• دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99031911630
  • خبرنگار : 50081

دبیر کانون هنرهای تجسمی دانشگاه فردوسی مشهد پاسخ داد؛

چرا باید دانشکده هنر در مشهد تأسیس شود؟

چرا باید دانشکده هنر در مشهد تأسیس شود؟

ایسنا/خراسان رضوی دبیر کانون هنرهای تجسمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خلأ دانشکده هنر تا زمانی که تأسیس نشود، پر نمی‌شود و این احساس نیاز باید از سمت وزارت علوم صورت گیرد. 

امیرعلی برومند در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص تأسیس دانشکده هنر در مشهد، اظهار کرد: مدتی پیگیر تأسیس دانشکده هنر بودم و معتقدم که این خلأ تا زمانی که این دانشکده تاسیس نشود، پر نمی‌شود و همچنان کمبود داریم. البته پاسخ‌هایی هم برای این موضوع وجود دارد که شاید قانع کننده باشد و آن این است که دانشگاه‌های حاضر به سمت تخصصی شدن پیش می‌روند و وقتی دانشگاه‌های کشور به این سمت حرکت می‌کنند، دیگر وجود دانشکده هنر در همه دانشگاه‌ها الزامی نیست. 

وی اضافه کرد: پاسخ‌هایی که مسئولان مربوطه در زمینه وجود دانشکده هنر در دانشگاه فردوسی دادند این بود که دانشگاه‌ها را تخصصی می‌کنیم و قرار نیست دانشگاه فردوسی مشهد قطب هنری شود و برنامه‌ریزی ما به این صورت است که دانشگاه در زمینه علوم دیگری فعالیت کند اما به طور کلی این پاسخ برای من قانع کننده نبود. گروهی هم استقبال کردند و گفتند که باید زمینه‌هایی را از طرح درس فراهم کنید که شامل امکانات و موارد دیگر می‌شود. همچنین احساس نیاز باید از سمت وزارت علوم صورت گیرد و تا زمانی که این احساس نیاز برای دانشگاه فردوسی صورت نگیرد، این اتفاق نخواهد افتاد. 

دبیر کانون هنرهای تجسمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: عنوان دانشکده معماری دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده معماری و هنرهای اسلامی است اما هنرهای اسلامی در این دانشکده تدریس نمی‌شود و پرسش پررنگی است که مسئولان دانشکده باید پاسخ دهند که چرا این خلأ وجود دارد. به طور کلی مشهد با وجود مکتب رضوان و آستان قدس رضوی که قطب تولید هنری است و از طرف دیگر پشتوانه بلند هنری دارد، این موارد دلایل قانع کننده‌ای برای ایجاد دانشکده هنر در شهر مشهد هستند.

وی عنوان کرد: کلاس‌های آزاد هنری که در کانون فرهنگی و هنری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کنیم از جهتی مؤثر هستند و اگر آموزش این هنرها برای دانشجویان منجر به اشتغال شود، کافی نیستند؛ چراکه اگر افراد می‌خواهند در زمینه‌ای متخصص و پس از آن وارد بازار کار شوند راهی به جز اهتمام در آن کار هنری وجود ندارد. کانون تنها فضایی را برای آشنایی دانشجویان با آن هنر به کار گرفته است و افراد پس از گذراندن آن دوره‌های ابتدایی باید در مراجع تخصصی کار هنری مورد علاقه خود را ادامه دهند و در حال حاضر دانشگاه قدرت مدرک‌دهی را در زمینه هنر ندارد. 

هر کانون بر حسب تخصص و گرایش خود برنامه‌های مناسبتی برگزار می‌کند

برومند تصریح کرد: طبق سال‌های گذشته برنامه‌های دائمی در کانون وجود دارد که در حوزه‌های مختلف تجسمی مانند نقاشی، خوشنویسی، فیلم و عکس، نقد فیلم، موسیقی و...  برگزار می‌شود و دانشجویان بر حسب علاقه‌مندی خود در سطوح پیشرفته و مقدماتی شرکت می‌کنند. همچنین برنامه‌های دیگری که در نظر داریم روزهای مناسبتی است که هر کانون بر حسب تخصص و گرایش خود برنامه‌های مناسبتی را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه «هر کانون از منظر و دریچه خود مناسبت‌هایی را در نظر دارد که برای برگزاری آن‌ها، برنامه‌هایی را برگزار می‌کند» بیان کرد: رویکرد کانون فرهنگی و هنری دانشگاه فردوسی را رو به جلو ارزیابی می‌کنم و هر سال برنامه‌ها خلاق‌تر و جدیدتر برگزار می‌شود. این امر نشان می‌دهد که حرکت کانون سازنده است و تنها برای فرد نیست بلکه جریانی است که با یک کار تیمی و گروهی می‌توانیم اهداف فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی را پیش ببریم.

دبیر کانون هنرهای تجسمی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص مشکلات کانون فرهنگی و هنری دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: اکنون وزارت علوم و فناوری با مشکل شدید بودجه مواجه است و این مشکل شدید بودجه در طبقات مختلف وزارتخانه که یکی از بازوهای آن هم معاونت پرورشی است، کاملاً سرایت کرده. اساساً در فضاهای داوطلبانه محور فعالیت‌ها عشق و علاقه‌مندی اشخاص است و وابسته به بودجه‌های سازمانی نیست هر چند که خیلی مهم است اما مجموعه‌های داوطلبانه معطل بودجه نمی‌مانند.

وی اظهار کرد: ما همچنان توقع داریم دانشجویان بیشتری عضو مجموعه کانون‌ها شوند و شاید در جاهایی کم کاری از خودمان بوده که با فعالیت‌های خود دانشجویان را آشنا کنیم و این امر باعث می‌شود افراد در بستر کانون و علاقه‌مندی‌های خود خارج از فعالیت‌های تحصیلی، پاسخ مثبت دهند. همچنین مانند سال‌های گذشته که برروی توانمندی دانشجویان تأکید داشتیم، در این حوزه جدی کار می‌کنیم و معتقد هستم که باید بیشتر در این زمینه کار کنیم.

برومند اضافه کرد: بازار کار، مشکل عمده دانشجویان است و هنگامی که فارغ التحصیل می‌شوند شاید آن شغل دلخواه و مرتبط با رشته تحصیلی را نتوانند پیدا کنند و مجموعه‌هایی مانند کانون که دانشجویان را در زمینه‌های دیگر مرتبط با علایق خودشان توانمند می‌کند، باعث می‌شود فرصت‌های جدیدی در بازار کار منتظر دانشجویان باشد و باید سعی کنیم که نوع کلاس‌هارا افزایش دهیم.

دبیر کانون هنرهای تجسمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: علاوه بر عضوگیری دانشجویان در کانون، باید در دانشکده‌ها نماینده‌هایی از کانون حضور داشته باشند که در این مورد گامی برداشته شد و در دانشکده علوم ریاضی یک دفتر افتتاح شد اما کافی نیست و دانشکده‌های دیگر هم باید نماینده‌ای از کانون داشته باشند تا تمامی دانشجویان با فعالیت‌های کانون آشنا شوند و به عبارتی، حضور کانون در دانشکده‌ها می‌تواند فصل تازه‌ای را برای دانشجویان رقم بزند. همچنین روحیه کار تیمی و داوطلبانه در میان دانشجویان شکل نمی‌گیرد بدین منظور که باید فعالیت‌های داوطلبانه، فرهنگی و هنری تبلیغ و باعث تشویق آنها شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha