به گزارش ایسنا، از چندی پیش بیمه مرکزی دستور حذف نسخه فیزیکی بیمه نامهها از اول خردادماه را صادر کرد که دلیل آن نیز تسهیل دسترسی بیمهگذاران بیمه شخص ثالث به اطلاعات بیمهنامههای خود و خدمات بیمهای به آنها بدون نیاز به ارائه نسخه فیزیکی بیمه نامه اعلام شد.
از این رو، شرکتهای بیمه موظف شدند زیرساختهای لازم را برای دسترسی و اخذ الکترونیکی کلیه اطلاعات بیمهنامه شخص ثالث صادره با حذف امنیت شخصی اشخاص برای بیمهگذاران فراهم کند.
در عین حال، شرکتهای بیمهای باید کلیه فرآیندهای صدور و پرداخت خسارات بیمهنامه شخص ثالث از جمله فروش و تمدید بیمه نامه، اعمال تخفیف عدم خسارات و رسیدگی و پرداخت خسارات را بدون نیاز به ارائه بیمه نامه فیزیکی را انجام میدادند.
اما بعد از این تصمیم بیمه مرکزی و لازم الاجرا شدن آن از اول خرداد ابهاماتی زیادی در این رابطه مطرح شد و البته انجمنهای صنفی بیمه اعتراض کرده و متعقد بودند چنین طرحی موجب حذف نمایندگیهای بیمه خواهد شد.
یک سری مسائل دیگری نیز مطرح است، از جمله اینکه خودروها و موتورسیکلتهای فاقد بیمه در این حالت چگونه شناسایی میشود یا در هنگام خسارت چطور میتوان مطمئن بود که خودروی مقصر دارای بیمهنامه معتبر است.
بعد از ابهامات مطرح شده و در حالی حدود یک هفته از اجرای این دستور بیمه مرکزی گذشته که به تازگی توضیحاتی در این رابطه ارائه شده که از این حکایت دارد که در صورت درخواست بیمهگذار، برگه فیزیکی تحویل میشود.
براین اساس، اعلام شده که تصمیم ارائه خدمات بیمهای به بیمهگذاران بدون نیاز به نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث به مفهوم حذف شبکه فروش از فرآیند عرضه بیمه نامه نیست و شبکه فروش مانند گذشته کارکرد خود را حفظ میکند.
طبق اعلام بیمه مرکزی، واحدهای صدور اعم از شعبه و نمایندگان در شرکتهای بیمه موظفند با رعایت دقیق مقررات مربوطه نسبت به تبلیغ و تشریح اهداف و منابع این طرح برای بیمه گذاران اقدام کنند. این در حالی است که با دریافت شماره تلفن همراه از بیمه گذاران و ثبت آن در سیستم صدور امکان هر گونه اطلاع رسانی پیامکی وجود دارد و شرکتهای بیمه علاوه بر اطلاع رسانی الکترونیکی، در صورت درخواست بیمه گذار موظفند نسخه چاپی بیمه نامه را در اختیار آنها قرار دهند.
انتهای پیام
نظرات