• سه‌شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99030602998
  • منبع : نمایندگی قزوین

/یادداشت میهمان/

کمک مؤمنانه؛ تجلی ایمان در شرایط بحران

کمک مؤمنانه؛ تجلی ایمان در شرایط بحران

ایسنا/قزوین دکترسیدجوادهاشمی فشارکی، پژوهشگر و مؤلف کتاب «مدیریت بحران و مدیریت شهری» در یادداشتی که در خصوص رزمایش کمک به نیازمندان در ماه مبارک رمضان نگاشته و آن را در اختیار ایسنا قرار داده است می‌نویسد:

در شرایطی که شوک بحران کرونا، طی اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ بسیاری از کسب‌وکارها را تحت تأثیر منفی خود قرار داده و پیامدهای آن، احتمالاً تداوم خواهد داشت و اغلب اقشار آسیب‌پذیر، به دلیل عدم برخورداری از درآمد حداقلی خود، در وضعیت سخت معیشتی قرار گرفتند، با فرمایش رهبر معظم انقلاب، پویشی گسترده در سراسر ایران برپا شد، از کمک‌های نقدی و غیرنقدی اندک مردم تا کمک‌های درشت افراد متمول، و نیز پرداخت وجوه از حقوق کارکنان و تخصیص وجوه توسط نهادهای انقلابی و سازماندهی بخش‌های مختلف بسیج در مساجد و پایگاه‌ها و اقشار مختلف به‌عنوان عوامل اجرایی، تهیه و توزیع اقلام و تحویل به خانوارهای مستحق صورت پذیرفت و همچنان تداوم خواهد داشت.

آزمون جوامع بشری در بحران‌ها: جهان تاکنون بحران‌های مختلفی را گذرانده، که اخبار آن در صدر اخبار همه کشورها قرارگرفته است، ولی می‌توان گفت که ویروس کووید ۱۹ تنها خبری است که زندگی تمام مردم دنیا را مستقیماً تحت تأثیر گذاشته و تمامی امور جوامع را تحت‌الشعاع خود قرار داده و به عبارتی همه امور زندگی افراد جامعه و همه شئون حیات بشری را به اختلال در آورده است و نخستین معضل صحنه جهانی است و شدت آن به‌گونه‌ای است، که هر جامعه‌ای، درگیر مشکلات خود بوده و امکان امدادرسانی به دیگری را نداشته و آزمونی است جهانی برای فرهنگ‌ها و تمدن‌های دست‌ساخته بشری و یا الهی.

نقش رهبری در جامعه: در طول حوادث انقلاب اسلامی، به خصوص بحران‌های جنگ و فتنه و غیره، یک‌بار دیگر نقش بی‌بدیل رهبری در هدایت جامعه اسلامی به‌سوی صلاح و اصلاحش آشکار شد. رهبر معظم انقلاب در مهار بحران کرونا، نخست با پیام خردمندانه، همگان را به رعایت اصول بهداشتی تشویق و ترغیب کردند و مردم با تمام وجود اطاعت کردند. و چون همیشه در این ایام نیز التیام‌بخش و آرامش‌بخش جامعه بودند. و پذیرش و همراهی مردم را با برنامه‌های ستاد مبارزه با کرونا تسهیل و گوارا کردند و همچنین رهبری با فرمان خود نیروهای مسلح را با اقتدار تمام به کمک مردم و کشور به میدان آوردند و بسیجیان فداکار، شبانه‌روزی در تمام نقاط کشور، با روحیه جهادی به مبارزه و مهار آن پرداختند.‌

رهبر معظم انقلاب سپس در سخنرانی تلویزیونی ۲۱ فروردین‌ماه ۹۹ فرمودند که: «خوب است که در ماه مبارک رمضان یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد.»

این پیام رهبری، باعث شد که «رزمایش کمک به نیازمندان» با شعار «کمک مؤمنانه» پیش از آغاز ماه رمضان و در ایامی که ویروس کرونا به نوعی زندگی همه مردم را تحت تأثیر قرار داده، شتاب بیشتری بگیرد و به یک نهضت نیکوکاری در کشور، مبدل گردد.

تجلی ایمان در جامعه اسلامی در شرایط بحران: جامعه اسلامی و تجلی جلوه‌های ایمانی در مقابله با این ویروس منحوس دارای نمونه‌های ممتاز وبی بدیلی از ایثار، گذشت، فداکاری و انفاق در جامعه بود که در سایر جوامع کمتر دیده شد و حتی در جوامع غربی معکوس آن در سرقت دولتی به محصولات بهداشتی سایر کشورها و حمله مردم به فروشگاه‌ها و گرانی شدید کالاها مشاهده گشت و این موفقیت‌ها در کشورها، به لحاظ نقش رهبر جامعه اسلامی در نزدیک کردن دل‌ها و قلوب در رزمایش مؤمنانه و مساوات حاصل شد که برای لحظه‌به‌لحظه این فعالیت‌ها در ایران اسلامی باید بسیار، جبهه شکر بر زمین سائید و خداوند سبحان را شاکر بود.

واگیر کرونا به رکود جهانی عظیمی که تاکنون تجربه نشده انجامیده و بشریت در معرض آزمونی سخت قرار گرفت و احتمال تکرار چنین بلایایی، منهای مسئله منشأ تولید و توزیع آن، وجود دارد و ضرورت دارد جوامع بشری، ارزش‌های خودساخته‌اش را تجدیدنظر کند و از ارزش‌های الهی که به مخزن اسرار عالم متصل است، روی آورد و بهره گیرد.

در این میان مردودی‌های دوران بحران معیشتی نیز مشخص شدند؛ محاسبه روز جزا، چقدر سخت خواهد شد، بر کسانی که مال و اموال انباشته مازاد بر نیاز خود داشته و در این شرایط سخت، به همنوعان نیازمند کمک نکردند. در حالیکه از حرکت‌های نمایشی موردحمایت رسانه‌های غربی برخی «سلبریتی‌ها» خبری نبود؛ از بساط «بازارچه‌های نیکوکاری» و جولانگاه برخی‌ها، برای خودنمایی و نمایش، خبری نبود؛ از تحرکات مکارانه شعار دهندگان «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» خبری نبود؛ از کمک‌های «عناصر نفوذی و نااهلان و نامحرمان انقلاب» خبری نبود؛ از «صاحبان حرف‌های بی‌عمل» خبری نبود و در نهایت از نمایش‌های خبری برخی مقامات در بازدیدهای نمایشی و انعکاس خبری آن، در ایام بحران کرونا خبری نبود.

لکن در شرایط سخت بحران کرونا، حمایت‌های مالی و جنسی مؤمنان از خرد تا کلان، سرتاسر ایران را به‌خصوص در ایام رمضان فراگرفت و کریمانه اقشار آسیب‌دیده جامعه را بی‌نام‌ونشان، با پرچم «کمک‌های مؤمنانه» زیر چتر حمایتی خود قرار داد. تا اثبات شود، کمک‌های مؤمنانه، مختص مومنان است و نه مدعیان بی‌عمل.

سخن پایانی اینکه درحالی‌که بسیاری از کشورها، مردم محروم خود را رها کرده‌اند و در کشورهای غربی، در اوج بحران کرونا، شاهد صحنه‌ها و رفتارهای غیرانسانی سرقت اقلام بهداشتی و غیره توسط دولت‌ها و حمله مردم به فروشگاه‌ها هستیم، این رزمایش الهی «کمک‌های مؤمنانه» در سرتاسر ایران اسلامی، یادآور صحنه‌های کمک‌های نقدی و جنسی مردم مسلمان ایران به جبهه‌های دفاع مقدس در طول هشت سال جنگ تحمیلی بود و یادآور پیشینه کمک‌های مردمی در مواقع سیل و زلزله بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha