• شنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99031005386
  • خبرنگار : 71129

آمریکا: حفتر برای مذاکرات آتش‌بس انعطاف ندارد/ در حال تهیه گزارشی درباره لیبی هستیم

آمریکا: حفتر برای مذاکرات آتش‌بس انعطاف ندارد/ در حال تهیه گزارشی درباره لیبی هستیم

یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی گفت، پس از گذشت بیش از یک سال از حملات خلیفه حفتر به دولت لیبی، وی هیچ انعطافی را برای دستیابی به آتش‌بس در این کشور آفریقایی نشان نداده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دیوید شنکر، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور شرق نزدیک در گفت‌وگویی با فرانس ۲۴ گفت،‌ دولت لیبی انعطاف خود را برای بازگشت به میز مذاکرات نشان داده اما خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" چنین رویکردی ندارد.

وی با اعلام اینکه آمریکا از آتش‌بس سریع و فوری در لیبی حمایت می‌کند، افزود: مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا جمعه گذشته با فائز السراج، نخست وزیر دولت لیبی گفت‌وگو داشت.

شنکر ادامه داد: پامپئو به نخست وزیر لیبی اعلام کرد که هر چه سریعتر به مذاکرات برگشت تا آتش‌بس پذیرفته شود. ما بر این باوریم که دولت توافق ملی در طرابلس انعطاف پذیری خود را برای بازگشت به گفت‌وگوها نشان داده اما نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی چنین رویکردی ندارد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین هشدار داد که درگیری‌ها در لیبی از کنترل خارج می‌شوند اگر که روس‌ها تحرکات خود را در لیبی افزایش دهند. آمریکا به شدت نگران استقرار جنگنده‌های پیشرفته روسی در لیبی است.

تحولات مشابه در لیبی و سوریه

این دیپلمات آمریکایی با مقایسه تحولات در لیبی با جنگ داخلی سوریه که باعث کشته، زخمی یا بی‌خانمانی میلیون‌ها غیرنظامی شده، مدعی شد: آنچه مسکو و دمشق در سوریه انجام دادند "مصداق نسل‌کشی" است و حالا همان رفتار در لیبی هم دارد اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد، آمریکا برنامه برلین برای لیبی را پذیرفته و با وجود پایبندی ضعیف آن از سوی لیبی هنوز به آن متعهد است. آمریکا به لیبی با ارسال کمک‌های مالی برای مقابله با کووید-۱۹ و شراکت با سایر بازیگران منطقه‌ای در دیپلماسی به لیبی کمک می‌کند.

طرح برلین که در کنفرانس ژانویه ۲۰۲۰ در پایتخت آلمان به دست آمد، روی دو گام به منظور حمایت از آتش‌بس و نظارت بر تحریم تسلیحاتی توافق کرده است.

شنکر همچنین در گفت‌وگو با العربیه اظهار کرد، واشنگتن نگران افزایش تنش در لیبی و نگران حضور روسیه در لیبی چه به صورت مزدوران و دیگر نیروها است. فرصت بعد از توقف حملات ارتش حفتر برای ترغیب طرفین به مذاکره و فرصت برای تامین آتش‌بس که مقدمه مذاکرات درباره نزاع لیبی است، وجود دارد.

مقام آمریکایی ادامه داد: فرصت برقراری آتش‌بس وجود دارد و ما از تلاش‌های آتش‌بس حمایت می‌کنیم. آنچه وجود دارد جنگ نیابتی بین طرف‌های مختلف است. رنج‌های انسانی ادامه دارند ما استفاده از کودکان در جنگ را محکوم می‌کنیم. وزارت خارجه گزارشی در این باره ارائه خواهد کرد.

شنکر تصریح کرد: وزیر خارجه آمریکا از مدت‌ها پیش در لیبی تلاش می‌کند و از چند روز پیش با السراج در تماس است، ما از طرفین می‌خواهیم با سازمان ملل وارد مذاکره شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha