• چهارشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99030703643
  • خبرنگار : 71605

پلیس هنگ‌کنگ به معترضان گلوله‌های فلفل شلیک کرد/ اعتراض به قانون "جرم‌انگاری" توهین به سرود ملی

پلیس هنگ‌کنگ به معترضان گلوله‌های فلفل شلیک کرد/ اعتراض به قانون "جرم‌انگاری" توهین به سرود ملی

پلیس هنگ‌کنگ امروز قبل از آنکه قانون‌گذاران لایحه جرم‌انگاری توهین به سرود ملی چین را در شهر نیمه-خودمختار هنگ‌کنگ به مباحثه بگذارند، بیرون مجموعه مقننه این دولت‌شهر مستقر شده و به منظور پراکنده کردن معترضان به آن‌ها گلوله‌های فلفل شلیک کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، فراخوان اعتراض سه‌شنبه شب داده شد. این فراخوان در تلاش برای از دستور خارج کردن دادرسی‌ها، مردم را به محاصره ساختمان‌های قوه مقننه و بستن جاده‌ها تشویق کرد، اما عملی نشد.

پلیس در همین رابطه مواردی از انسداد ترافیک و مترو در برخی ایستگاه‌ها گزارش کرد. همچنین هفت نفر که اکثراً نوجوان بوده‌اند به دلیل در دست داشتن وسایلی مانند بمب‌های بنزینی، کلاه ایمنی، ماسک‌ ضد گاز، قیچی و پیچ‌گوشتی که مناسب انجام اعمال خلاف قانون بودند، دستگیر شدند.

پلیس علاوه بر این از دستگیری 300 تن خبر داده است.

لایحه مذکور توهین یا استفاده توهین‌آمیز از سرود "رژه داوطلبان" را غیرقانونی می‌شمارد. کسانی که بنا بر این لایحه مجرم شناخته شوند، ممکن است مجازات ۳ سال زندان و جریمه‌ای برابر با ۵۰ هزار دلار هنگ‌کنگی (معادل ۶ هزار و ۴۵۰ دلار آمریکایی) دریافت کنند.

لایحه سرود ملی نخستین بار پس از آن پیشنهاد شد که تماشاچیان هنگ‌کنگی در مسابقات پرطرفدار فوتبال بین‌المللی در سال ۲۰۱۵، سرود ملی چین را مسخره کردند.

تمایلات ضدچینی از زمان اعتراضات ۲۰۱۴ که با عنوان "انقلاب چتر" شناخته می‌شود رو به افزایش گذاشته‌اند؛ اعتراضاتی که منشأ آن تصمیم دولت چینی مبنی بر صدور جواز انتخابات مستقیم، فقط بعد از نظارت بر نامزدها بود. در نهایت برنامه برگزاری انتخابات مستقیم لغو شد.

منتقدان می‌گویند لایحه سرود ملی ضربه‌ای به آزادی بیان در این دولت‌شهر است. این در حالی است که مقامات پکن پیش‌تر گفته بودند این قانون روحیه وطن‌پرستی و ارزش‌های اصلی سوسیالیستی کشور را تقویت می‌کند.

شلیک گلوله‌های فلفل از سمت پلیس ضدشورش هنگ‌کنگ به معترضان

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که پلیس ضدشورش هنگ‌کنگ امروز به منظور پراکنده کردن معترضان در قلب این قطب مالی جهانی، به سمت آن‌ها گلوله‌های فلفل شلیک کرده است. قوانین پیشنهادی امنیت ملی پکن اعتراضات ضد دولتی را در هنگ‌کنگ احیا کرده است.

پلیس نیز به دنبال افزایش تنش‌ها مجلس را محاصره کرده است. تنش‌ها در پی تهدید آزادی‌های شهر و فراخوان دادن فعالان برای اعتراض به لایحه‌ای که بی‌احترامی به سرود ملی چین را جرم می‌انگارد، افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha