• جمعه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99032314326
  • خبرنگار : 71623

گزارش میدانی از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد:

از افزایش قیمت‌های نجومی تا یخچال و فریزر ۸۰ میلیونی!

از افزایش قیمت‌های نجومی تا یخچال و فریزر ۸۰ میلیونی!

با وجود اینکه هنوز مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی سازمان حمایت صادر نشده، فروشندگان این بخش می‌گویند که شرکت‌های تولیدی در سال جاری حداقل سه بار برای مدت چهار تا پنج روز فروش خود را متوقف کردند و بعد از آن هر بار بین ۵ تا ۱۰ درصد قیمت خود را افزایش دادند، به طوری که در حال حاضر قیمت‌ کالاهای ایرانی در این بازار ۲۵ تا ۳۰ درصد گران شده است.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر افزایش قیمت لوازم خانگی خبرساز شده و دو روز پیش هم کیوان گردان - ‌مدیرکل لوازم خانگی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت (صمت) - با حضور در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که سازمان حمایت در سال 1399 هیچ‌گونه افزایش قیمتی را مصوب نکرده است؛ بنابراین افزایش قیمت‌ها مورد تأیید وزارت صمت نیز نیست و فرایند قیمت‌گذاری‌ رسمی در روزهای آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

با این حال، گزارش میدانی روز گذشته (پنجشنبه) ایسنا از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد کالاهای ایرانی تا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد و کالاهای خارجی که عمدتا به صورت قاچاق وارد شدند تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

بیشتر فروشندگان می‌گویند که شرکت‌های تولیدی در سال جاری حداقل سه بار برای مدت چهار تا پنج روز فروش خود را متوقف کردند و بعد از آن هر بار بین ۵ تا ۱۰ درصد قیمت خود را افزایش دادند، به طوری که در حال حاضر قیمت‌ کالاهای ایرانی در این بازار ۲۵ تا ۳۰ درصد گران شده است. به گفته یکی از آن‌ها، الآن هم برخی شرکت‌ها کالای خود را نمی‌فروشند تا مجوز افزایش قیمت را از سازمان حمایت دریافت کنند.

یکی دیگر از مغازه‌داران هم می‌گوید برخی کالای قاچاق مربوط به قبل از خروج برندهای کره‌ای از کشور است و بخش بیشتری از آن‌ها به صورت قاچاق وارد کشور شدند که اخیرا قیمت آن‌ها تا حدود ۱۰۰ درصد نسبت به قبل از عید افزایش داشته است. نکته جالب هم این است که با وجود اینکه از دی ماه سال گذشته اجرای طرح آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا آغاز شده و اعلام شد که لوازم خانگی فاقد شناسه کالا در سطح بازار کالای قاچاق تلقی می‌شوند و با فروشگاه‌ها برخورد می‌شود، اما مغازه‌داران به راحتی درباره افزایش قیمت کالاهای قاچاق صحبت می‌کنند!

البته به نظر می‌رسد در مواردی افزایش قیمت تا ۵۰ درصد هم در کالاهای ایرانی اتفاق افتاده است. برای مثال یکی از مغازه‌دارانی که معتقد است کسادی بازار بعد از کرونا حداقل ۳۰ درصد بیشتر از قبل شده، می‌گوید قیمت یک یخچال ۱۴ فوت ایرانی بهمن ماه سال گذشته دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده، اما بعد از بازگشایی واحدها به سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده و حالا قیمت آن سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که یعنی قیمت آن بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. همچنین به گفته او قیمت یک نوع ماشین لباسشویی ایرانی از پنج میلیون تومان در بهمن ماه، حالا به هفت میلیون تومان رسیده که یعنی ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

یخچال و فریزر ۳۰۰ میلیونی هم داریم!

همچنین مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که قیمت یخچال و فریز سایدبای‌ساید ایرانی حدودا بین ۱۵ تا ۲۱ میلیون تومان و کالای خارجی از ۲۵ تا ۸۵ میلیون تومان است؛ البته یکی از مغازه‌داران می‌گوید که نمایندگی یک شرکت خارجی در ولنجک یخچال و فریزر سایدبای‌ساید ۳۰۰ میلیون تومانی هم می‌فروشد! قیمت یخچال و فریزر دو قلو ایرانی و خارجی نیز به ترتیب از ۱۴ و ۲۳ میلیون تومان شروع می‌شود.

ماشین لباسشویی ایرانی بین چهار تا ۹ میلیون تومان عرضه می‌شود، اما مشابه خارجی هشت تا ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت ماشین ظرفشویی نیز از حدود ۷ میلیون تومان شروع می‌شود و به گفته مغازه‌داران کالای ۶۰ میلیون تومان هم در این بخش در بازار عرضه می‌شود. قیمت گاز فردار ایرانی هم از حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود،‌ اما مغازه‌داران می‌گویند که قیمت برخی گازهای خارجی به ۶۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۰۹:۴۲

بنده هروقت این مطالب راخواندم گفته حق افزایش قیمت راندارند.همین.اونوقت فروشندگان به قیمت "خودتصویبی"میفروشند وآب ازآب تکان نمیخورند.این حق الناسه؟

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۱:۴۲

به نظر من تقصیر فروشنده نیست. وقتی در کشور هرج و مرج هست هر کسی دنبال کار خودش و سود خودش هست. نظارتی نیست و همه دنبال مقاصد قدرت خودشون هستند.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۷:۴۲

از ماست که بر ماست ... فروشندگان هم میتونن با انصاف و حلال خور باشن ...

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۲:۳۹

شاید روزی همه چی درست شه

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۴:۰۶

حمایت از تولید ملی اخر عاقبتش میشه گرانفروشی

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۴:۱۱

بعد اونوقت میگن چرا جوانها ازدواج نمیکنند و نرخ موالید کم هست! یه یخچال نمیتونیم بگیریم اونوقت بریم ازدواج کنیم؟!من نمیدونم پس کار دولت چی هست این وسط؟ هی دولت میگه نگران هیچی نباشید همه چیز در انبارها فتو فراوانه!

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۵:۳۲

حالا شما یکی نمیخواد دنبال افزایش جمعیت باشی. فعلا مملکت تو همین جمعیت فعلیش مونده

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۵:۴۲

منظورشون از همه چیز در نهایت برنج و شکر و روغنه. بقیه موارد براشون کالای لاکچری حساب میشه...

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۴ ۰۲:۴۰

به حامد: شما اول درست بخون نظر من رو بعد نظر بده! من دارم میگم توی این گرونی که نمیشه ازدواج کرد.کجا دنبال افزایش جمعیتم؟!

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۴:۳۹

هرچیزی که گرون شده مسولین میگن حق افزایش قیمت رو ندارن ولی همه چیزم داره گرون میشه عجیبه

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۵:۴۰

تنها راه حلتون هم ممنوع‌کردن واردات نمونه‌ی خارجی و رانت دادن به تولیدات بی‌کیفیت داخلیه! کل صنایع رو دارین تبدیل به خودرو سازی می‌کنین... من برای کار به یه قطعه نیاز دارم که به لطف طلار شده ۱۰ میلیون تومن ولی این وسط باید ۶ میلیون هم اضافه پول گمرک و سود دلال و فروشنده بدم! آخه این انصافه...

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۵:۴۳

...مگه ميشه ميگن خودرو نبايد گرون باشه ولي صبح ميري تو بازار ميبيني گرونتر از ديروز شده كه مسعولان گفتند يا همين لوازم خانگي.ميشه لطفا بگيد به همون مسعول خودش بره توي بازار ببينه چه خبره،يا فقط بخاطر حفظ سمتشون مصاحبه ميكنن و ميگن اصلا گراني نداريم .دارن به كي دروغ ميگن؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۶:۱۲

طرح ازدواج اجباری میده مجلس اونوقت.....بابا مشکل گرونی اقتصاد کرونا رو حل کن

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۸:۲۷

این مردم چه گناهی کردن؟ آیا حقشون همینه؟ از ماست که برماست+

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۴ ۱۶:۱۸

بله حقشون همینه وقتی میرن صف میکشن پراید صد میلیونی بخرن

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۱۹:۱۳

بازرسی و نظارت در اتحادیه ها نباشه بدتر از این میشه. دیروز در فردیس بربری خاش خاشی 1500تومن بود امروز صبح 2تومن شد.مگه افزایش قیمت در روز جمعه داریم.وای به کالاهای اساسی و برقی.علی برکت الله

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۲۱:۴۰

چطور هنوز دولت متوجه این موضوع نشده این تاتر را همه تولیدگنندگان همه اجرا می کنند اول خود سر 100 درصد قیمت ها را بالا می برند بعد که بازار بهم ریخت سازمان حمایت از تولید کننده (سازمان اعلام رسمی افزایش قیمت ) دخالت کرده قیمت ها را رسما گران می کنند

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۲۱:۴۲

تمام افزایش قیمت تولیدات داخلی دولت مقصر هست

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۲۲:۰۱

کسانی به مجلس باید وارد شوند که بتوانند نان پنیر در مجلس میل کنند.مثل مردم فقیر،تا درد فقیری و نداری را با تمام وجود حس کنند.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۳ ۲۳:۰۳

دولت نباید بترسد و کنس بازی دربیاورد.اجازه دهد بورس یکسال بدون هیچ اصلاحی رشد کند اینکار باعث خواهد شد همه دلالان دلار سکه مسکن و ...داشته هایشان را بفروشند و یواش یواش وارد بورس کنند و در نتیجه میلیونها بلکه میلیاردها دلار وارد بازار خواهد شد و قیمت دلار و سکه و مسکن بسیار پایین خواهد امد و بعد دولت وارد شده قوانینی برای کنترل ارز تصویب کند و دیگر اجازه ندهد که رشد بیخود دلار باعث بالا رفتن تمام قیمتها شود.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۴ ۰۹:۲۷

من از برخی نظرها تعجب می کنم یعنی هنوز نفهمیدید این اسم رمز مجوز گرون کردن کالا است اتفاقا تمام گرونیها بامجوز مسئولین می باشد چون بیشترین سود رو خودشون می برند

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۴ ۱۵:۰۷

اقا خداییش ب خودمون رحم کنیم من سربازم دو سال تو عقد اول زندگیم خاستم لوازم بخرم حساب کردم همش شد 15 تا 20 تومن الان فقط یدونه یخچال میشه اونقدر خرید با 50 میلیون وام ازدواج خداییش چند تیکه میشه خرید 5 تیکه اگ اونم ساده بخای بخری والله چخبره اینقدر گرونی یکم انصاف داشته باشین هر ماه بیست درصد گرون میکنین مگه این مملکت حساب کتاب نداره یعنی چی

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۰۴ ۱۳:۲۵

نگران نباشید...

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۴ ۲۲:۵۷

بلاخره مردم اندک چیزهای رو که دارن میفروشن شکمشون رو سیر میکنن ... مردم الان به فکر چادر نشینی دارن میکنن انموقع اقازاده ها از روستا نشینی به کاخ نشینی