• شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 99032414687
  • خبرنگار : 30057

تولید پارچه‌های کیسه‌ هوای خودرو توسط محققان کشور

تولید پارچه‌های کیسه‌ هوای خودرو توسط محققان کشور
عکس دریافتی و تزیینی است

محققان در یک شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر توانستند پارچه کیسه هوا را داخلی‌سازی و نیاز شرکتها را مرتفع کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد کریمی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیر عامل این شرکت اظهار کرد: کیسه‌های هوای خودرو ازجمله تجهیزات ایمنی هستند که همراه کمربند ایمنی از تلفات و صدمات وارده به سرنشینان خودرو در هنگام تصادفات به میزان زیادی می‌کاهند.

وی افزود: پارچه کیسه هوای خودرو یک منسوج فنی محسوب می‌شود که بافت و پوشش‌دهی آن نیاز به دانش فنی و مهندسی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: هنگام وقوع تصادف، کلیه فرآیند تشخیص، بادکردن و تخلیه کیسه هوا در مدت زمان بسیار کوتاهی، کمتر از یک دهم ثانیه صورت می‌گیرد. در اثر انفجاری که رخ می‌دهد، کیسه هوای خودرو منبسط و از گازهای داغ با دمای بیش از ۹۰۰ درجه سلسیوس پر می‌شود. واضح است که پارچه تشکیل‌دهنده کیسه هوا باید دارای خواص منحصربفردی از لحاظ فیزیکی، مکانیکی و حرارتی باشد تا تحمل فشار و حرارت زیاد ناشی از گاز داغ و همچنین ضربه واردشده از طرف سرنشین را دارا باشد.

وی ادامه داد: شرکت ما با تکیه بر دانش فنی متخصصین خود و فناوری‌ها و امکانات تولیدی موجود در کشور توانسته است برای اولین بار تولید این محصول را در مقیاس تجاری انجام دهد.

کریمی با بیان اینکه داخلی‌سازی این محصول علاوه بر کارآفرینی و اشتغال‌زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، باعث می‌شود بخشی از ظرفیت خالی بافندگی و تکمیل صنایع نساجی به‌کار گرفته شده و بدون انجام سرمایه‌گذاری جدید، تولید این محصول در داخل کشور امکان‎پذیر شود، بیان کرد: در حال حاضر پارچه کیسه هوای خودرو کاملا وارداتی بوده و از کشورهایی همچون چین، ژاپن، کره جنوبی و آلمان تامین می‌شود.

وی با اشاره به تولیدات این شرکت گفت: پروژه طراحی، تولید و بومی‌سازی پارچه کیسه هوای خودرو در سال ۱۳۹۲ طی قراردادی که بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت ساپکو منعقد شد، آغاز و منجر به تولید این محصول در مقیاس نیمه‌صنعتی شد.

به گفته کریمی، محصول تولیدی توسط آزمایشگاه‌های مرجع داخل و خارج از کشور ارزیابی شد و همچنین کلیه آزمون‌های کیسه هوای دوخته‏‌شده نیز با موفقیت همراه شد. در نهایت این محصول توسط شرکت ساپکو مورد تایید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷، با وجود پیگیری‌های مکرر، شرکتهای خودروساز حاضر به همکاری برای تولید انبوه پارچه کیسه هوا نشدند، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷ شرکت صنایع تولیدی کروز طی تفاهم‌نامه‌ای آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در فرایند تولید محصول و خرید آن اعلام کرد.

به گفته کریمی، طبق این تفاهم‌نامه، تولید پارچه کیسه هوای خودرو با استفاده از ماشین‌آلات و فناوری‌‏های موجود در کشور آغاز شد و تاکنون پارچه مورد نیاز برای تجهیز بیش از ۳۰۰۰ خودرو (کیسه هوای راننده و سرنشین) در اختیار این شرکت قرار گرفته است.

قابلیت نفوذپذیری هوا و گازها از پارچه کیسه هوا

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مزیت‌های این پارچه‌ها خاطر نشان کرد: قابلیت کنترل نفوذپذیری هوا و گازها از پارچه کیسه هوا عامل مهمی است که باید در طراحی ساختار پارچه کیسه هوا مدنظر قرار گیرد. پس از پرشدن کیسه، گاز نیتروژن باید در مدت زمان مشخصی از سوراخ‏‌های تعبیه شده روی کیسه خارج شود.

وی ادامه داد: خروج کنترل نشده گاز، باعث صدمه دیدن سرنشین می‏‌شود؛ از این‌رو وقت زیاد و دانش تخصصی فراوان برای بهینه‌سازی مرحله پوشش‌دهی پارچه در مقیاس صنعتی صرف شد و بدین ترتیب نفوذپذیری پارچه در برابر گازها به حد صفر کاهش داده شد. ایجاد پوشش بسیارنازک و یکنواخت بر روی پارچه علاوه بر افزایش کارایی محصول، صرفه‌جویی ارزی و کاهش قیمت تمام شده محصول را به همراه دارد.

بر اساس اعلام دانشگاه امیرکبیر، کریمی عنوان کرد: درحال حاضر عمده خودروهای تولیدی در کشورهای پیشرفته، علاوه بر کیسه‌های هوای جلویی مجهز به کیسه‌های هوای جانبی، کیسه‌های هوای محافظ زانو، کیسه‌های هوای محافظ سر، کیسه هوای محافظ عابرین پیاده و سایر کیسه‌های هوا برای سرنشینان عقب هستند. بنابراین نیاز به این محصول در آینده گسترش می‌یابد و تولید اقتصادی محصول حمایت‌های مالی و توجه وزارتخانه صمت و سایر نهادهای مرتبط را می‌طلبد.

به گفته وی، توسعه این محصول از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.