• یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99031810592
  • منبع : نمایندگی قزوین

نظر نایب رئیس شورای شهر قزوین درخصوص وجود رانت در شهرداری

نظر نایب رئیس شورای شهر قزوین درخصوص وجود رانت در شهرداری

ایسنا/قزوین نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: با نگاه به لیست بدهکاران به شهرداری و نحوه برخورد شهرداری با آن‌ها اینطور استنباط می‌شود که گویا در شهرداری قزوین رانت وجود دارد و هرکسی ارتباطاتی دارد سرویس و خدمات بهتری دریافت می‌کند.

مهدی عبدالرزاقی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در جلسه علنی شورای شهر که شب گذشته ۱۷ خرداد برگزار شد، با اشاره به بدهی برخی افراد به شهرداری و عدم پیگیری چک‌های برگشتی آن‌ها، تصریح کرد: سؤالی که وجود دارد این است که آیا شهرداری قزوین اهرم فشاری برای گرفتن مطالباتش از مردم ندارد؟ اغلب بدهی‌ها مربوط به آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ است، فردی که پروانه ساخت می‌خواهد تا پول ندهد به او پروانه نمی‌دهند و تنها کمیسیون ماده ۱۰۰ است که فرد رأی می‌گیرد و وجه ابلاغ شده را پرداخت نمی‌کند.

وی افزود: در گذشته که ساختمان می‌ساختم اگر رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌آمد شهرداری بعد از چهار ماه ساختمان را پلمب می‌کرد، حتی اگر ساختمان به بهره‌برداری رسیده بود کسی پلمب را باز نمی‌کرد، اما حالا فردی داریم که بیش از ۶ سال از زمان بدهی ۷۰۰ میلیونی‌اش به شهرداری گذشته و نه تنها ساختمانش پلمب نشده بلکه پروانه ساخت برای ساختمان دیگری نیز کسب کرده و در حال ساخت‌وساز است.

عبدالرزاقی اظهار کرد: این‌طور استنباط می‌شود که شهرداری یا گزینشی برخورد می‌کند یا رانت وجود دارد، چرا وحدت رویه نداریم تا زمانی که فرد بدهی خود را پرداخت نکرده است نتواند پروانه ساخت جدید بگیرد، فردی که حدود یک میلیارد تومان بدهی دارد چگونه می‌تواند پروانه ساخت جدیدی دریافت کند؟

وی بیان کرد: قانون باید برای همه به‌صورت یکسان اجرا شود اما گویا در شهرداری قزوین رانت وجود دارد، شرایط و مقررات اداری یکسان برای مراجعه‌کنندگان وجود ندارد و هرکسی ارتباطاتی دارد سرویس و خدمات بهتری دریافت می‌کند.

این عضو شورای شهر قزوین با اشاره به مصوبه کمیسیون ماده پنج، خاطرنشان کرد: طبق این مصوبه افراد می‌توانند ملک خود را تا سطح اشغال ۷۰ درصد هم‌سطح با همسایه بسازند، اما این مصوبه درست اطلاع‌رسانی نشده است، برخی از مردم برای اولین بار یک ساختمان می‌سازند و با قوانین آشنایی ندارند بنابراین همان ۶۰ درصد می‌گیرند که در آینده با مشکل برخورد می‌کنند.

وی عنوان کرد: اطلاع‌رسانی نادرست سبب می‌شود که حق برخی از شهروندان به دلیل ناآگاهی از قوانین و آیین‌نامه‌ها ضایع شود، کمیسیون ماده پنج صراحتاً گفته است اگر از همسایه جلوتر نرود می‌تواند ۷۰ درصد سطح اشغال بگیرد، اما می‌گویند کمیته فنی می‌خواهد بررسی کند درحالی‌که نیاز به تشکیلات ندارد.

عبدالرزاقی یادآور شد: کمیته فنی ایجاد شده در مدیریت شهری خود باعث رانت و سوءاستفاده و پارتی‌بازی شده است علیرغم اینکه ایجاد کمیته فنی در متن قانون شوراها و شهرداری نیامده است، در واقع تا زمانی که مصوبه کمیسیون ماده پنج وجود دارد نیازی به کمیته فنی نیست.

وی تصریح کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر در شهرداری قزوین شاهد مشکلات و چالش‌های زیادی در فرایند صدور پروانه و گواهی‌ها هستیم و صدور یک پروانه ساختمانی ماه‌ها و بعضاً بیش از یکسال طول می‌کشد.

نایب‌رئیس شورای شهر قزوین اظهار کرد: مبنای اعمال رفتار تبعیض‌آمیز و برخورد قضایی با افراد بدهکار به شهرداری باید بررسی شود که چرا با افراد صاحب رانت و رابطه مماشات و با افراد فاقد آن برخورد می‌شود.

آتش‌سوزی در باغستان قزوین

وی با اشاره به باغستان قزوین بیان کرد: باغستان سنتی قزوین میراث چند هزارساله‌ای است که برای حفظ و احیای آن باید تلاش کرد، امروز کمتر از ۲۵۰۰ هکتار از این باغ‌ها باقی‌مانده است و توجه جدی در این امر را می‌طلبد.

عبدالرزاقی خاطرنشان کرد: روز گذشته شاهد سه مورد آتش‌سوزی در برخی از نقاط باغستان سنتی قزوین بودم، با توجه به گرمای هوا و رشد علف‌های هرز، شهرداری قزوین باید اقدامات لازم برای جلوگیری از آتش‌سوزی را انجام دهد.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری قزوین با اختصاص چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه برای حفظ و احیای این باغ‌ها، تنها ارگانی است که برای حفظ آن تلاش می‌کند اما این کار نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha