• پنجشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99032214078
  • خبرنگار : 50107

پژمانفر مطرح کرد؛

بنگاه‌ها و فضای مجازی؛ عامل بحران جدی در حوزه مسکن

بنگاه‌ها و فضای مجازی؛ عامل بحران جدی در حوزه مسکن

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه یک بحران جدی در حوزه مسکن ، هم اجاره و هم خرید و فروش، برای آحاد مردم ایجاد شده، بخشی از این عوامل مربوط به کسانی است که معاملات را انجام می‌دهند و در بنگاه‌ها هستند، بخشی نیز به فضای مجازی مربوط می‌شود.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر امروز 22 خردادماه در نشست بررسی بازار مسکن مشهد با کارشناسان این حوزه که در اتحادیه املاک مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما باید به سمتی برویم که همه مسائل شفاف‌سازی شود و سامانه‌ای که در ارتباط با خرید و فروش املاک پیش‌بینی شده، به صورت دقیق همه مسائل را شفاف می‌کند.

وی افزود: اتفاقاتی که موجب نگرانی مردم می‌شود و گاهی باعث شده برخی طرفین، چه فروشنده و چه خریدار، مقداری اجحاف به طرف مقابل کنند، این مجموعه به عنوان حافظ منافع طرفین مراقبت‌های لازم را خواهند داشت که نیاز دارد افرادی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند، آموزش‌های لازم را ببینند، باید تلاش کنیم ثبت سامانه‌ای انجام شود و اتحادیه به عنوان مرجعی برای رسیدگی، مراقبت کند. با توجه به حجم انبوه بنگاه‌ها در شهر مشهد که حجم قابل توجهی است، باید نظارت را دقیق‌تر و گسترده‌تر کنند که ما در مشهد در فضای معاملاتی کمتر تخلف داشته باشیم.

بحران مسکن مربوط به بنگاه‌ها و فضای مجازی است

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکار ساماندهی بازار مسکن، گفت: عوامل متعددی در این موضوع دست به دست هم دادند و امروز یک بحران جدی در حوزه مسکن ، هم اجاره و هم خرید و فروش، برای آحاد مردم ایجاد شده، بخشی از این عوامل مربوط به کسانی است که معاملات را انجام می‌دهند و در بنگاه‌ها هستند، بخشی نیز به فضای مجازی مربوط می‌شود. گاهی در این موضوع طمع و اقدامات غیر کارشناسی شده بین فروشنده و خریدار وجود دارد.

پژمانفر ادامه داد: قیمت واحد باید بر اساس چارچوب و ضوابطی تعیین شود، قیمت زمین و قیمت تمام شده ساختمان مشخص است و باید این افزایش‌ها نیز به صورت منطقی باشد. بازار ما بازار غلطی است و امروز یکی از اقدامات در اولویت مجلس، پرداختن به مسکن و کنترل کردن فضای مسکن است که در گفت‌وگوهای غیر رسمی در مجلس به عنوان یک اولویت‌ها قرار دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در خصوص خانه‌های خالی، عنوان کرد: این موضوع را پیگیری کردیم، قانونی در ارتباط با اخذ مالیات برای خانه‌های خالی از سکنه داریم که باید از آنها مالیات گرفته شود تا خانه خالی نباشد، زیرا بخشی از بودجه عمومی برای ساخت خانه هزینه شده و کسی حق ندارد خانه‌ای که ساخته شده را خالی نگه دارد.

مالیات یکی از عوامل کنترل قیمت مسکن است

وی اضافه کرد: الان آیین‌نامه و ضوابط وزارت اقتصادی و دارایی نسبت به پیگیری این موارد و نحوه ورودشان در شناسایی و اخذ مالیات در حال برنامه‌ریزی است که بخشی از مسائل را حل و فصل خواهد کرد. باید از ابزارهای قانونی استفاده کنیم، در تمام دنیا یکی از عوامل کنترل قیمت مسکن بحث‌های مالیات است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ناظر قیمت مسکن وزارت مسکن و شهرسازی است که در ارتباط با این موضوع باید کمیته‌ای برای پاسخگویی داشته باشد، تصریح کرد: هر کدام برای خودشان توجیهاتی می‌آوردند که بر اساس آن از انجام وظیفه خود کوتاهی می‌کنند. دستگاه قضایی بر اساس گزارشاتی که وزارت مسکن و شهرسازی می‎دهد، باید ورود پیدا کند. متولی در این موضع نیز یک دستگاه خاص نیست.

پژمانفر در خصوص طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی، گفت: بنا نداریم بنگاه‌های معاملات را حذف کنیم، بلکه باید کار کارشناسی انجام شده و در این شیوه نامه اصلاحاتی صورت گیرد. در دستگاه قضایی بر اساس پرونده‌هایی که تشکیل می‌شود، برای حل این مسائل و تعداد پرونده‌های مشابه، پیشنهاد اصلاح و تکمیل قوانین را می‌دهند، در صنف مشاورین املاک تعداد انبوهی از افراد که خدمات ارائه می‌کنند و دانش کافی ندارند، موجب تخلفات می‌شود، بنابراین راهکار را این کار دیدند، اما آنچه ابلاغ شده مشکلاتی دارد که باید برطرف و راه حل عملیاتی برای این موضوع پیش‌بینی شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم بزرگ‌ترین پشتوانه هر حرکتی هستند، اگر مردم صنف، شغل و حرکتی را حمایت کنند، می‌تواند ادامه داشته باشد، اما اگر این پشتوانه نباشد قانون هم نمی‌تواند حمایت کند. مجموعه مشاورین املاک امروز با ابهاماتی روبه‌رو است که باید برای این موضوع راه حل ارائه کرد تا پشتوانه مردم ایجاد شود. باید تخصص کافی و آموزش‌های لازم برای این مورد باشد. یک نگرانی وجود دارد که عده‌ای دنبال این هستند که جایگاه بنگاه‌ها را حذف و یا بسیار ضعیف و محدود کنند، مشاورین املاک باید بگویند که نقش مهمی دارند و اگر نباشند، مسائل حقوقی و ضرر و زیان متوجه مردم می‌شود.

انگشت اشاره در مشکلات مسکن به سمت مشاورین املاک است

وی خاطرنشان کرد: ما مراجعات زیادی در زمینه اجاره و قیمت مسکن داریم که انگشت اشاره به سمت مشاورین املاک است. در حال حاضر در جامعه خواص و عوام‌ بیان می‌کنند که این صنف در این افزایش نقش‌آفرینی و مدیریت می‌کند، یا مدیریت نمی‌کند و این اتفاق می‌افتد، یا مدیریت می‌کند تا این اتفاق بیفتد، این صنف باید پاسخ عملیاتی داشته باشد و به افکار عمومی پاسخ دهد. این مساله باید در جامعه ذهنی مردم ما حل شود، وگرنه ممکن است به سمت حذف این مجموعه‌ها بروند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تمام تلاش ما این است که در ارتباط با تعامل دوطرفه بین مردم و مشاورین املاک، فاصله‌هایی که در این موضوع ممکن است، ایجاد شده باشد را حل و فصل کنیم. مهم‌تر از قانون که باید از مجموعه و صنفی حمایت کند، باید حمایت از گفتمان فرهنگ و باورها در لایه‌های مردم نیز وجود داشته باشد. اتحادیه‌های املاک سابقه دیرینه‌ای در کشور ما دارند و توانستند معاملات خوبی را انجام دهند.

پژمانفر افزود: از زمانی که ثبت معاملات در سامانه ثبت اطلاعات املاک و مستغلات شکل می‌گیرد، خطا به شدت کاهش یافته، ۲۰ درصد اقدامات در مشهد شروع شده و قول دادند تا انتهای سال به ۵۰ درصد افزایش یابد و سرعت را بیشتر کنند، زیرا به نفع مجموعه است. اگر این مسایل درست نشود، ممکن است از بیرون دخالت کنند. برای اینکه در مشهد و کل کشور ثبت قولنامه دستی نداشته باشیم، باید قوانین، آیین‌نامه و دستورالعمل لازم تهیه و تنظیم شده باشد که بتوان این کار را انجام داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha