• شنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۰:۳۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99031609460
  • خبرنگار : 71616

یک کارشناس صنعت خودرو:

ارز واردات کامیون‌های دست دوم را خرج تولید در شرکت‌های داخلی کنید

ارز واردات کامیون‌های دست دوم را خرج تولید در شرکت‌های داخلی کنید

به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، در شرایط تحریمی و کمبود منابع ارزی کشور، اختصاص ارز برای واردات کامیون‌های دست دوم چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ لذا بهتر است این هزینه صرف تامین نیازهای شرکت‌های دولتی و خصوصی داخلی که زیرساخت تولید اتوبوس‌های برقی در آن‌ها فراهم است شود تا علاوه براینکه بر کاهش آلودگی هوا کمک شود، شرکت‌های خودروساز داخلی هم بهره‌مند شوند.

حسن کریمی‌ سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نزدیک به هفت سال است که هیچ اتوبوسی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور وارد نشده و این در حالی است که پاییز هر سال با افزایش آلودگی هوا، دولت به تب‌وتاب واردات اتوبوس از خارج می‌افتد که اما در نهایت اقدامی هم نمی‌شود، اظهار کرد: در این میان، چند ماه پیش برخی شرکت‌ها با برخورداری از رانت دولت چندین هزار کامیون دسته دوم را وارد گمرکهای کشور کرده و به دنبال ترخیص آن‌ها هستند.

این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه اولویت در شرایط مضیقه‌ای ارزی کشور، کمک به توسعه حمل‌ونقل شهری است و نه واردات کامیون دسته دوم تصریح کرد: این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست. علاوه‌براین نوسازی ناوگان اتوبوس شهری ضمن کمک به بهتر شدن وضعیت آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها، پوشش بیشتری به عموم مردم در برخورداری از حمل‌ونقل ارزان می‌دهد و به عدالت اجتماعی نزدیکتر است. اصولا در رکود اقتصادی که از یک سو بودجه عمرانی کشور به صفر نزدیک شده و از سوی دیگر کاهش حجم تجارت خارجی کشور باعث شده است تا تقاضا طی سال‌های اخیر برای خرید کامیون و کشنده به‌رغم درصد بالای فرسودگی تنها به جهت پس‌انداز ارزی کشور به حداقل برسد، واردات کامیون آن هم دست دوم، منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: شهرداری‌ها به ویژه در کلان شهرها در طول سال‌های اخیر از کمترین بودجه دولتی برای توسعه حمل‌ونقل شهری برخوردار بوده‌اند. در همین کلان شهر تهران از آنجایی که بودجه شهرداری به شدت تحلیل رفته، عملا توان نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی شهری وجود ندارد و دولت هم به رغم تکلیف هر ساله لایحه بودجه کشور همواره از تخصیص سهم خود از بودجه به شهرداری تهران طفره رفته است.

دولت به یاری توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی بپردازد

کریمی سنجری با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، در حدود ۱۴۵۰ میلیارد تومان به نوسازی حمل‌ونقل شهری تخصیص داده شده است، گفت: در بند ۳ لایحه بودجه کشور در سال جاری دولت مکلف است در صورت تامین ۱۵ درصدی اعتبار از سوی شهرداری‌ها، مابقی مبلغ توسعه حمل‌ونقل شهری از جمله خرید اتوبوس را حاقل تا دو میلیارد دلار از تسهیلات خارجی و یا به صورت فاینانس تامین کند.

این تحلیگر مسائل اقتصادی یادآور شد: حتی دولت در ابتدای سال ۱۳۹۷ و شروع تحریم‌های صنعت خودرو مجوز برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی را نیز برای امر توسعه حمل‌ونقل کشور دریافت کرده است؛ بنابراین همه این ارقام بیانگر این است که دولت موظف است دوگانه شهرداری- خودروسازی را یاری دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت تولید اتوبوس برقی در برخی شرکت‌های داخلی خودروساز در حال فراهم شدن است. این اتوبوس‌ها می‌توانند از طریق شرکت‌های اتوبوس‌ساز بخش خصوصی و دولتی وارد و سپس شرایط داخلی‌سازی آن‌ها در کشور فراهم شود. اتفاقا عزم کمک به شرکت‌های داخلی در حوزه تولید اتوبوس و به ویژه برقی در شهرداری تهران وجود دارد؛ لذا دولت موظف است این کلان شهر را در این رابطه یاری دهد.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: در این رابطه برای دولت مسیرهای متنوعی جهت کمک به این موضوع پیش‌بینی شده است. علاوه بر ردیف‌های لایحه بودجه در سال جاری می‌توان به طرح LEZ اشاره کرد که طی آن دولت مکلف است برای کاهش آلودگی هوا مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌های کشور کمک کند. به دولت اکیدا توصیه می‌کنیم اجازه ندهد کامیون‌های دسته دوم، ترخیص شوند. بهتر است که ارز اختصاص داده شده به این کامیون‌ها صرف واردات و تولید اتوبوس آن هم از طریق شرکت‌های خودروساز داخلی نمایند. از این طریق هم به کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها کمک می‌شود و هم شرکت‌های خودروساز داخلی حداقل از ارزش افزوده مونتاژ اتوبوس بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: از این طریق می‌توان به تولید مجدد اتوبوس در شرکت‌های خودروساز داخلی امید دوباره بست. اگر واردات و تولید اتوبوس برقی را یک اقدام استراتژیک بدانیم، واردات کامیون‌های دسته دوم یک اقدام غیر منطقی بویژه در شرایط مضیقه ارزی کشور محسوب می‌شود. پس دولت حواسش باشد که بودجه عمومی کشور را آن هم در شرایط تحریمی کشور صرف کدام اولویت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۷ ۰۰:۳۸

اره خرج شرکت های داخلی بشن که اونا هم بشن سایپا و ایران خودرو

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۷ ۰۰:۴۱

اتفاقاً همین انحصار هست که تولید داخل را بدبخت ونابود کرده است. تولید کننده وقتی ببیند رقیبی ندارد نه قیمت را منطقی خواه کرد و نه کیفیتش را بالا می برد. متاسفانه صدای مافیای خودرو از دهان بعضی کارشناسان شنیده می شود

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۷ ۱۵:۵۲

کامیون و اتوبوس دیگه تولید کننده ای نداره ، همشون رو همین دلال های وارد کننده نابود کردند.28 شرکت داخلی ساز تجاری نابود شدند رفت . اتفاقا حرف درستی زده. همین کامیونهای دسته دوم رو هم یه عده ای تو دولت آوردند و از بغلش کلی می برند.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۷ ۱۰:۱۱

کیفیت کامیونهای وارداتی پنجاه سال پیش بهترین جواب محترمانه برای این کارشناس محترم، شما قضاوت کنید. راستی ایشون چند سالشه؟

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۷ ۱۵:۵۸

بدبینی در حوزه صنعت خودرو بقدری بین مردم عادی زیاد شده که حتی یک بحث مطلقا کارشناسی هم از نظر تعدادی از خوانندگان مقاله رنگ سیاسی و مافیایی به خود میگیرد. مبحث ارائه شده توسط این کارشناس کاملا علمی و در مورد چگونگی اختصاص منابع در جهت مثبت و کاربردی بوده .اینکه هوای سالم اولویت و معضل بزرگ امروز کلانشهرهای بزرگ ایران شده و اینکه راهکار کارشناسی برای اون ارائه شده خوب خیلی نباید برای برخی متوجه شدنش سخت باشه.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۷ ۱۶:۰۲

کامیون کار کرده ؟؟واقعا به اونجا رسیدیم؟؟ یه زمان لباسهای دست دوم خارجی ها (تاناکورا)میپوشیدیم. لذت هم میبردیم. زشت نبود .حالا بریم ماشین دست دوم خارجی بیاریم. ... کجا داریم میریم ... .خدا پدر این کارشناس رو بیامرزه باز میگه بریم اتوبوس بیاریم اونم نو که هوا آلوده نشه ..

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۷ ۱۶:۳۸

جدي كاميون دست دوم ؟؟؟يعني تو كشور نميتونيم كاميون نو توليد كنيم يا حداقل كاميون نو وارد كنيم ؟؟مثل هواپيماي دست دوم مثل كشتي دست دوم مثل مربي دست دوم و مثل همه چيزهاي دست دوم و بنجل خارجي كه بايد با قيمت بالا مردم بخرن و سود وحشتناكش بره تو جيب يه عده .راستي اين كتاميونها احتمالا تو كشورهاشون بايد اسقاط ميشده محيط زيست رو آلوده ميكرده يه عده زرنگ رفتن وارد كردن .واي خداي من اينا اسمش ظلم نيست؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۷ ۱۷:۴۸

احتمالا تو خودت مافیای خودرویی که واردات کامیون دسته دوم اونم تو شرایطی که باید برای گرفتن بار دم صد نفرو ببینیم برات مهمه. بار کجا بود عمو؟!! یه ماه یه ماه توصف گرفتن بارم ، گیرم نمیاد. برای گرفتن بار باید رشوه بدم. معلوم نیست کدوم مافیایی پشت واردات این کامیوناست. احتمالن اینا وارد بشه دیگه اون ماهی یبارم بهمون نمیدن. خدا از تون نگذره. دم این آقا گرم . فهمیده دارن چیکار می کنن. اتوبوس بیارن لااقل زن و بچمون راضی میشن.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۷ ۱۷:۵۹

سن این بنده خدا رو چیکار داری مرد حسابی ، گیریم ماشینای دسته دوم خوب ، کو بار برای گیر آوردن دو زار کرایه. داداش دنبال واردات کامیونن برای خوردن. خود دولت دستش تو کاره. این کامیونا اونور آب قیمت نداره. میارن اینجا سودش ببرن. کار نیستش . کی میخواد بخره اینارو. با کدوم پول ؟ کدوم کار؟