• شنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99031005470
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان:

تعریض «زیگ‌زاگ» به فرسایش خاک منجر می‌شود

تعریض «زیگ‌زاگ» به فرسایش خاک منجر می‌شود

ایسنا/همدان رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان گفت: کارشناسان باید اقداماتی که تحت عنوان ترمیم در کوهستان الوند انجام شده را بررسی کرده و راهکاری برای جلوگیری آن ارائه دهند.

علیرضا گوهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هیئت کوهنوردی استان به عنوان متولی ورزش کوهنوردی با هر گونه تخریب، ترمیم، ساخت‌وساز، تغییر شکل و ورود مصالح غیربومی به مناطق کوهستانی صددرصد مخالف است‌.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم این کارها به هیچ عنوان نباید در کوهستان الوند انجام شود و در حال حاضر که شاهد این موارد هستیم باید کارشناسان این حوزه موضوع را بررسی کنند و جلوی آسیب‌ها را بگیرند.

گوهری تصریح کرد: ‌در تعریف جهانی، اساسی و پایه طبیعت‌گردی و کوهنوردی آمده است که هنر طبیعت گردی و کوهنوردی زمانی مشهود می‌شود که انسان‌ها هیچ اثری از خود در طبیعت به جا نگذارند اما متأسفانه در چند روز اخیر شاهد فعالیت‌های عمرانی در کوهستان الوند هستیم.

وی اضافه کرد: تعریضی که روی جاده زیگ زاگ انجام شده به طور قطع فرسایش حجم زیادی از خاک را به دنبال خواهد داشت و آسیب جدی به آن می‌زند همچنین با توجه به اینکه این منطقه در شیب قرار دارد پس از دو یا سه فصل دچار تغییراتی خواهد شد و بهتر بود که این جاده قدیمی به شکل قبل حفظ می‌شد.

وی با اشاره به اینکه این جاده حدود ۵۰ سال قدمت دارد، خاطرنشان کرد: بازسازی‌های غیراصولی در طول سال‌ها به جاده زیگ زاگ آسیب زده و آن را عریض‌تر کرده است و متأسفانه مخالفتی از سوی دستگاه‌های متولی این امر نیز دیده نمی‌شود.

گوهری درباره اینکه آیا ترمیم این جاده کمکی به صعود کوهنوردان و تسهیل صعود آن‌ها دارد؟ گفت: این ادعا کاملاً اشتباه است و برای صعود مطلوب پارامترهای دیگری وجود دارد. 

رئیس هیئت کوهنوردی استان درباره ساخت پناهگاه در کوهستان الوند هم بیان کرد: هیئت کوهنوردی استان با پناهگاه‌سازی و گسترش پناهگاه‌ها مخالف است چراکه معتقدیم این اقدام در تمام دنیا مربوط به دوره‌ای بود که برای رشد این رشته ورزشی مرسوم بوده و در حال حاضر لزومی برای آن احساس نمی‌شود.

وی درباره تأثیر بازسازی و ساخت و سازها در حریم کوهستان روی گردشگری منطقه نیز اظهار کرد: در این مورد دو دیدگاه جداگانه وجود دارد و پاشنه آشیل افراد دغدغه‌مند بحث گردشگری است که در حوزه گردشگری جای بحث دارد و کارشناسان این حوزه باید در این مورد بحث و تبادل نظر کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha