رئیس دانشگاه زابل در این نشست گفت: سخن گفتن از بسیج بسیار دشوار است و یکی از پرتکرارترین کلیدواژههایی است که در بلندترین نگاه حاکمیتی کشور و نظام اسلامی بهعنوان قالب و ظرفیتی متشکل از «حضور بهترین، بانشاطترین، باایمان ترین، خالصترین، شرافتمندترین و پرافتخارترین نیروهای عظیم ملت در میدانهای صیانت از اهداف و منافع ملی کشور» توصیفشده است، شجره طیبه ای که تنها متعلق به یک گروه، دسته یا طیف خاص سیاسی نیست و تمامی ملت فارغ از هر گونه دسته بندی مذهبی و سیاسی، می تواند در زمرهی آن قرار گیرد.
دکتر افراسیاب با اشاره به گذر از دوران تثبیت انقلاب و ورود به چهلسالهی دوم، تحقق اهداف تبیین شده در بیانیه گام دوم انقلاب را منوط به تحقق مرجعیت علمی با تکیه بر ظرفیت های حوزه و دانشگاه دانست و افزود: برای دستیابی به مرجعیت علمی، ابتدا باید به تولید علم و محتوا پرداخت و سپس در چارچوبی از گفتمان سازی صحیح و اصولی، نقایص و نواقص حوزه نظری را مرتفع ساخت و به دنبال آن به رهیافت و تکنولوژی دستیافت.
وی از فقدان گفتمان سازی بهعنوان حلقه مفقوده در چرخه تبدیل محتوا به رهیافت یادکرد و فعلیتبخشی به آن را مستلزم پیادهسازی تفکر و حرکت بسیجی با سه شاخصهی مدیریت جهادی، خودباوری و مطالبه گری، در تمامی حوزهها از جمله در عرصه دانشگاه برشمرد و آن را متضمن تضارب و همسویی آرا و اندیشهها و حصول نقاط مشترک جهت حرکت مؤثر در بهرهگیری از ظرفیتهای موجود عنوان نمود.
وی مدیریت جهادی را راهگشای رفع مشکلات امروز دانست و افزود: جریان کسب علم تعطیلشدنی نیست و همانگونه که در شرایط سخت دوران جنگ تحمیلی با تکیه بر مدیریت جهادی و خودباوری توانستیم جنگ را اداره کنیم و به موفقیت دستیابیم امروز نیز با استفاده از همان راهکار میتوان در عرصههای مختلف منشأ اثر گردید و به موفقیت دست پیدا کرد.
مسئول بسیج اساتید استان نیز گفت: یکی از برنامههای جدی ما رساندن دانشگاهها به جایگاهی متناسب با نسل چهارم یا همان دانشگاه جامعهمحور است و در این میان وظیفه داریم که رسالت خود در قبال اثبات و معرفی دانشگاه و تخصصهای آن به جامعه را سرلوحه عمل قرار دهیم، برای تخصصها و سرفصلهای دانشگاهی ناکارآمد راهحل بیابیم و با ارتباطگیری مؤثر با جامعه و ارتقای توان علمی و ارائهی ایدهها و تخصصهای خود، مدیران و تصمیم گیران و تصمیم سازان را به بهرهگیری از آن تخصصها ترغیب نماییم.
دکترمحبعلی رهدار با تأکید بر لزوم تشکیل میزهای تخصصی در حوزههای مختلف توسط اساتید و فراتر از آن تشکیل کارگروههای مسئله محور و اندیشکده های تخصصی جهت ارائه توان علمی متخصصین به مسئولین و شبکهسازی و توانمندسازی اساتید را ضروری توصیف کرد و در تشریح دیگر اهداف مورد نظر به مواردی همچون ارتباطگیری با سازمانهای مردم نهادی که حل مسئله انجام میدهند، برنامهریزی و راهاندازی نظام تربیتی استاد و دانشجویی، همافزایی با نهادهای فرهنگی، دستیابی به مرجعیت علمی با تکیه بر کرسیهای نظریهپردازی، حمایت از اساتید نخبه و نوآور، بهرهگیری از اساتید باتجربه در شوراهای راهبردی و بهکارگماری اساتید جوان در شوراهای اجرایی، گفتمان سازی و تشکیل جبهه های علمی و فرهنگی، تحقق همافزایی با اتصال و همکاری اساتید دانشگاههای مختلف، تأکید بر نهضت علم نافع و ثروت افزایی با تکیه بر توان علمی اشاره کرد.
وی افزود: هدف ما این است که در بسیج اساتید احیاگر راهی باشیم که از آن طریق دانشگاه به جامعه معرفی و اثبات شود تا بدنه جامعه راهحل رفع مشکلات را در دانشگاه بیابد و مدیران نیز دانشگاه را نه سد راه که تسهیل گر کار خود ببینند و با ایجاد همبستگی متقابل بتوان در مسیر تحول و پیشرفت گام برداشت.
انتهای پیام


نظرات