• دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۲:۰۲
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 99031911205
  • خبرنگار : 50147

از لازم‌الاجرا شدن سند کاهش آلایندگی تا مهلت ضرب‌الاجل ساماندهی انبارهای گوگرد

از لازم‌الاجرا شدن سند کاهش آلایندگی تا مهلت ضرب‌الاجل ساماندهی انبارهای گوگرد

ایسنا/بوشهر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: امروز محیط زیست کشور ما حال و روز خوبی ندارد، آتشی که به جان بیشه‌ها و جنگل‌های کشور ما افتاده نشان دهنده تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و تاثیر گازهای گلخانه‌ای منجر به خشکی طبیعت و همین آتش‌سوزی‌ها است.

فرهاد قلی‌نژاد عصر روز یکشنبه ۱۸ خردادماه در نشست مجازی با خبرنگاران عنوان کرد: در هفته محیط زیست قرار داریم و لازم به یادآوری است که انسان به عنوان محور تخریب محیط زیست معرفی شده، همه ما یک سیاره و یک خانه به نام کره زمین برای زیستن داریم و هر کنش ما نیز یک واکنش دربردارد.

وی ادامه داد: باید به اصل حفاظت از محیط زیست پایبند باشیم، حق برخورداری از آب و هوای سالم برای انسان محفوظ است اما اخلاق محیط زیست ایجاب می‌کند که امانتدار خوبی برای نسل‌های آینده باشیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: امروز محیط زیست کشور ما حال و روز خوبی ندارد، آتشی که به جان بیشه ها و جنگل‌های کشور ما افتاده، نشان دهنده تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و همچنین گازهای گلخانه‌ای است که منجر به خشک شدن طبیعت شده و یکی از نشانه های آن نیز همین آتش‌سوزی‌ها است. فراموش نکنیم که ما اجازه نداریم رودخانه ها و چشمه‌ها را خشک کرده و یا مسیر آنها را تغییر دهیم.

مدیرکل محیط زیست بوشهر با اشاره به عوامل انسانی موثر در آتش‌سوزی‌ها گفت: تنگ باهوش، کوه سیاه و همچنین منطقه حفاظت شده خائیز درگیر آتش سوزی شدند که به دلیل پوشش گیاهی مطلوب بیشترین خسارت‌ها در منطقه خائیز یا بیرمی رخ داده و نیاز است که ضمن ارزیابی خسارت ها برای جبران آن اقدام شود.

هیچ پروژه ای بدون ارزیابی زیست محیطی اجازه راه اندازی ندارد 

قلی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر نقش محیط زیست در اجرای پروژه هایی که نابودی محیط و به خطر افتادن سلامت انسان ها را در بردارند، توضیح داد: پروژه های بزرگ شامل پالایشگاه، پتروشیمی، راه آهن، آزادراه و بزرگراه قبل از احداث و آغاز پروژه باید حتما مطالعات محیط زیستی آنها انجام شود و اثرات آن مورد ارزیابی قرار بگیرد و پس از آن مجوز زیست محیطی اخذ شده و در واقع پیش از اخذ این مجوز راه‌اندازی هرگونه پروژه‌ای ممنوع است.

وی اضافه کرد: در دو سال اخیر و در استان بوشهر اجازه راه اندازی هیچ پروژه ای -در فهرست ۵۲ پروژه- را بدون ارزیابی زیست محیطی نداده‌ایم، نمونه بارز آن نیز راه آهن بوشهر بوده که تمهیدات زیست محیطی آن در روند احداث لحاظ شده است. 

اعمال محدودیت های جدی برای استقرار صنایع در عسلویه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: در عسلویه و در طرح آمایش سرزمین بارگذاری صنایع نفت و گاز در حوزه استان بوشهر را محدود می کنیم و در سازمان محیط زیست به دنبال یک مدل و مطالعه برای اعمال محدودیت های جدی برای استقرار صنایع هستیم و به صنایع بزرگی که بار آلودگی زیادی به منطقه تحمیل می‌کنند اجازه راه‌اندازی نخواهیم داد، با توجه به اینکه اثر تجمعی و تمرکز صنایع می تواند آلودگی مضاعفی ایجاد کند.

این مسئول تصریح کرد: برخی از پرونده‌ها طبق قانون صنایع کوچک هستند و مشمول ارزیابی نمی شوند. بعصا شاهد هستیم بعضی طرح‌های کوچک مقیاس مثل کارگاه‌ تولیدی یا بعضی معادن بدون مجوز زیست محیطی در یک منطقه شروع به کار کرده اند و نمونه اخیر نیز معدن مرمریت در شهرستان دشتی بود که مجوز آن توسط صنعت و معدن استان و بدون استعلام از محیط زیست اخذ شده و آغاز به کار کرده بود. در این میان یک ناهماهنگی بین دستگاهی اتفاق افتاده که تا امروز فعالیت این معدن متوقف است و در خصوص آب و زیستگاه بیرمی نگران هستیم؛ اگر به این نتیجه برسیم که مشکلات زیست محیطی دارد و ارزیابی ها منفی باشد قطعا اجازه فعالیت نخواهد داشت.

سند کاهش آلایندگی تا سال‌ها لازم الاجرا باشد 

فرهاد قلی نژاد تاکید کرد: هر جا که در بحث مجوزها کارشناس محیط زیست نظر داد که آنجا مشکل وجود دارد و در زمره تالاب‌ها و خورها محاسبه می‌شود اقدام خواهیم کرد، و تمام استعلام ها را نیز به خارج از خورها انتقال داده ایم. 

وی خاطرنشان کرد: سند ملی کاهش آلایندگی در دستور کار منطقه ویژه و وزارت نفت با نظارت محیط زیست قرار دارد و انتظار داریم که این سند در هیئت دولت مطرح شود و پس از ابلاغ تا سالها لازم الاجرا باشد. در این سند مهمترین محورها شامل احداث تصفیه‌خانه، بازیافت و پردازش پسماندها -که در عسلویه آغاز شده- است تا بتوانیم با بازیافت و مدیریت پسماندها آلودگی را کنترل کنیم. در میان رخدادهای زیست محیطی شاهد تخلیه فاضلاب به دریا نیز هستیم، متاسفانه حجم زیادی از پساب‌ها وارد دریا می شود که در این خصوص پرونده‌های حقوقی متعددی تشکیل شده است.

ساماندهی انبارهای پسماند خواسته محیط زیست است

مدیرکل محیط زیست بوشهر تصریح کرد: انبارهای گوگرد یکی از مشکلات زیست محیطی است که البته در خصوص حمل و نقل و انتقال این پسماندها همکاری هایی صورت گرفته است. ساماندهی انبارهای پسماند یکی از خواسته‌های محیط زیست است که حتی پرونده حقوقی در این زمینه تشکیل شده و یک مهلت زمانی ضرب الاجل برای بهره برداری از انبارهای مکانیزه در سال ۹۹ تعیین شده است تا یک نگرانی مهم منطقه برطرف شود.

قلی نژاد در خصوص سوختن فلرها و جمع‌آوری گازهای فلرینگ در منطقه عسلویه اظهار کرد: اقدام مهمی در منطقه در حال انجام است، احداث مرکز پایش زیست محیطی عسلویه با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان در حال خریداری است که هوای منطقه به لحاظ ترکیبات اوزون، نیتروژن، موضوع و حتی فلزات سنگین بررسی شود و تلاش ما این است تا اوایل مهرماه و پاییز سال جاری مرکز پایش زیست محیطی وارد مدار شود.

این مسئول در خصوص سنجش آلودگی دریا و رایزنی‌ها برای سیستم های آنلاین دریایی اظهار کرد: راه‌اندازی سیستم های آنلاین دریایی انجام شده تا برای شناسایی وضعیت موجود راه اندازی شود. یکی از دغدغه‌های مردم عسلویه و کنگان انتشار بوهای نامطبوع است که در این زمینه منابع آلوده کننده انتشار بو در منطقه شناسایی شده و در 2 مورد پرونده قضایی نیز تشکیل شده و در حال پیگیری است.

وی در خصوص سهم عسلویه از عوارض آلایندگی گفت: طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی آلاینده محیط ‌زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، مشمول پرداخت یک درصد از فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی هستند. این عوارض در سال ۹۸ به حساب دهیاری ها و شهرداری ها رفته اما متاسفانه در بسیاری از موارد در مسائل زیست محیطی هزینه نشده است.

تقسیم عوارض آلایندگی هنوز قطعیت پیدا نکرده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: مناطقی که تحت تاثیر آلایندگی عسلویه و کنگان هستند طبق برآورد کارشناسی شده و مدل ها شناسایی می شود. خیلی از شهرستان ها و همچنین استان های همجوار مدعی تاثیرپذیری هستند که بر اساس مدل‌سازی مشخص شد شهرستان‌های عسلویه، کنگان، جم و دیّر از استان بوشهر متاثر از آلودگی منطقه ویژه پارس جنوبی هستند.

فرهاد قلی نژاد اضافه کرد: استان‌های فارس و هرمزگان نیز مدعی تأثیرپذیری هستند که سازمان محیط زیست در روزهای پایانی سال گذشته ضریب‌هایی را اعلام کرده ولی تا امروز هنوز قطعیت پیدا نکرده است. ما نیز یک سری بررسی‌ها در داخل استان انجام می‌دهیم، اگر داده‌های علمی و مدل سازی‌ها باید فیلم های علمی و مدلسازی‌ها چیزی را اثبات کند حتماً تاثیر داده خواهد شد. به عنوان یک کار کلیدی مدل‌سازی تاثیرگذاری آلاینده‌ها بر کل منطقه در سطح 3 استان بوشهر، فارس و هرمزگان باید انجام شود که ضرورت دارد با یک کار پژوهشی و علمی از اعمال نظر سلیقه‌ای پرهیز شود. آنچه اعداد و ارقام و دستگاه‌های سنجش می‌گویند باید اعمال شود و خواسته محیط زیست این است که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ارقام تعلق گرفته را صرف محیط زیست کنند.

وی با تاکید  بر اهمیت احداث تصفیه‌خانه در شهرها گفت: هنوز شهرستان‌های کنگان و عسلویه از نظر فضای سبز وضعیت خوبی ندارند، ایجاد کمربند سبز مسئله بسیار مهمی است و خواهش ما از شهرداری‌ها این است که سعی کنند در این حوزه مسئولیت خود را انجام دهند زیرا فضای سبز در پاکسازی هوا و کاهش آلودگی تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. همچنین بخش حمل و نقل عمومی و افزایش ناوگان و توسعه حمل و نقل عمومی که تاثیر بسیار زیادی بر تامین هوای پاک داشته و می تواند آلودگی را بسیار کم نماید.

آلودگی سکوهای نفتی مستقر در خلیج فارس

مدیرکل محیط زیست بوشهر عنوان کرد: در حوزه پسماند عسلویه فاقد سیستم دفع زباله بوده و سیستم دفع زباله کنگان نیز استاندارد نیست و آلودگی خاک و زمین اتفاق می‌افتد که در حال پیگیری قضایی هستیم. جا دارد از منابعی که در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد در زمینه حمل و نقل، پسماندها، فضای سبز و تصفیه خانه استفاده شود و سازمان ها وظایف خود را در این حوزه ها انجام دهند.

قلی نژاد با اشاره به مهمترین اولویت‌های سازمان محیط زیست در استان بوشهر اظهار کرد: کاهش آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از صنایع نفت و گاز تنها محدود به عسلویه و کنگان نمی‌شود، در سکوهای نفتی مستقر در خلیج فارس نیز شاهد رخداد نشتی‌های زیادی هستیم که موجب آلودگی می شوند. سواحل و جزایر ارزش بالایی دارند، در روند شتابان توسعه باید اثرات توسعه بر خورها و جزایر کنترل و نظارت شود. لازمه حفاظت از گونه‌های مهم، نادر و در خطر انقراض، حفاظت از زیستگاه‌های ارزشمند است که متاسفانه در این زمینه از استانداردهای کشور پایین‌تر هستیم.

این مسئول با اشاره به تصفیه خانه فاضلاب دیلم، گناوه و کنگان گفت: برای سایر شهرها نیز ایجاد و راه اندازی تصفیه خانه بسیار اهمیت دارد و باید ارگانهای متولی پای کار بیایند و بیشتر به مسئولیت خود عمل کنند. هدف ما پیگیری برای مکلف کردن صنایع به اجرای قوانین و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی آنها است.

افزایش شوری آب در خلیج فارس بسیار خطرناک است

وی با اشاره به آب شیرین کن‌ها و خطراتی که ممکن است برای محیط زیست داشته باشند، بیان کرد: آب شیرین کن ها یکی از نگرانی های ما در حوزه خلیج فارس و دریای عمان هستند که در حال ظرفیت سنجی برای محیط زیست هستیم تا کمترین آسیب به دریا وارد شود. در این راستا سعی می شود از آب شیرین کن های با ظرفیت بالا و امکان انتقال آب به شهرها استفاده شود. همچنین به جای آب شیرین کن های پراکنده از آب شیرین کن های متمرکز و بزرگ استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: خوریات استان در توسعه شهرها تأثیر زیادی دارند و معمولاً در معرض تصرفات عدوانی قرار می‌گیرند. سیاست سازمان محیط زیست این است که محل استقرار آب شیرین کن ها و همچنین محل دفع پساب آن نیز در مکان مناسب باشد و روش‌های نصب نوین و استاندارد برای آن اتخاذ شود، چرا که افزایش شوری آب در خلیج فارس بسیار خطرناک است.

آب‌شیرین‌کن‌های بزرگ باید مجوز زیست محیطی داشته باشند

فرهاد قلی نژاد یادآور شد: تمام آب‌‍شیرین کن‌های در حال احداث استان دارای مجوز هستند و طبق قانون آب شیرین کن‌های در مقیاس بزرگ باید مجوز زیست محیطی داشته باشند و کمتر از این اساس مقیاس نیز باید گزارش توجیهی محیط زیست داشته باشد.

این مسئول عنوان کرد: هر کارخانه‌ای ممکن است طی مدتی خارج از استاندارد عمل کند که به دلیل مشکلات داخلی آن است، اما کارخانه سیمان دشتستان دارای سیستم آنلاین پایش بوده و خروجی های آن در محیط زیست قابل بررسی و پایش است و بعضاً به دلیل فرآیندهای مختلف و قدیمی بودن تجهیزات کنترل مواردی را داریم که مقرر شده این تجهیزات قدیمی و فرسوده تعویض شوند تا کمترین آلودگی را در بر داشته باشد.

نا آگاهی به وظایف ارگان‌ها باعث می‌شود مطالبات به گمراهی برود

وی با تاکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی گفت: برنامه‌های آموزشی مختلفی داریم، اما باید ارتباط میان محیط زیست و رسانه ها بیشتر شود، چون نیاز داریم که رسانه‌ها به طور تخصصی به مسائل محیط زیستی ورود کند ولی نا آگاهی به وظایف ارگان‌ها باعث می‌شود مطالبات به گمراهی برود. برای نمونه موضوع پسماند در حوزه شهرداری، تصفیه‌خانه در حوزه وزارت نیرو، و حفاظت از جنگل‌ها در حوزه منابع طبیعی قرار می‌گیرد. بعضی اقدامات نیز باید توسط بخش خصوصی انجام شود و نیاز است که مسئولیت ها و وظایف دستگاه ها در قبال محیط زیست به نحو احسن انجام شود.

مدیرکل محیط زیست بوشهر با اشاره به بودجه های سازمان محیط زیست اظهار کرد: حفاظت از زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده و همچنین پایش های زیست محیطی بر عهده سازمان محیط زیست است که یکی از مشکلات ما نیز در حوزه پایش است چون بودجه‌ها در این زمینه کافی نیست و نیاز است که سازمان محیط زیست در این زمینه تقویت شود. بخشی از بودجه محیط زیست به دستگاه‌های دیگر داده می‌شود مثلاً در حوزه تصفیه خانه ها که وزارت نیرو باید این کار را انجام دهد و یا منابع طبیعی که بر عهده سازمان جنگل‌ها است. در سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر ۲۰ میلیارد تومان به پایش زیست محیطی عسلویه و کنگان اختصاص یافت و در حوزه گرد و غبار نیز کمک شایانی صورت گرفت، ولی در مجموع انتظار داریم اولویت‌ها و پروژه‌های زیست‌محیطی دیده شوند و نیاز به تقویت بودجه در حوزه محیط زیست داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha