• دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۷:۴۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99031911217
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معمایِ میلیاردیِ تالار هنر

معمایِ میلیاردیِ تالار هنر

ایسنا/اصفهان سال ۱۳۹۸ قرار بود با صرف بودجه‌ای ۵ میلیاردی، تالار هنر بازسازی و چند سالن تئاتر به آن اضافه شود که با دستور شهردار اصفهان این مبلغ نصف و پروژۀ بازسازی، به بهسازی تبدیل شد. اکنون خبر می‌رسد که برای انجام همان عملیات بهسازی نیز نزدیک به ۵ میلیارد تومان هزینه شده است، اما چرا؟

۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، مهدی شفیعی، مدیر دفتر تخصصی تئاتر در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها «بازسازی کف و سقف سالن اصلی، تغییر طرح ورودی تالار و پلاتوهای تمرین، اضافه کردن سه سالن بلک باکس به بدنه ساختمان و ایجاد یک سالن چندمنظوره» را ازجمله تغییراتی اعلام کرد که به‌موجب اجرای آن، تالار هنر برای مدت‌زمانی نامعلوم از دسترس هنرمندان تئاتر خارج می‌شود.

هفتم خرداد ۱۳۹۸ نیز شفیعی، طی گفت‌وگویی از تعدیل طرح اولیه بازسازی و کاهش گستردگی تعمیرات خبر داد و ۱۳ مرداد همان سال در پاسخ به انتقاداتی که از سوی هنرمندان مطرح می‌شد، به ایسنا گفت: «مبلغ اولیه برای بازسازی تالار هنر حدود پنج میلیارد و شاید کمی هم بیشتر بود، اما شهردار اصفهان این مبلغ را تعدیل کردند به این دلیل که تشخیص دادند هزینه چنین پولی برای این مکان بی‌مورد است و باید با مبلغ کمتری و در حد تعمیرات به آن پرداخته شود و مابقی آن در جای دیگری خرج شود.»

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز نهم مهرماه ۱۳۹۸ در نشست خبری این سازمان اعلام کرد: «برای تعمیر و تجهیز تالار هنر رقم پنج‌میلیاردی در بودجه دیده‌شده بود اما کارشناسان آن را مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که با مبلغ یک میلیارد و نیم نیز می‌توان همان تعمیرات لازم را در تالار هنر انجام داد. در طرح تفصیلی این تالار چند مورد دیگر اضافه شد و در نهایت بین دو تا دو و نیم میلیارد برای آن در نظر گرفته شد.»

۱۴ اسفندماه ۱۳۹۸، مدیر دفتر تخصصی تئاتر اصفهان اعلام کرد که در حال حاضر ۹۵ درصد از عملیات بازسازی انجام‌شده و تا پایان سال جاری نیز به اتمام خواهد رسید اما سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، مهدی مزروعی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان از اختصاص یک و نیم میلیارد تومان دیگر در بودجۀ ۱۳۹۹ به پروژۀ بازسازی تالار هنر اصفهان خبر داد. با این حساب، مجموعاً هزینۀ بهسازی تالار هنر چهار میلیارد تومان شد و حالا پست اینستاگرامی این عضو شورای شهر، گویای رقم دیگری است: «بازسازی تالار هنر با هزینه‌ای نزدیک به پنج میلیارد تومان روزهای پایانی را طی می‌کند.»؛ رقمی که درست معادل همان هزینه‌ای است که قرار بود با آن سه سالن بلک باکس و یک سالن چندمنظوره به تالار هنر افزوده شود اما با آن موافقت نشد و اکنون مشخص می‌شود که تقریباً همان میزان بودجه، تنها برای ترمیم و بهسازی این مکان صرف شده است.

پس‌ازاینکه مهدی شفیعی، مدیر دفتر تخصصی تئاتر در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد تعداد سالن و پلاتوهای تالار هنر بعد از عملیات عمرانی انجام‌شده، افزایشی نداشته و در آن تنها بحث بهسازی مطرح بوده است، از  عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر خواستیم دربارۀ روندی توضیح بدهد که طی آن در صرف بودجۀ ۵ میلیاردی برای تالار هنر تغییری ایجاد نشده اما عملیات از بازسازی به بهسازی تقلیل یافته است.

فریده روشن دراین‌باره به ایسنا گفت: سال ۱۳۹۸ هم‌زمان با بحث بازسازی تالار هنر، بحث تبدیل سینما همایون به سالن تئاتر شهر هم مطرح بود و ما طی جلسه‌ای که با حوزه هنری اصفهان داشتیم از آن‌ها خواستیم زمینی در جای دیگری از شهر انتخاب و با شهرداری تهاتر کنند تا در سهمی که از این سینما به شهرداری می‌رسد، بتوانیم سالن تئاتر شهر را بسازیم.

وی ادامه داد: در آن زمان به همراه معاون راه و شهرسازی اصفهان برای موضوع شهر خلاق سفری به ایتالیا کرده بودیم که طی آن از مجموعه تئاتر ایتالیا نیز بازدید و از آن برای ساخت تئاتر شهر اصفهان در چهارباغ الگوبرداری شد.

عضو کمیسیون شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: وقتی این موضوع را با شهردار اصفهان در میان گذاشتیم، آقای نوروزی گفتند بهتر است  برای ساخت سالن در تالار هنر این‌همه هزینه نکنیم و به‌جای آن بخشی از بودجۀ در نظر گرفته‌شده را برای ساخت تئاتر شهر  برداریم و مابقی را خرج تعمیر و بهسازی تالار هنر کنیم. در کنار آن بحث تبدیل سالن برخی از فرهنگسراها مثل باران و کوثر و... به تماشاخانه هم مطرح و با آن موافقت شد. دلیل این تصمیم هم این بود که تالار هنر در حاشیۀ شهر بود و با ساخت سالن تئاتر شهر در چهارباغ به بحث گذر فرهنگی شدن آن کمک بیشتری می‌شد.

روشن افزود: متأسفانه سال ۱۳۹۸ با حوزه هنری در زمینه تبدیل سینما همایون به سالن تئاتر شهر به توافق نرسیدیم و طی این مدت قیمت همه‌چیز ازجمله تجهیزاتی که برای بهسازی تالار هنر باید خریداری می‌شد، چند برابر بالا رفت؛ به همین دلیل علیرغم تبدیل پروژه از بازسازی به بهسازی، همان ۵ میلیارد برای آن هزینه شد که البته کاربری این تالار را بهتر کرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دوباره با حوزه هنری اصفهان در خصوص سینما همایون وارد مذاکره شده‌ایم و آن‌ها پذیرفته‌اند که با تهاتر، سهم خود را به شهرداری اصفهان واگذار کنند.

وی یادآور شد: تا جایی که اطلاع دارم برای هتل جهان نیز برنامۀ خرید زمین پشت آن مطرح است تا بتواند کاربری اجرای تئاتری که در گذشته داشته، اکنون نیز حفظ کند.

روشن ابراز امیدواری کرد که با آغاز ساخت پروژۀ سالن تئاتر شهر در سال جاری و همچنین انجام اقدامات ذکرشده، گذر چهارباغ واقعاً به یک گذر فرهنگی تبدیل و مشکل کمبود سالن تئاتر در شهر اصفهان نیز تا حدودی حل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha