستان، در حال بررسی علل و عوامل ایجاد آتش سوزی در این منطقه هستیم.

وی افزود: در روزهای گذشته نیز محیط بانان منطقه با همکاری نیروهای مردمی تلاش وسیعی جهت اطفا حریق در این منطقه داشته اند و در طول شبانه روز با کمترین امکانات تلاش داشته اند که از پیشروی آتش به دیگر مراتع جلوگیری نمایند.

این مسئول یادآور شد: در بررسی های اولیه جهت تعیین علل و عوامل آتش سوزی، به نقش گردشگران در ایجاد این آتش سوزی گسترده دست یافته ایم. البته به طور دقیق تر در حال بررسی دلایل آتش سوزی در منطقه خاییز هستیم.

تلاش برای مهار آتش‌ ادامه دارد

بنا بر اعلام روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، روز گذشته حوالی ساعت ۱۴ آتش سوزی در منطقه حفاظت شده کوه بیرمی اتفاق افتاد که ابتدا از تنگ یخ و سپس به تنگ مغدان و با توجه به شدت و حجم بالای آتش سوزی و همچنین صعب العبور بودن منطقه آتش‌سوزی به طرف ارتفاعات کوه بیرمی سرایت نمود. از ابتدای گزارش حادثه، مامورین محیط زیست با همکاری نیروهای مردمی و جمعیت هلال احمر تلاش جهت مهار آتش سوزی نموده و همچنین نیروهای کمکی از استان و دیگر مناطق تحت مدیریت و سازمان های مردم نهاد برای کمک به مهار آتشسوزی نیز به منطقه اعزام شد.

با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه و مشکلات عدیده جهت مهار آتش سوزی با همکاری و هماهنگی جمعیت هلال احمر شهرستان و استان و همچنین هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست جهت تامین بالگرد صورت پذیرفت که امروز صبح هلی کوپتر جمعیت هلال احمر جهت انتقال نیرو به ارتفاعات و جهت مهار و جلوگیری از گسترش آتش به ارتفاعات بالاتر حضور پیدا کرد و انتقال نیرو در حال انجام است. در حال حاضر تلاش برای مهار آتش‌سوزی در منطقه ادامه دارد و نیروهای پشتیبانی و برخی مدیران ارشد، مدیرکل محیط زیست، مدیرکل امور عشایری و مدیریت بحران استان بوشهر در منطقه حضور دارند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha