• دوشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99031207092
  • خبرنگار : 71605

بازداشت ۳ کارمند سفارت پاکستان در هند به اتهام جاسوسی

بازداشت ۳ کارمند سفارت پاکستان در هند به اتهام جاسوسی

در عملیات مشترکی که سرویس اطلاعاتی ارتش و واحد ویژه پلیس دهلی انجام دادند، سه نفر از کارمندان کمیته عالی پاکستان در هنگام تلاش برای تبادل اسناد طبقه‌بندی شده سرقتی دستگیر شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه "تایمز آو ایندیا"، مشخص شده که این مردان مستقیماً با "آی‌اس‌آی" (سازمان اطلاعات نظامی پاکستان) در ارتباط هستند. دو نفر از آن‌ها، از سوی وزارت خارجه هند "عنصر نامطلوب" خوانده شدند و از ایشان خواسته شد تا قبل از صبح دوشنبه کشور هند را ترک کنند. آخرین باری که یک کارمند دیپلماتیک پاکستانی از هند اخراج شد، سال ۲۰۱۶ بوده است.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت این دو مقام را به خاطر افراط در فعالیت‌های ناسازگار با وضعیت آن‌ها به عنوان اعضای یک مأموریت دیپلماتیک، "عنصر نامطلوب" خوانده و از آن‌ها خواسته در عرض ۲۴ ساعت کشور هند را ترک کنند.

هند همچنین با توجه به اقدامات این مقامات علیه امنیت ملی، اعتراض شدیدی را از طریق کاردار پاکستان به ثبت رساند. از کاردار پاکستان در هند خواسته شد که اطمینان دهد هیچ‌یک از اعضای مأموریت دیپلماتیک او نباید به فعالیت‌های معاند نسبت به هند بپردازند، یا به گونه‌ای ناسازگار با وضعیت دیپلماتیک خود رفتار کنند.

پاکستان اتهام جاسوسی علیه کارمندان مأموریت خود در دهلی را "دروغین" و "غیرقابل اثبات" خوانده و اخراج آن‌ها را نقض کنوانسیون وین در روابط دیپلماتیک دانست. با وجود آنکه احتمال می‌رفت وزارت خارجه در اسلام‌آباد واکنش مقابله به‌مثلی نشان دهد، این وزارت‌خانه عنوان کرد که کارمندانش شکنجه شده‌اند و هند را به محدود کردن فضای دیپلمات‌های پاکستانی متهم کرد.

وزارت خارجه پاکستان همچنین عنوان کرد که این اقدام هند "حقه‌ای برای دور کردن توجه از شرایط وخیم و نقض حقوق بشر در جامو و کشمیر و مسائل داخلی و خارجی" است که حزب حاکم "بهاراتیا جاناتا" هند با آن روبه‌روست.

وزارت‌ خارجه پاکستان در همین رابطه، خواهان مداخله جامعه بین‌المللی به منظور تضمین صلح و ثبات در جنوب آسیا شد.

منابعی در دهلی گفتند که این سه مرد پاکستانی، زمانی که به دیدار یک کارمند دفاعی رفتند تا اطلاعات فوق حساسی را رد و بدل کنند، دستگیر شدند. مشخص شده که دو نفر از این مردان، از اسم‌های قلابی و کارت شناسایی هندی استفاده می‌کردند.

این منابع اعلام کردند که آن‌ها پس از تلاش برای تماس و اغفال برخی از پرسنل دفاعی در فعالیت‌های مربوط به جاسوسی، برای مدتی تحت نظارت اطلاعاتی قرار گرفته بودند.

در سال ۲۰۱۶، پلیس دهلی پس از دستگیری یک کارمند به نام "محمود اختر"، که در حال بازیابی اطلاعات در مورد استقرار نیروی امنیت مرزی در امتداد مرز هند و پاکستان بود، یک حلقه جاسوسی دیگر متشکل از ده‌ها نفر از مقامات کمسیون عالی پاکستان را دستگیر کرد.

این منابع همچنین اعلام کردند که پس از این اتفاق، "آی اس آی" از گماشتگان خود در مأموریت‌های پاکستان در کشورهای همسایه مانند "موریس" و "سریلانکا" برای جاسوسی و خرابکاری استفاده می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha