• سه‌شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99030603202
  • خبرنگار : 30054

کرونا و دورکاری

کرونا و دورکاری

اگر دوران تمدن بشری از آغاز دوران پارینه‌سنگی  تاکنون را به چهار دوره کلی یعنی عصر شکار  و گردآوری،  عصر  کشاورزی،  عصر صنعتی و عصر اطلاعات تقسیم کنیم،  عصر اطلاعات در این میان از  ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی برخوردار است که قبل از خود سابقه نداشته است.

به گزارش ایسنا،بنابراعلام هژیرصنعت، کارشناسان معتقدند که دو  عامل مهم موجب  شده‌اند که انقلابی مستمر در روابط کار و تولید انسان‌ها در حال تکوین باشد.

این دو  عامل عبارتند از:

۱- زندگی مدرن شهری

سکونت در شهرهای مدرن با ویژگی‌ها و الزاماتی که به دنبال دارد، زندگی بشر را که طی  هزاران سال و با  کمترین تغییر  ادامه داشته عمیقا  تغییر داده  و  عواملی نظیر کسب‌وکار، تجارت، خدمات، عبور و مرور، گذران اوقات فراغت، در اشکال بسیار مدرن  و بی‌سابقه‌ای نمود پیدا کرده است.

۲- ورود به عصر  اطلاعات

انقلاب شگرف الکترونیکی در اواسط سده بیستم میلادی و رشد روزافزون کاربرد ریزپردازنده‌های الکترونیکی در محصولات مختلف و همچنین کاهش بهای تمام‌شده آن‌ها از یک‌سو و نیاز بشر به استفاده از اطلاعات از دیگر سو، موجب تغییرات وسیع  و عظیم در زندگی انسان  شده است به‌ این‌ ترتیب که مفاهیم سنتی در اقتصاد، آموزش، کسب‌وکار، مدیریت، تجارت در  حال تحول و  دگرگونی  می‌باشد.

این  دوران که به عصر اطلاعات موسوم است، نتیجه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد.  انسان در این دوران پردازش اطلاعات و فناوری ارتباطات را تجربه می‌کند که از ویژگی‌های خاص خود برخوردار است.

بنابراین هم‌زمانی و هم‌پوشانی دو عامل  فوق، ظهور سبک  جدیدی از کسب‌وکار  را  به وجود  آورده  که در چهارچوب  آن حضور  فیزیکی انسان در محل  کار را که  از دوران پارینه‌سنگی  تا به‌ حال ادامه داشته، به‌ تدریج منتفی کرده است.

از اواخر دهه ۷۰ میلادی به بعد نظریه‌پردازان، زمینه‌های تئوریک نوع جدیدی از کسب‌ و کار را مطرح  کردند که بعدها در فارسی  به دورکاری مشهور گردید.

دهه ۷۰ میلادی عصر طلایی ظهور ریزرایانه‌ها نام‌گرفته و طی  آن اشکال و چگونگی کار از راه دور تدوین  گردید.

دورکاری از روش‌های مدرن کار محسوب می‌شود که  رابطه تنگاتنگی با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و فراگیرشان اینترنت پرسرعت، تلفن همراه، تله‌کنفرانس  و ظهور رایانه‌های پرقدرت شخصی و شبکه‌های مخابراتی در حال گسترش، دارد.

جک ام.نیلز که در کتاب‌های مختلف با عنوان پدر دورکاری از او یاد می‌شود، اولین فردی بود که  تحقیقات خود را در  این  شیوه  جدید کاری  به رشته تحریر  درآورد.

شرایط  ذیل موجب تسریع در  پیاده‌سازی طرح  دورکاری در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی شده است:

۱ – ترافیک سنگین صبح و عصرگاهی  که  ناشی  از فعالیت روزمره کاری می‌باشد.

۲ –  افزایش هزینه‌های رفت‌وآمد افراد از منزل به محل کار و بالعکس

۳  –  افزایش آلودگی‌های صوتی و  محیطی  در کلان‌شهرها

۴ – آماده بودن ساختارها و  بستر ارتباطی و اینترنتی و سایر فناوری‌های وابسته برای ورود  به فعالیت‌های دورکاری

۵ – افزایش تمرکز فکری کارمندان در منزل

۶ – تجربه موفقیت‌آمیز جهانی در اجرای  طرح  دورکاری در برخی از مشاغل

۷ – کاهش خستگی کارمندان

نکات مهم دورکاری عبارتند از:

الف – با یک  حساب سرانگشتی این روش  هزینه‌های گزافی علاوه بر خستگی جسمی و  اتلاف وقت  کارمندان به دنبال دارد. دورکاری شغل نیست، بلکه تغییر ساختار اداری و فنی شرکت‌ها و سازماندهی کار می‌باشد که پردازش اطلاعات، محور اجرای آن می‌باشد.

ب –  دورکاری در  حقیقت، فن  به‌کارگیری فناوری‌های اطلاعاتی (مانند ارتباطات راه دور و رایانه) به‌جای حضور فیزیکی  در محل کار می‌باشد.

پ  –  در طرح دورکاری، فرد دورکار باید توانایی و قابلیت دورکاری را داشته باشد و کارهای دسته‌جمعی که نیاز به حضور فیزیکی افراد دارد، مشمول این طرح نیست و در طبقه‌بندی‌های مرتبط با آن قرار نمی‌گیرد.

ت –  در طرح  دورکاری، افراد، دور از کارفرما، مشتری یا طرف قرارداد، فعالیت خود  را طبق  برنامه تنظیم‌ شده پیش می‌برند؛ منتها این فعالیت  مستلزم مهارت و احاطه کامل به چگونگی استفاده از انواع گوناگون تجهیزات الکترونیکی می‌باشد.

ج – دورکاری، شیوه کار  و حضور فیزیکی  را  تغییر داده  و به شاغل اجازه می‌دهد بدون نیاز به حضور در شرکت،  برنامه‌های ابلاغی را  به‌دوراز بروکراسی‌های سنتی و با انعطاف‌پذیری بیشتری به اجرا گذارد.

دکتر تهمینه ناطق یکی از طراحان دورکاری در ایران، از پروژه دورکاری شرکت IT and T به‌عنوان موفق‌ترین  تجربه  جهانی  در دورکاری  نام می‌برد. دورکاری در این شرکت، از زمان بروز فاجعه توفان کاترینا آغاز شد.

در این شرکت به شکل دوره‌ای دورکاری انجام شد و چندین بار نیروها بر اساس ارزیابی عملکرد، به سازمان فراخوانده شدند تا اصلاحات لازم درروند بهبود انجام کاربر اساس منطقی علمی صورت بگیرد تا مشخص شود که چه نوع کارهایی را می‌توان از طریق دورکاری انجام داد.

دولت  ایران نیز  در  راستای اجرای دولت الکترونیکی و  به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، با هدف افزایش بهره‌وری، انعطاف کاری و کاهش حجم رفت‌وآمد کارمندان دولت و اثرات جانبی آن، آیین‌نامه دورکاری را مصوب کرد و متعاقب آن تمامی دستگاه‌های اجرایی دولتی موظف شدند به‌منظور توسعه دولت الکترونیکی، فعالیت‌های مربوط به مشاغل عمومی و اختصاصی را احصا و از طریق دورکاری انجام دهند.

شیوع ویروس کرونا در ایران و الزام فاصله‌گذاری بین افراد خصوصا  در فضای کاری موجب گردیده شرکت‌های ایرانی شتاب  بیشتری در تغییر  ساختار و اجرای  برنامه‌های دورکاری خود بدهند.

شروط مهم برای اجرای موفقیت‌آمیز طرح دورکاری:

۱- آماده بودن بستر قوی الکترونیکی، وجود اینترنت پرسرعت و ارزان‌قیمت و برخورداری فناوری اطلاعات پیشرفته در سراسر کشور

۲- استفاده بجا و مناسب از افرادی که برای دورکاری مناسب باشند.

باید توجه داشت  که حضور برخی افراد با مسئولیت‌های خاص در محل کار  الزامی  می‌باشد و شامل طرح دورکاری نمی‌شوند.

همان‌گونه که در ابتدای مقاله نیز تاکید گردید شرط اصلی برای موفقیت دورکاری توسعه اینترنت  پرسرعت و  کاربری تجهیزات پیشرفته  می‌باشد.

شرکت هژیر صنعت این فرصت تاریخی که کرونا در اختیار بخش  تولید و خدمات کشور  ما  قرار داده  را به فال نیک گرفته  و ضمن آرزوی موفقیت برای همه  شرکت‌ها و صنعتگران ایرانی، آماده است تا  تجربیات خود را در زمینهٔ دورکاری در اختیار  علاقه‌مندان  بگذارد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha