• چهارشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99032113269
  • خبرنگار : 50107

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی:

مرز ترکمنستان هنوز بازگشایی نشده است / لزوم مکاتبه وزارت خارجه برای ویزای رانندگان ترانزیت

مرز ترکمنستان هنوز بازگشایی نشده است / لزوم مکاتبه وزارت خارجه برای ویزای رانندگان ترانزیت

ایسنا/خراسان رضوی رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: بر اساس آنچه به صورت قطعی اعلام کردند، قرار بود مرز ترکمنستان ۲۱ خرداد بازگشایی شود، اما با وجود بازگشایی پل سرخس، مرز ترکمنستان هنوز بازگشایی نشده است.

احمد زمانیان یزدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پل مرزی سرخس بین ایران و ترکمنستان، اظهار کرد: پل سرخس نزدیک ۳ سال است که ساخته شده، سرخس مرزی است که تمام ترددها به کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان و در واقع بیش از ۸۰ درصد ترددها از طریق آن انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پل قدیم بسیار مشکل داشت و باعث ایجاد توقف‌های زیادی می‌شد، عنوان کرد: ساختن این پل کار بسیار خوب و تاثیرگذاری در روان‌سازی سرعت و جلوگیری از توقف زیاد کامیون‌ها بود، اما بیش از ۲ سال از ساخت آن گذشته و به بهره‌برداری نرسید که یا ترکمنستان زیاد تمایل نداشت یا ایران، در واقع اختلاف نظرهایی وجود داشت تا اینکه به توافق رسیدند و دوشنبه بعد از ظهر این پل رسما افتتاح شد.

زمانیان یزدی افزود: قبل از این به دلیل قدیمی بودن پل، حدود یکی، دو سال ترکمنستان محدودیت تردد گذاشت، یعنی ترکمنستان روزی ۳۰ کامیون در سرخس قبول می‌کرد و محدودیت گذاشته بودند، به دلیل همین محدودیت اکثر ناوگان به طرف مرز لطف‌آباد رفته بودند، آنجا شلوغ شده بود و توقف‌های زیادی داشتند.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی بیان کرد: افتتاح این پل و باز شدن مرزهای ترکمنستان که نزدیک سه ماه است به دلیل کرونا بسته شده و ۲۱ خرداد بازگشایی خواهد شد، موجب می‌شود حجم زیادی از بار کامیون‌هایی که به طرف لطف‌آباد رفتند، به طرف سرخس برگردند، یعنی لطف‌آباد روان و زمان حمل به کشورهای آسیای میانه کوتاه شود که این تاثیر زیادی روی سرعت و هزینه حمل می‌گذارد.

پل مرزی سرخس موجب ترانزیت بیشتر کالا توسط تجار آسیای میانه از ایران می‌شود

وی ادامه داد: با افتتاح این پل افزایشی در ترانزیت نداریم، اما روان‌تر می‌شود و بخش زیادی از حجم سنگینی که در لطف‌آباد ایجاد شده بود به سمت سرخس می‌آید که این باعث می‌شود تجار آسیای میانه بیشتر کالاهای خود را از طریق ایران ترانزیت کنند و زمان حمل کوتاه شود. در آینده اثرات مثبت آن را خواهیم دید، زیرا توقف‌ها بسیار کم خواهد شد، از طرف دیگر به این دلیل که کالا به سرعت به دست صاحبان کالای خارجی می‌رسد، تمایل بیشتری پیدا می‌کنند تا کالاهای خود را از طریق ایران ترانزیت کنند و از طرف سرخس و لطف‌آباد خارج شود.

مرز ترکمنستان هنوز بازگشایی نشده است

زمانیان یزدی در خصوص بازگشایی مرز ترکمنستان، گفت: بر اساس آنچه به صورت قطعی اعلام کردند، قرار بود مرز ترکمنستان ۲۱ خرداد بازگشایی شود. طرف ترکمنستانی بارها اعلام کرده، منتها دقیقه ۹۰ و روز آخر به تاخیر افتاده است. آنچه از ظواهر پیداست و مقامات دولتی بیان می‌کنند، این بوده که تاریخ ۲۱ خرداد قطعی است، اما با وجود بازگشایی پل سرخس، مرز ترکمنستان هنوز بازگشایی نشده است.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با بیان اینکه ما در استان سه مرز ورود به ترکمنستان داریم، عنوان کرد: یک مرز باجگیران بوده که عملا سال‌هاست ترکمنستان اجازه تردد کامیون‌هایی با وزن بار و کامیون بیشتر از ۲۰ تن نمی‌دهد و عملا در آنجا ترددی نبوده، بلکه بیشتر در لطف‌آباد و سرخس انجام می‌شده است. از زمانی که ترکمنستان محدودیت گذاشت و روزی ۳۰ کامیون بیشتر قبول نمی‌کرد، اکثرا به سمت لطف‌آباد رفتند و اکنون با این وضعیت، لطف‌آباد بار کمتری داشته و سرخس فعال و روان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه همیشه در مرز دوغارون با توقف‌های زیادی مواجه هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر توقف‌های طولانی در مرز دوغارون داریم و ماشین‌ها بین ۱۰ تا ۱۲روز توقف دارند، تعداد پذیرش نیز کم و حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ عدد در روز است که مقداری از منطقه ویژه و مقداری از دوغارون می‌روند. عملا کامیون‌ها مخصوصا بارهای ترانزیتی که کانتینر دارند، متوقف شدند و این توقف‌های دوغارون که هر چند وقت یک بار ایجاد می‌شود، آزاردهنده شده و مشکلات زیادی را برای شرکت‌های حمل و نقل و صاحب کالاها ایجاد می‌کند.

در حال حاضر تنها روزی ۱۰ تا ۲۰ ماشین حامل کالای ترانزیتی از دوغارون خارج می‌شود

زمانیان یزدی اضافه کرد: بخشی به دلیل مشکلات داخل افغانستان و طرف افغانستانی بوده و مقداری مربوط به طرف ایرانی است که باید با رایزنی حل کنند. الان در دوغارون مشکل توقف زیادی داریم که نهایتا روزی ۲۵۰ تا ۳۰۰ ماشین عبور می‌کنند که بخش زیادی از منطقه ویژه می‌روند، اما مهم برای ما دوغارون و کالاهای ترانزیتی است که روزی تنها ۱۰ تا ۲۰ ماشین حامل کالای ترانزیتی خارج می‌شود، این تعداد کم باعث شده بارها در بندرعباس دپو شود، ماشین‌ها در دوغارون توقف‌های طولانی داشته باشند و هزینه حمل نیز افزایش یابد که این مشکلات به دلیل این توقف‌ها ایجاد شده است.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: توقف‌های دوغارون به ۱۰ تا ۱۲ روز رسید، منتها مدیرکل گمرک دوغارون، ناظر گمرک خراسان، انجمن صنفی و عوامل دیگر همکاری کردند و رفت‌وآمد چند روزی روان شد، اما اکنون دوباره این اتفاق رخ داده و بین ۸ تا ۹ روز توقف دارند که باید حل شود. در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه در مرز دوغارون متوقف شده‌اند.

وی در خصوص ترانزیت جاده‌ای ایران با آسیای مرکزی، گفت: دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه، ترکمنستان است. بخش زیادی از کالاهایی که به قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان می‌رود، از ترکمنستان عبور می‌کند. این صحبت وزیر راه و شهرسازی در خصوص آمادگی ایران برای آغاز ترانزیت جاده‌ای با کشورهای آسیای مرکزی خوب است، اما متاسفانه گاه خود دولت سدکننده ترانزیت است.

زمانیان یزدی اضافه کرد: اخیرا هیات دولت طی بخشنامه‌ای ترانزیت سوخت را برای کشورهای همسایه ممنوع کرده، در حالی که در هیچ کجای دنیا ترانزیت را ممنوع نمی‌کنند. ترانزیت برای هر کشوری درآمد خواهد داشت و برای ما نیز درآمد و اشتغالزایی دارد و با این کار درآمدهای دولت نیز بسیار افزایش پیدا می‌کند. این بخشنامه دولت، آسیب جدی به شرکت‌های ترانزیت‌کننده وارد کرده است. وزیر راه و شهرسازی بیان می‌کنند که ما می‌‎خواهیم ترانزیت را با کشورهای همسایه گسترش دهیم، در حالی که بدون اینکه به شرکت‌ها اعلام کنند، از ترانزیت سوخت جلوگیری کردند.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی بیان کرد: محموله‌های سوختی زیادی به کشور وارد و در مخازن سوختی تخلیه شده که باید ترانزیت شوند، اما تمام آنها معطل خواهند ماند، زیرا تا پایان سال ۹۹ ترانزیت را ممنوع کردند. این درست نیست که ما ترانزیت برخی کالاها را ممنوع و برخی را آزاد کنیم. اگر می‌خواهیم کشور ما مسیر ترانزیتی بسیار خوبی برای کشورهای آسیای میانه باشد، باید ترانزیت همه کالاها به جز کالاهای خاص را آزاد کنیم.

با وجود تصمیم‌گیری‌های دولت، ترانزیت با کشورهای همسایه از طریق ایران توسعه نمی‌یابد

وی افزود: نمی‌توان یک‌شبه تصمیم گرفت و بخشنامه کرد که ترانزیت سوخت ممنوع شود، شرکت‌هایی که از قبل قرارداد دارند، سوخت وارد کرده و می‌خواهند حمل کنند، الان باید چه کاری انجام دهند؟ چه کسی می‌تواند پاسخگوی ضرر و زیان آنها باشد؟ اگر قرار است در این قضیه تصمیم گرفته شود، باید با تشکل‌ها هم‌فکری کنند. با این تصمیم‌گیری‌ها، ترانزیت با کشورهای همسایه از طریق ایران توسعه نمی‌یابد. در حال حاضر مسیرهای جایگزین پیدا شده و یکی از علت‌های آن نیز همین تصمیم‌گیری‌های بی‌موردی است که به تجار خارجی، شرکت‌های حمل و نقل و همچنین فعالان اقتصادی داخل کشور خودمان آسیب وارد می‌کند.

زمانیان یزدی با بیان اینکه بیش از سه ماه از بسته بودن مرز ترکمنستان می‌گذرد و ویزای راننده‌‎ها تمام شده است، عنوان کرد: این قضیه را از طریق انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل خراسان با وزارت خارجه مکاتبه کردیم که از طریق سفیر ایران در ترکمنستان یا دفتر وزارت امور خارجه با کنسولگری ترکمنستان هماهنگی کنند تا رانندگانی که ویزای آنها به دلیل تعطیلی مرز تمام شده و بعد از باز شدن مرز و برای تردد، وزیرا ندارند و باید ۲۰ تا ۲۵ روز صبر کنند، وزارت خارجه از مجاری خاص خود با وزارت خارجه ترکمنستان مکاتبه و رایزنی داشته باشد تا آنها در صدور ویزای رانندگان ترانزیت همکاری کنند، سرعت دهند و در حداقل زمان صادر نمایند.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی ادامه داد: تا امروز کنسولگری و سفارت ترکمنستان تعطیل بوده و مدارک ویزا را قبول نکرده است. همین مشکل را برای رانندگان پاکستان داشتیم که ۲.۵ تا ۳ ماه پشت مرز میرجاوه معطل ماندند، منتها ظرف ۲۰ روز قبل که پاکستان مرز میرجاوه را باز کرده، ویزاهای آنها نیز تمام شده و متاسفانه کنسولگری‌های پاکستان در مشهد و زاهدان با کندی ویزا می‌دهند و روزی ۲ تا ۳ نفر پذیرش دارند. دستگاه دیپلماسی ما باید برای کشورهایی که مرز آنها بسته بوده و اکنون باز شده و ما ویزا نیاز داریم، پیگیری کند تا در حداقل زمان و با سرعت ویزا را صادر نماید که بیش از این راننده‌ها و بارها معطل نشوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha