• شنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99031709809
  • خبرنگار : 71402

معترضان آمریکایی تا زمان "تغییر" کوتاه نمی‌آیند / دستورالعمل‌های تازه برای مهار خشونت‌های پلیس

معترضان آمریکایی تا زمان "تغییر" کوتاه نمی‌آیند / دستورالعمل‌های تازه برای مهار خشونت‌های پلیس

در شرایطی که اعتراضات در آمریکا آرام‌تر و روی بی‌عدالتی نژادی متمرکزتر می‌شود، معترضان به مرگ جورج فلوید متعهد شدند تا این برون‌ریزی فوق‌العاده غم و اندوه خود را به یک جنبش بادوام تبدیل کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، با برگزاری یازدهمین شب اعتراضات در سراسر آمریکا، روند اعتراضات عمدتا از خشم انفجاری به سمت درخواست‌های مسالمت‌آمیزتر برای تغییر و حفظ روند این جنبش اعتراضی تغییر یافته است.

در شهر مینیاپولیس، جایی که جورج فلوید در بازداشت پلیس جان داد، موافقت شده است تا پلیس از ضربه زدن به قصد خفگی (فن خفه کردن) منع شود و افسران ملزم شدند تا هرگاه که شاهد بودند افسر دیگری از قوه قهریه نامناسب استفاده می‌کند، مداخله کنند. این تغییرات بخشی از توافق‌های این شهر و مقام‌های ایالتی در مینه‌سوتاست که تحقیقات حقوق مدنی درباره مرگ فلوید به جریان انداخته‌اند. انتظار می‌رود شورای این شهر توافق مذکور را تایید کند.  

شهردار سیاتل، با ادامه اعتراضات در ایالت واشنگتن، استفاده پلیس از یک نوع گاز اشک‌آور را ممنوع کرد. جنی دورکان، شهردار سیاتل عصر جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت ممنوعیت استفاده از گاز سی‌اس برای ۳۰ روز ادامه خواهد داشت. این اقدام ساعاتی پس از آن انجام شد که سه گروه دیده‌بان پلیس مدنی از رهبران این شهر خواستند تا برای ایجاد اعتماد عمومی و تدوین سیاست‌هایی برای استفاده از این عامل شیمیایی، چنین اقدامی انجام دهند. مقام‌های بهداشت محلی سیاتل هم همچنین نسبت به استفاده از گاز اشک‌آور و دیگر تحریک‌کننده‌های تنفسی از ترس افزایش شیوع کووید-۱۹ هشدار داده‌اند.

خشم مردم از مرگ جورج فلوید به درب خانه اریک گارستی،‌ شهردار لس‌ آنجلس هم رسیده است و صدها معترض مقابل منزل او تجمع کرده و فریادهایی با خواسته کاهش بودجه پلیس سر دادند.

مردم از ممنوعیت آمد و شد و استفاده پلیس لس آنجلس از گلوله پلاستیکی برای متفرق کردن معترضان خشمگین هستند. شهردار لس آنجلس خواستار استعفای میشل مور، رئیس پلیس این شهر شده است. اریک گارستی، شهردار محبوبی بود که هفت سال پیش مسوول لس آنجلس شد و تاکنون شاهد چنین اعتراضاتی مقابل منزلش نبوده است.   

   

گووین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا هم جمعه دستور داد برنامه‌ای که به پلیس‌ها آموزش می‌دهد چگونه با نگه داشتن گردن جلوی جریان خون به مغز را بگیرند، متوقف شود. توقف این برنامه در سراسر این ایالت خواهد بود.

این اولین اقدام نیوسام بعد از یک هفته اعتراضات، مقابل استفاده از قوه قهریه پلیس آمریکاست. فلوید در "روز یادبود" بعد از آنکه یک افسر پلیس زانوی خودش را به مدت ۹ دقیقه روی گردن او نگه داشت، جان داد. او با دست‌های بسته روی زمین دراز کشیده بود و چندین افسر دیگر هم او را تماشا می‌کردند.   

یک قاضی آمریکایی هم روز جمعه به پلیس دنور دستور داد تا استفاده از گاز اشک‌آور، گلوله پلاستیکی و وسایل دیگری چون نارنجک صوتی علیه معترضان در این شهر ایالت کلورادو را متوقف کند. پنج‌شنبه گذشته معترضان بابت استفاده افسران پلیس آمریکا از قوه قهریه شکایت کرده بودند. سخنگوی پلیس دنور تایید کرد که حکم این قاضی اجرایی می‌شود.    

در همین حال یک دادستان آمریکایی اعلام کرد، یک مرد ۲۰ ساله اهل لاس وگاس "عمدا" یک افسر پلیس را حین اعتراضات به مرگ جورج فلوید هدف گرفته و مجروح کرده است. گفته می‌شود فرد بازداشتی دست‌کم روز جمعه دو بار دیگر اقدام به تیراندازی کرده بود. به گفته دادستان، تصاویر ویدیویی "تلاش برای قتل" را نشان می‌دهند.  

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۷ ۱۴:۱۸

گذر زمان بزرگترین حاکم بر تاریخ حکومتهاست و هیچ کس نمی تواند منکر آن شود.