• شنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99031005531
  • خبرنگار : 71516

سفر محرمانه رئیس موساد به مصر درباره طرح الحاق/ درخواست حماس برای میانجیگری قاهره نزد ریاض

سفر محرمانه رئیس موساد به مصر درباره طرح الحاق/ درخواست حماس برای میانجیگری قاهره نزد ریاض

منابع مصری از سفر محرمانه رئیس موساد به قاهره و دیدارش با مسئولان مصری برای بررسی طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه العربی الجدید، منابع آگاه اعلام کردند: هدف اصلی از سفر یوسی کوهن، رئیس موساد به مصر بررسی تدابیر دولت اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و پیامدهای این اقدام است.

به گفته این منابع رئیس موساد با طرف مصری درباره دیدگاهش درخصوص واکنش‌های احتمالی گروه‌های فلسطینی و امکان خروج اوضاع از کنترل یا وقوع درگیری‌های گسترده بحث و گفتگو کرد.

به گفته منابع دغدغه اصلی رژیم صهیونیستی که در این سفر نیز مطرح شد ازسرگیری عملیات مقاومت فلسطین یا همان "عملیات شهادت طلبانه" به مناطق تحت سیطره تشکیلات خودگردان فلسطین و قدس اشغالی و شهرهای تحت اشغال اسرائیل است.

این منابع می‌گویند در این دیدار درباره مسائلی از جمله طرح آتش‌بس در نوار غزه با گروه‌های فلسطینی و خواسته‌های گروه‌های مقاومت و تعهداتی که اسرائیل در راستای توافق آتش‌بس با نظارت مصر و سازمان ملل داد و به آن عمل نکرد، گفتگو شد.

به گفته این منابع دلیل اصلی تأخیر رژیم صهیونیستی تمایل دولت اسرائیل به دستیابی به امتیازهایی از جانب حماس درباره اسرای بازداشتی اسرائیلی به عنوان اولین گام است. در مقابل حماس می‌خواهد ابتدا رژیم صهیونیستی اسرای فلسطینی را آزاد کند.

به گفته منابع مذکور به دنبال مذاکرات اسرائیل و مصر، تماس‌هایی نیز میان مصر و اردن درباره نتایج نشست برقرار شد.

رژیم صهیونیستی قصد دارد از ژوئیه الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را آغاز کند. این طرح شامل الحاق بیش از  ۱۳۰ شهرک در کرانه باختری و غور اردن به اراضی اشغالی است.

از سوی دیگر منابع اعلام کردند حماس از مصر خواسته نزد عربستان برای آزادی محمد الخضری، مسئول پرونده هماهنگی روابط میان حماس و ریاض میانجیگری کند.

الخضری و پسرش بیش از یک سال است در زندان‌های عربستان به سر می‌برند و وضعیت جسمانی الخضری وخیم است. وی با اینکه بالای ۸۰ سال سن دارد در زندان به سر می‌برد و هنوز محاکمه نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha